2 dekktyper, med forskjellig dimensjon.

Anbefalte innlegg

* Jeg vurderer å kjøpe 4 dekk, med et par Goodyear 245/30-20 og et par Continental 255/30-20. Er det en ulempe å ikke ha like dekktyper/dimensjoner?

 

* Tatt i betraktning jeg har 2 barn på under 4 år som skal sitte bak, er det stor forskjell mellom 19'' og 20''?

 

20'' ser jo lekkert ut, men barna skal ikke få lide av dette. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har quattro, må rulleomkrets være så lik som overhodet mulig for å unngå trøbbel med drivverk. På en fwd skal det ikke være noe problem med forskjellig dimensjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. :) har mye å lære her skjønner jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ihvertfall "rotet" deg inn på rett forum for å lære. ;)

 

BTW, ang 19" vs 20" så går det vel litt på dekk-dimensjon. Normalt sett så synker jo profilen på dekket etterhvert som diameteren øker, dermed vil en jo få et stivere dekk jo større felg en velger. Men det er jo ikke dermed sagt at et 20" dekk er ukomfortabelt. Vil ikke si at et 255/30 dekk er spesielt lavt og stivt. 225/30 derimot begynner å bli vel lavt og stivt.

 

Om du ikke er klar over det, så er dimensjonen på dekket som følge; bredde i mm/høyde på dekkside i % av bredde og til slutt diameter.

 

Så et 255/30-20 dekk er 255mm bredt og dekksiden er ca 76mm. (30% av 255mm)

 

Godt mulig du er klar over dette, men tar det med uansett sånn i tilfelle. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører selv på "pyse" dimensjonen 225/45-17, som da tilsier en dekkside på ca 100mm. Synest dette er supert-komfortabelt og hadde ikke vært redd for å gått en del ned på profilen. Har selv 2 gutter på ca 2 og 4år, og ingen klager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting; Alle dekk er dato-stemplet (prod-dato).

 

Dette kan være greit å vite når en handler dekk, enten om det er nytt eller brukt. Dekk er ferskvare og bør ikke være alt for gamle. Ved kjøp av nye dekk er det et prutningsgrunnlag hvis dekka er fra forrige år.

 

Ser du på den ene dekksiden skal det være et "uthevet" felt med 4 tall inni. Disse tall er; 2 første = ukenr og 2 siste = årstall. Står det f.eks 4511 så betyr da dette at dekka er produsert uke 45 i 2011

 

Her er dekket merket 2810, produsert uke 28 i 2010

 

dekk-_rstall_917619i.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for nyttig info!

Var klar over bredde og høyde ect, men ikke datotrykket, det kommer godt med. :tilber:

 

Jeg har fått med meg at anbefalt dim på 20'' er 245/255 på 30 vil være en grei dim med 20-9 ET45ish

Og 19'' 245/255 på 35 med 19-8,5 ET42-45 med 20mm senk. :)

 

Takker igjen for god info

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.