Anbefalte innlegg

Har en Passat med pumpedysemotor, type AVF. Etter overhaling(Motor gått samlet en time) blir olja grå. Regner med at dette skylder vann i oljen.

 

Er det noe annet enn topp-pakning eller defekt topp som kan forårsake vann i olja?

 

Tips og råd mottas med takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten feil i anleggsflaten på blokken, men det er vel ikke særlig sannsynlig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag: Lite sannsynligegentlig, da topp og blokk var innom maskineringsverksted. Også derfor jeg er i tvil på å ta av toppen da toppen ble maskinert og testet, og jeg jeg var veldig forsiktig da pakninga ble montert.

 

Johnny: Du tenker på pakningen mot blokka? Skal isåfall sjekkes før toppen ryker av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Johnny tenker ikke på pakningen til oljekjøleren, men selve oljekjøleren. De kan lekke internt, da det egentlig bare er en varmeveksler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne. Har nå trykktesta oljekjøleren, den er uskyldig. Har tatt av toppen igen, skal leveres trykktesting etter ferien. MEN: Jeg har mine tvil ang. sprekk i topp/bunn. Motoren var tett før demonteringa, topp og bunn er maskinert hos verksted, og monteringa har jeg gjort selv.

 

Grunnen til at jeg tviler, er at det kommer aaalt for mye vann til at det kun skal være en liten sprell el.

 

Siden sist har jeg demontert og inspisert toppen (kun overfladisk, vha linjal og eget øye), montert den på, for så å flushe moteren flere ganger med ny olje og filter. Etter siste flush ble kjørt ca. en kilometer.

 

Resultat: Litervis med vann i olja. Væske ca 6 cm opp på peilepinnen. Virker som det kommer etter termostaten åpner. (Usikker) Kan det være noe jeg har glemt. Tetning el.? Alle gode og dårlige forslag mottas med takk

 

Edit: Der olja sist var grå, er den nå kritthvit. Har inntrykk av at det ble verre etter å vært av med toppen :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du la på ny topp pakning etter og ha vært av med toppen? og brukte nye bolter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten :) Monterte med ny pakning og nye bolter, men måtte av med toppen igjen...

Men kan ikke skjønne at en "lett gjenbrukt" toppakning skal slippe gjennom sååå mye vann?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En toppakning skal vel kun monteres/dras til en gang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den lekker såppas så vil det være synlig på pakningen.

 

Sånn for å være sikker, det minker tilsvarende mengde i kjøleveskebeholderen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt vanskelig å si, bilen manglet kjølevæske etter prøveturen, men det kan være grunnet kjølesystemet hadde luftet seg.

 

Mener du det kan være noe annet? Diesel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytt topp pakning så vil jeg tro problemet er løst

 

glenn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det blir gjort i morgen, som et siste forsøk før jeg napper ut hele motoren igjen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går motoren ellers normalt?

Du har målt vendehøyden og valgt rett tykkelse på pakningen?

Du har dobbeltsjekket at du har korrekt pakning, at den ikke tilhører annen motortype?

Hvilken tiltrekningsrekkefølge og moment brukte du?

Hadde du smurte gjenger, bolthode og skive, og var gjengene tomme for vann?

Er momentnøkkelen din korrekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går motoren ellers normalt?

Du har målt vendehøyden og valgt rett tykkelse på pakningen?

Du har dobbeltsjekket at du har korrekt pakning, at den ikke tilhører annen motortype?

Hvilken tiltrekningsrekkefølge og moment brukte du?

Hadde du smurte gjenger, bolthode og skive, og var gjengene tomme for vann?

Er momentnøkkelen din korrekt?

 

1: Ja

2: Nei, tykkelse skal være riktig iflg. gammel pakning, og Tore Topplokk, som høvla, solgte deler :)

3: Ja

4: Etter vedlegg. Husker ikke annet enn at jeg avslutta med 90 grader.

5: Her gjorde jeg en flau tabbe. Glemte faktisk skivene. Derfor toppen måtte "remonteres"

6: Ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann,

Hva var årsaken til at du måtte overhale motoren din?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.