Anbefalte innlegg

Hei smarte mennesker!

 

Jeg skulle hive meg ut i mitt første regreimbytte på Audien min meg NG motor.

og sveisa/dreia til nytt verktøy til jobben

 

IMAG1250.jpg

 

og jeg prøvde meg med litt hevy utstyr :)

da løsna det faktisk og jeg dro litt rundt før jeg skjønte noe var galt...

 

svinghjulet og veiva var med!, men ikke regreima : dum :

 

og NG har jeg hørt ikke tåler røket regreim så sjansen for at det har gått galt er jo litt stor, men til mitt lille forsvar og håp var det ikke spesielt mye motstand :)

 

da ble det sveising og festebrakett til svinghjulet, jeg fikk holdt igjen svinghjulet og fikk ut bolten tilslutt IMAG1249.jpg

 

spørsmålet er da hvordan stiller jeg regreima riktig, når jeg vet veiva er feil i forhold til "bolthuset"?

og hvor er merkingen ?

har noen erfaring med dette som kan berolige meg litt?

 

takker for oppløftende svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som vet hvordan jeg finner merkingen ? ingen liker på forumet eller noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen grader feil:

flywheel-timing-mark.jpg

 

Inspeksjonshull i girkasse/clutchhus. Ca. slikt merke på svinghjul.

 

Slik skal det stå:

flywheel-mark-20v.jpg

 

Merket på kammen skal ligge plant med anleggsfalta til toppdekselet. Sjekk også merking i fordelerlokk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, er det likt som på 3B så er det et hull i klutsjhuset på oversia på venstre side av sylinderrekka. Der skal et merke på svinhjulet (0 og en strek) gå ett i ett med en "egg" eller kant i det hullet.

 

TB439TimingMarkViewA.jpg var litt annerledes den kanten du skulle stille merket mot på min bil tror jeg, men du ser vel omtrent hva du skal se etter?

 

Bildet er en del av denne guiden:

http://www.quattro123.com/AudiTimingBeltChange.htm

 

Hvis jeg ikke misforsto helt, skjønte ikke helt hva du mente med "bolthuset" ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"bolthuset" var bare noe jeg kom på i farta, det er det som blir referert til som "crank pulley".

eller enklere fortalt det som sitter rundt den bolten som er så vanskelig å få ut :P

 

hobbymekaniker vettu, kunnskapen kommer med åra :)

linken hjalp masse, takk takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra :)

 

Satser på ventilene har klart seg da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi får se, det blir ny splint (eller en annen del) på mandag. så settes det sammen igjen.

 

krysser fingre i spenning :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt registerdrev tenker jeg, sitter en kile i drevet om det er likt som på 3B. Er anbefalt å kjøpe nytt drev når en bytter reim fikk jeg beskjed om.

 

Ta en kompresjonstest når du har fått den sammen, så ser du nok fort om det gikk galt. Bare å krysse armer og bein ja ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er det nok drev jeg trenger ja. vi får håpe det går bra. da blir det nye innspill på mandag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk nytt drev på mandagen som var, det sprakk.

Fikk så nytt drev igjen på torsdag som også sprakk og fant ut at det var en skade som mulig var grunnen til at drevene sprakk når de skulle festes.

 

Da filte jeg ned skaden og denne gangen skal Audi Sørlandsparken få feste drevet for meg! kjedelig med 500kr per drev og nå sitter jeg med 3 stk sprukne... regreima er fortsatt ikke på naturlig nok....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En DIY-tråd jeg laget med utgangspunkt i AAR-motoren :)

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/274453-guide-skifte-registerreim-pa-10v-aar.html#post2807867

 

Siden fordeler drives av kammen så har ikke denne forskjøvet seg og tenningen skal være korrekt.

 

Kamdrev (OT-merke overens med merke på deksel bak kamdrev)

Kamdrev272AAR.jpg

 

Svinghjul (0-merke på svinghjul overens med nedre flate i insp.hull)

DSC00259.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Irriterende det der, regner med du er litt spent på hvordan det gikk med ventilene også...

 

Svinghjul (0-merke på svinghjul overens med nedre flate i insp.hull)

DSC00259.jpg

 

Sånn var det det såg ut på 3B motor i S2 :) Fant ingen bilder av riktig inspeksjonshull til motoren min, men antok at det var slik det skulle være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Irriterende det der, regner med du er litt spent på hvordan det gikk med ventilene også...

 

jepp, det blir skummel å prøve motoren igjen ja :(

 

vi får se til uka: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var motoren startet og jeg hadde 9 kg trykk på alle, kompresjonen er i orden :)

skal si jeg var nervøs en stund der.

Litt lyd fra ventilene, men dette ble jeg fortalt skyltes hydrauliske ventilløftere (?)

Høre også at mye av lyden skulle gå vekk om jeg ruste motoren litt skikkelig. kan noen bekrefte om dette er en kjent lyd ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt reg reim havari på min NG motor eller var bare flisen igjen av reimen da:p ikke helt av men stilte vekk tenningen med en halv omdreining , og det gikk bra med ventilene( tror jeg, har ikke vært oppe med toppen) stilte inn ny reg reim og kjørte :) har nå kjørt 15 000 km etter det skjedde og fungerer som bare det! har hørt mye om at ventilene ikke tar bortig og noen sier de gjør det.. testet etter jeg startet den opp igjen og hadde ca. 10 kg trykk på alle sylinderne :)

 

den lyden av ventilene har jeg også, men har ikke hatt noe problem med den.. kobler jeg ut akumulatoren så forsvinner nesten all tikkingen men noe kommer fra ventilene også. så tror ikke det er farlig, for da hadde det gått galt for meg for lenge siden :P hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt reg reim havari på min NG motor eller var bare flisen igjen av reimen da:p ikke helt av men stilte vekk tenningen med en halv omdreining , og det gikk bra med ventilene( tror jeg, har ikke vært oppe med toppen) stilte inn ny reg reim og kjørte :) har nå kjørt 15 000 km etter det skjedde og fungerer som bare det! har hørt mye om at ventilene ikke tar bortig og noen sier de gjør det.. testet etter jeg startet den opp igjen og hadde ca. 10 kg trykk på alle sylinderne :)

 

den lyden av ventilene har jeg også, men har ikke hatt noe problem med den.. kobler jeg ut akumulatoren så forsvinner nesten all tikkingen men noe kommer fra ventilene også. så tror ikke det er farlig, for da hadde det gått galt for meg for lenge siden :P hehe

 

har startet bilen min flere ganger nå uten problemer så vil tro det gikk greit :)

nesten merkelig med tanke på at jeg dro veiva en god 3/4 runde rundt uten at toppen var med. kjente som sagt ikke noen endring i motstand (noe det jeg burde gjort hvis jeg traff ventilene)

 

har hørt noen metoder for å få vekk "ventiltikkingen", siden det er hydrauliske ventilløftere. men har ikke prøvd ut noen enda. må få bilen på bakken først :) takker for innspill : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hørt noen metoder for å få vekk "ventiltikkingen", siden det er hydrauliske ventilløftere. men har ikke prøvd ut noen enda. må få bilen på bakken først :) takker for innspill : smil :

 

Den eneste metoden som fungerer 100% er å skifte løfterene, bedre det enn å kaste bort masse penger på all slags luriumstoffer først for så å ende opp med å skifte løfterene til slutt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den eneste metoden som fungerer 100% er å skifte løfterene, bedre det enn å kaste bort masse penger på all slags luriumstoffer først for så å ende opp med å skifte løfterene til slutt ;)

 

Det er helt sikkert et godt poeng!

Hadde jeg bare visst det før, godt noen har kunnskapen jeg skulle ønske jeg hadde :)

 

Takker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.