#1 Skrevet April 13, 2012 Hei smarte mennesker! Jeg skulle hive meg ut i mitt første regreimbytte på Audien min meg NG motor. og sveisa/dreia til nytt verktøy til jobben og jeg prøvde meg med litt hevy utstyr da løsna det faktisk og jeg dro litt rundt før jeg skjønte noe var galt... svinghjulet og veiva var med!, men ikke regreima og NG har jeg hørt ikke tåler røket regreim så sjansen for at det har gått galt er jo litt stor, men til mitt lille forsvar og håp var det ikke spesielt mye motstand da ble det sveising og festebrakett til svinghjulet, jeg fikk holdt igjen svinghjulet og fikk ut bolten tilslutt spørsmålet er da hvordan stiller jeg regreima riktig, når jeg vet veiva er feil i forhold til "bolthuset"? og hvor er merkingen ? har noen erfaring med dette som kan berolige meg litt? takker for oppløftende svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 14, 2012 ingen som vet hvordan jeg finner merkingen ? ingen liker på forumet eller noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 14, 2012 Her er noen grader feil: Inspeksjonshull i girkasse/clutchhus. Ca. slikt merke på svinghjul. Slik skal det stå: Merket på kammen skal ligge plant med anleggsfalta til toppdekselet. Sjekk også merking i fordelerlokk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 14, 2012 Hei, er det likt som på 3B så er det et hull i klutsjhuset på oversia på venstre side av sylinderrekka. Der skal et merke på svinhjulet (0 og en strek) gå ett i ett med en "egg" eller kant i det hullet. var litt annerledes den kanten du skulle stille merket mot på min bil tror jeg, men du ser vel omtrent hva du skal se etter? Bildet er en del av denne guiden: http://www.quattro123.com/AudiTimingBeltChange.htm Hvis jeg ikke misforsto helt, skjønte ikke helt hva du mente med "bolthuset" ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 14, 2012 "bolthuset" var bare noe jeg kom på i farta, det er det som blir referert til som "crank pulley". eller enklere fortalt det som sitter rundt den bolten som er så vanskelig å få ut hobbymekaniker vettu, kunnskapen kommer med åra linken hjalp masse, takk takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 14, 2012 Bra Satser på ventilene har klart seg da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 14, 2012 vi får se, det blir ny splint (eller en annen del) på mandag. så settes det sammen igjen. krysser fingre i spenning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 14, 2012 Nytt registerdrev tenker jeg, sitter en kile i drevet om det er likt som på 3B. Er anbefalt å kjøpe nytt drev når en bytter reim fikk jeg beskjed om. Ta en kompresjonstest når du har fått den sammen, så ser du nok fort om det gikk galt. Bare å krysse armer og bein ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 14, 2012 da er det nok drev jeg trenger ja. vi får håpe det går bra. da blir det nye innspill på mandag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 22, 2012 Fikk nytt drev på mandagen som var, det sprakk. Fikk så nytt drev igjen på torsdag som også sprakk og fant ut at det var en skade som mulig var grunnen til at drevene sprakk når de skulle festes. Da filte jeg ned skaden og denne gangen skal Audi Sørlandsparken få feste drevet for meg! kjedelig med 500kr per drev og nå sitter jeg med 3 stk sprukne... regreima er fortsatt ikke på naturlig nok.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 22, 2012 En DIY-tråd jeg laget med utgangspunkt i AAR-motoren http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/274453-guide-skifte-registerreim-pa-10v-aar.html#post2807867 Siden fordeler drives av kammen så har ikke denne forskjøvet seg og tenningen skal være korrekt. Kamdrev (OT-merke overens med merke på deksel bak kamdrev) Svinghjul (0-merke på svinghjul overens med nedre flate i insp.hull) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 22, 2012 Irriterende det der, regner med du er litt spent på hvordan det gikk med ventilene også... Svinghjul (0-merke på svinghjul overens med nedre flate i insp.hull) Sånn var det det såg ut på 3B motor i S2 Fant ingen bilder av riktig inspeksjonshull til motoren min, men antok at det var slik det skulle være. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 22, 2012 Irriterende det der, regner med du er litt spent på hvordan det gikk med ventilene også... jepp, det blir skummel å prøve motoren igjen ja vi får se til uka: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 24, 2012 Da var motoren startet og jeg hadde 9 kg trykk på alle, kompresjonen er i orden skal si jeg var nervøs en stund der. Litt lyd fra ventilene, men dette ble jeg fortalt skyltes hydrauliske ventilløftere (?) Høre også at mye av lyden skulle gå vekk om jeg ruste motoren litt skikkelig. kan noen bekrefte om dette er en kjent lyd ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 24, 2012 har hatt reg reim havari på min NG motor eller var bare flisen igjen av reimen da:p ikke helt av men stilte vekk tenningen med en halv omdreining , og det gikk bra med ventilene( tror jeg, har ikke vært oppe med toppen) stilte inn ny reg reim og kjørte har nå kjørt 15 000 km etter det skjedde og fungerer som bare det! har hørt mye om at ventilene ikke tar bortig og noen sier de gjør det.. testet etter jeg startet den opp igjen og hadde ca. 10 kg trykk på alle sylinderne den lyden av ventilene har jeg også, men har ikke hatt noe problem med den.. kobler jeg ut akumulatoren så forsvinner nesten all tikkingen men noe kommer fra ventilene også. så tror ikke det er farlig, for da hadde det gått galt for meg for lenge siden hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 5, 2012 har hatt reg reim havari på min NG motor eller var bare flisen igjen av reimen da:p ikke helt av men stilte vekk tenningen med en halv omdreining , og det gikk bra med ventilene( tror jeg, har ikke vært oppe med toppen) stilte inn ny reg reim og kjørte har nå kjørt 15 000 km etter det skjedde og fungerer som bare det! har hørt mye om at ventilene ikke tar bortig og noen sier de gjør det.. testet etter jeg startet den opp igjen og hadde ca. 10 kg trykk på alle sylinderne den lyden av ventilene har jeg også, men har ikke hatt noe problem med den.. kobler jeg ut akumulatoren så forsvinner nesten all tikkingen men noe kommer fra ventilene også. så tror ikke det er farlig, for da hadde det gått galt for meg for lenge siden hehe har startet bilen min flere ganger nå uten problemer så vil tro det gikk greit nesten merkelig med tanke på at jeg dro veiva en god 3/4 runde rundt uten at toppen var med. kjente som sagt ikke noen endring i motstand (noe det jeg burde gjort hvis jeg traff ventilene) har hørt noen metoder for å få vekk "ventiltikkingen", siden det er hydrauliske ventilløftere. men har ikke prøvd ut noen enda. må få bilen på bakken først takker for innspill 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 5, 2012 har hørt noen metoder for å få vekk "ventiltikkingen", siden det er hydrauliske ventilløftere. men har ikke prøvd ut noen enda. må få bilen på bakken først takker for innspill Den eneste metoden som fungerer 100% er å skifte løfterene, bedre det enn å kaste bort masse penger på all slags luriumstoffer først for så å ende opp med å skifte løfterene til slutt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 5, 2012 Den eneste metoden som fungerer 100% er å skifte løfterene, bedre det enn å kaste bort masse penger på all slags luriumstoffer først for så å ende opp med å skifte løfterene til slutt Det er helt sikkert et godt poeng! Hadde jeg bare visst det før, godt noen har kunnskapen jeg skulle ønske jeg hadde Takker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...