Parksensor-problemer Audi A6 4F

Anbefalte innlegg

Aloha.

Har de siste par måneden vært plaget med parkeringssensorene på bilen min, dette i forbindelse med at hver gang jeg hiver den i revers \ trykker på parksensorknappen hyler den bare.

Merket dette litt utpå nyåret og fikk låne en Ross-techkabel hos en kompis, denne spesifiserer at problemet er venstre midtre framre parksensor som den klager på kortslutning i.

Så da når jeg gikk fram på bilen at det ser ut som den har blitt "dunket" litt inn i festet sitt og tenkte at dette kanskje bare var justering som måtte til.

Hadde nettopp bilen inne på møller for EU-kontroll og ba de sjekke denne, de sier at det er umulig å både justere og bytte denne uten å ta av hele frontfangeren (hurra) og skal ha 6300,- for jobben inklusive byttedel :shf:

Tenkte jeg skulle teste litt idag ettersom det ikke er mulig å komme til fornuftig uansett (har prøvd å ta av plastdekslet i motorrommet for å stikke hånden nedi, men der treffer jeg bare på metall å baksiden av fangeren, noe som teknikerne på møller også mente (vel, jeg måtte sjekke).

Klarte deretter å vippe den 98.9% på plass i forhold til den andre sensoren, men den rapporterer enda samme feil, så da regner jeg med at sensoren faktisk er gåen også...

Spørsmålene mine blir da :

- Er det mulig å disable enkelte parksensorer i VCDS ?(Jeg fant ikke noe)

- Er det mulig å skru av framre parksensorer i VCDS ?(Jeg fant ikke noe)

- Ser at andre Engelske diskusjonsforum snakker om en pris på 30-40GBP for en sensor, hvor mye styr er det å få av fangeren og gjøre jobben selv ?

- Vet dere om noen forslag til firma som kan gjøre dette billigere ?

Slik jeg forsto det på det jeg har lest er listepris hos forhandlere en plass mellom 80-90GBP for selve sensoren, da snakker vi under 1000,- for sensoren og slik de beskrev det 1-2 timer for å få av og på fangeren, mao 3000,- timen for møller ?

Jeg har uansett ingen intensjon om å la møller får 6300 for dette latterlige oppdraget og ser etter andre praktiske løsninger.

Takker for alle svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet en bak på min for ca 2.400,- hos et annet verksted, med original p-sensor. Hos Møller fikk jeg prutet ned prisen til 3.200,- til slutt, men valgte like gjerne det andre verkstedet for en slik type jobb. De som kan skru litt, sier jo at de skrur frontfanger av og på i løpet av en halvtime. En sensor koster rundt 800,- mener jeg, så det tar seg godt betalt for jobben. Tror de har en slags fastpris på enkelte jobber, som derfor ikke står i stil med tiden dette tar...

Vet ikke akkurat hvor Nes er, men f.eks. Røa Autoco i Oslo er seriøse, rimelige og gjør en god jobb. Nytter i hvertfall ikke å få Møller til å gjøre en slik jobb. Men har hørt noe om at Møller også nå har prisgaranti? Da kan du vel hente inn tilbud fra andre med original del og få samme pris hos Møller i tilfelle? Verdt å sjekke ut andre i alle fall :)

PS: Du kan også høre og kjenne om sensoren er gåen, hvis du får aktivert den med tenningen på og kjenner på sensoren. Du kan kjenne en vibrering (og høre) på de som fungerer. Vet ikke om du får til det foran, bak er det jo bare å ha bilen i revers og tenningen på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Relativt lite kjent med 4F modellene, men kan tenke meg frontfangeren er festet ganske likt som andre modeller, og da bruker du alt fra 20min til 40 min for og løsne frontfanger.

Sensoren er jo bare klipset fast og løsne ledningene.

Men her finner du jo DIY

Så kan du vurdere om du vil prøve og gjer jobben sjølv.

Eg kaller meg ikkje mekanikker, men med ein diy på internett med masse bilder så har eg allerede tatt av front og bak fanger på A5'en for diverst arbeid.

Edit: litt usikker på kor sensoren står på fronten, men du kommer ikkje til ved å ta av deksel forann tåkelys?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar, skal høre meg litt rundt på pris og se hva andre ligger på, det er jo en helt sinnsyk pris møller vil ha.

Prøvde i går å lese ut sensorhidden fra parksensorene i VCDS, men så ingen hidden fra noen av de, virker som den nekter å starte hele systemet når den ene sensoren feiler...

Prøvde også å løsne på fronten for å stikke hånden nedi mellom radiator \ front, men virker som selve psensoren er bakom et feste i fronten, så jeg kommer ikke til fra baksiden uten å faktisk ta av fronten, noe som var litt latterlig.

Hvis jeg ikke får noen fornuftige priser rundtomkring skal jeg vurdere å gjøre det selv, å fjerne fronten så ikke mye avansert ut, det verste er uansett å få alt på plass igjen etterpå uten å knekke noe av plastikktullet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt, de som har gjort det noen ganger (f.eks. Kim Skålbones) sier de demonterer og monterer på en halvtime. Men første gangen tar det nok litt lenger tid ja :) Men for rundt 5.500,- spart (etter innkjøp av sensor) så kan du jo holde på litt da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, eg vil si at argumentere du med 5500 kr for grovt reknet 2 timer av din tid så har du god betaling. Bare huske kor skruer skal, og ha noke mjukt/noko som ikkje lager riper og legge fanger på.

Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.