#1 Skrevet April 10, 2012 Har en Passat med pumpedysemotor, type AVF. Etter overhaling(Motor gått samlet en time) blir olja grå. Regner med at dette skylder vann i oljen. Er det noe annet enn topp-pakning eller defekt topp som kan forårsake vann i olja? Tips og råd mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 10, 2012 Oljekjøler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 10, 2012 En liten feil i anleggsflaten på blokken, men det er vel ikke særlig sannsynlig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 10, 2012 Dag: Lite sannsynligegentlig, da topp og blokk var innom maskineringsverksted. Også derfor jeg er i tvil på å ta av toppen da toppen ble maskinert og testet, og jeg jeg var veldig forsiktig da pakninga ble montert. Johnny: Du tenker på pakningen mot blokka? Skal isåfall sjekkes før toppen ryker av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 10, 2012 Johnny tenker ikke på pakningen til oljekjøleren, men selve oljekjøleren. De kan lekke internt, da det egentlig bare er en varmeveksler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 15, 2012 Bumper denne. Har nå trykktesta oljekjøleren, den er uskyldig. Har tatt av toppen igen, skal leveres trykktesting etter ferien. MEN: Jeg har mine tvil ang. sprekk i topp/bunn. Motoren var tett før demonteringa, topp og bunn er maskinert hos verksted, og monteringa har jeg gjort selv. Grunnen til at jeg tviler, er at det kommer aaalt for mye vann til at det kun skal være en liten sprell el. Siden sist har jeg demontert og inspisert toppen (kun overfladisk, vha linjal og eget øye), montert den på, for så å flushe moteren flere ganger med ny olje og filter. Etter siste flush ble kjørt ca. en kilometer. Resultat: Litervis med vann i olja. Væske ca 6 cm opp på peilepinnen. Virker som det kommer etter termostaten åpner. (Usikker) Kan det være noe jeg har glemt. Tetning el.? Alle gode og dårlige forslag mottas med takk Edit: Der olja sist var grå, er den nå kritthvit. Har inntrykk av at det ble verre etter å vært av med toppen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 15, 2012 du la på ny topp pakning etter og ha vært av med toppen? og brukte nye bolter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 15, 2012 Nesten Monterte med ny pakning og nye bolter, men måtte av med toppen igjen... Men kan ikke skjønne at en "lett gjenbrukt" toppakning skal slippe gjennom sååå mye vann? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 15, 2012 En toppakning skal vel kun monteres/dras til en gang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 15, 2012 Om den lekker såppas så vil det være synlig på pakningen. Sånn for å være sikker, det minker tilsvarende mengde i kjøleveskebeholderen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 15, 2012 Litt vanskelig å si, bilen manglet kjølevæske etter prøveturen, men det kan være grunnet kjølesystemet hadde luftet seg. Mener du det kan være noe annet? Diesel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 15, 2012 bytt topp pakning så vil jeg tro problemet er løst glenn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 15, 2012 Da blir det blir gjort i morgen, som et siste forsøk før jeg napper ut hele motoren igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 15, 2012 Går motoren ellers normalt? Du har målt vendehøyden og valgt rett tykkelse på pakningen? Du har dobbeltsjekket at du har korrekt pakning, at den ikke tilhører annen motortype? Hvilken tiltrekningsrekkefølge og moment brukte du? Hadde du smurte gjenger, bolthode og skive, og var gjengene tomme for vann? Er momentnøkkelen din korrekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 15, 2012 Går motoren ellers normalt?Du har målt vendehøyden og valgt rett tykkelse på pakningen? Du har dobbeltsjekket at du har korrekt pakning, at den ikke tilhører annen motortype? Hvilken tiltrekningsrekkefølge og moment brukte du? Hadde du smurte gjenger, bolthode og skive, og var gjengene tomme for vann? Er momentnøkkelen din korrekt? 1: Ja 2: Nei, tykkelse skal være riktig iflg. gammel pakning, og Tore Topplokk, som høvla, solgte deler 3: Ja 4: Etter vedlegg. Husker ikke annet enn at jeg avslutta med 90 grader. 5: Her gjorde jeg en flau tabbe. Glemte faktisk skivene. Derfor toppen måtte "remonteres" 6: Ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 18, 2012 Heisann, Hva var årsaken til at du måtte overhale motoren din? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...