#1 Skrevet April 10, 2012 (endret) Hei. Har lagt ved en filmsnutt av Touranen ved oppstart i -4 grader. Bilen det gjelder er en 2010 Touran 170 TDI R-Line, km stand 34000. Det som er sjekket og funnet i orden i følge merkeverkstedet er: Sjekket (målt) glødeplugger og bilen gløder. Lest av feilkoder (ingen feilkoder). Sjekket for diesellekkasje (ikke luft inn i systemet), sjekket holdetrykket (minker ikke i løpet av en natt) Sjekket at dieseltrykket inn er ok. Sjekket at o-ringer på dysene er ok. Sjekket kompresjon. Målt hastigheten på starteren (Vet ikke ved hvilken temperatur denne målingen ble gjort). Satt inn helt nytt batteri. Er det noen på forumet som har vært borte i lignenede eller vet hva det kan være? Mvh Kristian O Lunde IMG_0434.zip 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 12, 2012 Ingen som har vært vært borte i dette? Ingen som har noen meninger heller? Er informasjonen for dårlig eller noe som mangler? Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 12, 2012 Som regel glødeplugger. Har de sjekket at de har riktig ohm verdier? Har vært borti at disse ikke lagrer feil, men har feil verdier. Kontrollert trykk i diesel system/dyser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 12, 2012 Vanskelig både varm og kald eller ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 12, 2012 Merkeverkstedet har sjekket glødeplugger (for feil) med diagnose og fysisk målt på pluggene, og de er visstnok i orden. Men glødeplugger kan vel virke ok ved å måle på de men de gløder ikke varmt nok, og da blir bilen vanskelig å starte? Dyser og trykk er sjekket og funnet ok. Hva med startmotor? Den har de målt hastigheten på og den er riktig. Men er den riktig når det er kaldt ute? Hvis startmotor ligger såvidt innenfor riktig hastighet ved måling i varme omgivelser, hva skjer da i kalde omgivelser ved start? Vil hastigheten dette mye? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 12, 2012 Vanskelig kald, i minusgrader. Ved start rundt 0 grader eller varmere er det en liten antydning til fusking. Når motoren er varm starter den fint som bare det. Bruker jeg webasto i minusgrader så starter den en del lettere, men fusker fortsatt litt. Ikke i nærheten av det på filmen da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 21, 2012 Har samme problem med min, Og den har vært sånn siden den var ny. Er det ingen som har noen godenforslag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 5, 2012 Hvordan motor og årsmodell er din? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 27, 2013 Oppdaterer denne tråden med ny info. Ny runde på verksted for feilsøking (et annet verksted enn første gang). Olje funnet i diesel pga defekt tandempumpe, mye møkk, partikler og spon etter gammel pumpe havarerte. Byttet tandempumpe. Rengjort tank og blåst rent alle rør. Kontrollert matertrykk fra pumpe i tank, ok. kontrollert leveringsmengde, er for liten. Skiftet pumpe i tank som følgeskade av olje i drivstoff. Kontroller leveringsmengde på matepumpe, ok. Skiftet dieselfilter og rengjort filterhus. Målt trykk på tandempumpe, ok. Lest MVB, kontrollert tempføler i startøyeblikk ute i kulde når problemet er til stede, ok. Kontrollert kompresjon, ok. Kontrollert sylinderbalanse og timing i MVB, ok. Kontrollert SW motor, har siste versjon. Skiftet glødeplugger da de kan være skadet og gi for dårlig effekt. Utført oppgradering 23H9, skiftet 4 pumpedyser. Resultatet av alt dette var at bilen fortsatt oppfører seg akkurat likt som i vedlagt video i begynnelsen av tråden, mao dette gjorde ingen forskjell. Leser rundt på andre forum (dk og uk) at folk har problemer med kald start på 170 PD motorer så det kan virke som det er noe som går igjen på disse. Det er da rart at vag ikke tar tak i problemet og finner ut hva det skyldes i stede for å bytte ting på mistanke. Jeg mistenker nå at det må være et SW problem i ECU. Noe som gjør at kald startingen ikke er som den skal. Får motoren nok diesel ved kaldstart? Noen som har noen tanker eller erfaringer rundt dette? Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 2, 2014 Hvordan det starte ved varmt motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 26, 2016 Her kommer en oppdatering på denne. Albjerk bil Drammen (Audi) har holdt på med denne saken etter et verkstedbytte nevnt tidligere i tråden. Etter mange turer inn på verkstedet med feilsøkning ble endelig problemet løst forrige uke. Topplokk med tilbehør ble byttet etter at det ble funnet grader i topplokk ved tetninge til dysene. Nå starter bilen som den skal. Bilen er nå 6 år gammel og har gått 110000 km. Det har tatt veldig lang tid og vært en lang prosess men jeg er veldig fornøyd med Albjerk bil (Audi) Drammen som ikke har gitt seg i denne saken og kjørt dette videre mot importør. Skryt til Albjerk Bil! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...