Anbefalte innlegg

Hey!

Har lest litt rundt om at folk har måtte bytte kjedestrammeren på sin b5.

Til og med noen som har gått på en smell å ødlagt motoren ford strammeren tok kvelden.

 

Har audi noe spesefik tid/km stand man bør skifte denne?. eventuelt noen som kjenner til når den bør byttes?

 

Bilen har nå rulla ca 207000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har vandret 313000km nå og har enda ikke byttet kjedestrammeren.

Men kjedet kakkler mye når den går på tomgang og oljetrøkket blir lavt, men bilen fungerer enda...

 

Er ikke noe service intervall, så den byttes ved behov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey da slipper jeg å bry meg om den :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mere bekymret for oljepumpen på disse bilene :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja har hørt litt av hvert :-P, men jeg har testa oljetrykket, og jeg har ingen tikking lengre etter å ha skiftet ventilen med oljebraketten. Men jeg kan av å til høre en liten raslelyd fra kjeden, men får følge med å høre at det ikke forverrer seg med tiden !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det mye jobb og bytte den ventilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry for sent svar.

Nei var ikke noe stress. bare løsnet kjølevann beholderen så hadde man god plass!

Tok vel ca 2 timer med montering/demontering + rengjøring :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja har hørt litt av hvert :-P, men jeg har testa oljetrykket, og jeg har ingen tikking lengre etter å ha skiftet ventilen med oljebraketten. Men jeg kan av å til høre en liten raslelyd fra kjeden, men får følge med å høre at det ikke forverrer seg med tiden !

 

Hvilken ventil er dette? :) Har en AEB motor, som har gått ca. 210k...

Har en tikkelyd sånn ca. 2 ganger i sekundet når bilen står på tomgang. Er det dette du snakker om?

 

Selv må jeg skifte toppdekselpakningen i løpet av kort tid, så jeg tenker å skifte strammeren i samme slengen;) Ser at det skal gå greit å skifte den UTEN å ta av kjedet, hvis du kjøper deg et sånt verktøy som dette: http://www.ebay.com/itm/AUDI-VW-Cam-Belt-Chain-Tensioner-Holder-Holding-Auto-Hand-Tool-/261008548648?pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr&hash=item3cc5526328

 

Spørsmålet er jo da om en ikke burde bytte selve kjedet også... Det tror jeg er en ganske mye værre jobb, da begge kammene må ut... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du tråden og all info du trenger for å skifte ventilen :)

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=232186

 

Var akkurat samme "tikke" symptomene jeg også hadde :P

 

Interessant:) Jeg var overbevist om at denne tikkelyden måtte komme fra multireimen :P

 

Noen som vet om det er noe vits i å skifte registerkjedet da? Vil raslingen forsvinne dersom jeg bare bytter strammeren? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta kun strammeren til kjede sist jeg bytta registerreim og lyden ble iallefall helt borte på min etterpå :) Skal mye til for at kjede blir såpass slitt at det bør byttes. Er som regel strammeren som blir sliten. Såklart lurt og bytte begge deler om du har muligheten men blir fort en del mer jobb ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det mye arbeid å skifte strammeren? eventuelt trengs det noe spesial verktøy?

Har tenkst å bytte topp-dekslel pakning, like greit å ta strammeren i samme sleng :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger endel videoer på youtube om hvordan man bytter strammeren..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.