Anbefalte innlegg

Corradoen min blir jævlig varm...

Temp-måler i bilen sier 100grader, men blokka er så varm som fy!! spytter jeg på blokka, så freser det vekk med en gang!!

Sliter litt med å få luftet kjølesystemet, etter bytte til 80grader sommertermotstat...

er det noen lufte-skrue på dette systemet? hvor?

 

En ting til, vifta starter ikke, tar jeg av kontakten for giveren, og legger en ledning på de ytterste pungtene, så starter den, gjør jeg dette mens motoren går, så holder den seg på 95-100grader konstant, ved konstant blås fra vifta.

 

etter jeg hadde stussa nok på detta, stoppa motoren, kikka litt rundt i motorrommet, tok vekk jukse ledningen til vifta, plugga den på igjen, så etter 5min ca startet vifta.

Prøvde å sette tenninga på 2 bare for å se på temp-måleren, da stoppa vifta med en gang... og starta igjen når jeg skrudde av tenninga... Giver gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noen som vet hvor lufteskrue sitter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ingen lufteskrue. Ta av lokket på ekspansjonstanken og fyll mens motoren går, sett på lokket og la den blir driftsvarm, løsne litt på lokket og slipp ut luft men ikke vann, gjenta om nødvendig.

 

Rart den blir så varm. Helt sikker på at regreima står korrekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du sier det, så må jeg nesten sjekke, men skulle i utganspunktet være det ja... har det noe si det asså?? er noe rar lyd i exosen også, så det er mulig den ikke er som den skal..

 

kødda ganske mye med det sist gang, så lurer på å ta ut hele motoren å bytte ALT av pakninger og slitedeler innvendig... rense kjølekanaler og oljekanaler og slikt...

 

kikka på koblingsskjema, ser at vifta skal ha ettergange på halv fart, når motoren er stoppa, dette styres helt utenom givern i radiatoren, så da er den nok gåen... siden den aldri starter når teninga står på 2...

 

PS: Ole, bytta bensinfilter etter jeg prata med deg, den bensinen som rant ut fra tank-siden av filteret så ut som, hva skal jeg si, dårlig siilt hjemmebrent... masse drit i!!!

men hjalp ikke noe, fortsatt like slapp ved pådrag, men hissig på tomgang.. (reg-reim?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekka regreima ja, kan gi lignende symptomer det (varm motor og lav effekt) er jo bare å slakke på strammehjulet, dra av reima, sette opp alt korrekt å få reima på igjen. Ingen fare om du setter reima feil på på G60, ingenting treffer hverandre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, har en delemotor liggende, så så det... ventilene stikker ikke ut på nedsiden av toppen... heldigvis... men det er så ymse med merkene, har problemer med å finne ut hvilke som skal brukes, det er flere merker ute å går... serlig på kammen... noen på utsiden av drevet, og noen bak...

 

på svinghjulet er det to merker, en | og en 0, 0'en er øvre dødpunkt, i |'en er tenningsmerket om jeg har forstått riktig, ved riktig dreieretning kommer 0'en først, så |'en.

den skal jo da selvfølgelig stilles etter øvre dødpungt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, har en delemotor liggende, så så det... ventilene stikker ikke ut på nedsiden av toppen... heldigvis... men det er så ymse med merkene, har problemer med å finne ut hvilke som skal brukes, det er flere merker ute å går... serlig på kammen... noen på utsiden av drevet, og noen bak...

 

på svinghjulet er det to merker, en | og en 0, 0'en er øvre dødpunkt, i |'en er tenningsmerket om jeg har forstått riktig, ved riktig dreieretning kommer 0'en først, så |'en.

den skal jo da selvfølgelig stilles etter øvre dødpungt...

 

Du skal bruke merket på baksida av kam drevet (inn mot toppen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal bruke merket på baksida av kam drevet (inn mot toppen)

 

Men, tror jeg har stilt etter to prikker som sitter utenpå... vil den i det hele tatt gå da?? skjønner fint lite nå, kunne ikke finne noe merke innvendig på mitt kam-drev, men jeg tok ikke av topp-lokket heller, så da kan det vel være litt vanskelig å se...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de 2 på utsiden man skal bruke på G60, de skal stå på hver sin side av toppdekselpakninga. Godt mulig det sitter en merke på baksiden og, samme sted, men det vil være praktisk vanskelig å bruke pga utforming av toppdekselet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var dette jeg og trodde... for bilen ville jo ikke gått såpass fint på tomgang, om registeret var helt feil... for kikke på dette til helga igjen, skal måle bensintrykket i samme slengen.. mistenker det er noe lavt... hvis den får FOR lite, vil den vel bli ganske varm innvendig? er vel derfor folk brenner stempler ved feil oppsett av dyser/bensintrykk/ladetrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de 2 på utsiden man skal bruke på G60, de skal stå på hver sin side av toppdekselpakninga. Godt mulig det sitter en merke på baksiden og, samme sted, men det vil være praktisk vanskelig å bruke pga utforming av toppdekselet.

 

 

Hmm lever i min egen k-jet verden jeg... : bh :

Beklager feilopplysningen. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal det sies... jeg har vært å prøvd å lufte idag... men det viser seg at det ikke er "motoren" som blir så varm.. Det er TOPPEN!!! kan spytte på blokka, ligger bare der det... men spytter jeg på toppen, like ved pluggene, så freser det bort i løpet av sekunder!!

Lurer på om bilen får for lite bensin, siden motoren ikke hadde gått mere en i 5-7 minutter da dette oppstår... ryker også olje røyk opp fra bak-kant av motoren, men er sikkert bare noe svett olje som ikke liker jeg i den sinnsyke tempraturen toppen får..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har dette prosjektet stått lenge, men jeg prøver igjen...

Har fått med meg at kile-sporet på veiva på g60 kan være svakt, sp jeg demonterte masse idag for å finne ut av om dette kunne være grunnen til at det ble så varmt oppi der... men neida! alt var helt som det skulle!

 

Så laget jeg med et gummihjul av en stor pipe, som jeg deretter satte fast på muttertrekkeren som jeg dro igang vannpumpa med, da motoren ikke er tappet av noen ting, burde det komme vann ut av røra når det er bra fart på pumpa, men det gjorde det ikke, hørte bare noe svak bobling/blupping inni røra.

 

Så i morra skal jeg demontere vannpumpe å sjekke den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de 2 på utsiden man skal bruke på G60, de skal stå på hver sin side av toppdekselpakninga.

 

Skal disse merkene stå på høyre side av toppen, når du står foran motoren? dvs, peke mot dynamo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt: Registeret og kilesporet er sjekket! alt er som det skal! ny reim og strammer, ny vannpumpe.

 

Motoren starter og går som den skal, før var det ikke noe drag i den, kun veldig villig uten belastning. nå kunne jeg spinne i garasjen! mye mer power i den nå enn før!

 

MEN!: den koker! temperaturen stiger som den skal (ikke noe unormal hastighet på nåla lissom) men når den passerer 95grader, så skal jo vifta starte, og det gjør den ikke, den fortsetter oppover, og koker sånn ca ved 115grader.

Det burde den ikke gjøre, teoretisk, har blandet 50/50 med veske, pluss at noe er rent ut og fylt på igjen.

 

Lurer da på om brytern til termostaten er gåen? den i radiatoren... hvis ikke denne funker vil jo vannet bli varmere, og forårsake koking?

Skal bytte denne i morra. for håpe det hjelper..

 

PS: er den noen enkle symptomer på om den blåser eksos i olja vil def. topp-pakning? lett å finne ut av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt thermostat, den blå føleren og tempføleren i radiatoren, så har du byttet alt plukket som har noe med temp å gjøre, og det koster deg ikke mer enn 3-400 kr tilsammen.

 

Bilen skal ikke koke sånn helt uten videre, så bytt de tre der, så er du nok i mål med tanke på koking. Hvis ikke, så er det vannpumpa som er muffens.

 

edit; Er det topp pakningen, så skal det komme eksos ut av ekspansjonstanken, har jeg fått beskjed om.

 

Og siden bilen nå går bedre, og det er moment, så har timingen vært på tur, 95% sikkert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt thermostat, den blå føleren og tempføleren i radiatoren, så har du byttet alt plukket som har noe med temp å gjøre, og det koster deg ikke mer enn 3-400 kr tilsammen.

 

Bilen skal ikke koke sånn helt uten videre, så bytt de tre der, så er du nok i mål med tanke på koking. Hvis ikke, så er det vannpumpa som er muffens.

 

edit; Er det topp pakningen, så skal det komme eksos ut av ekspansjonstanken, har jeg fått beskjed om.

 

Og siden bilen nå går bedre, og det er moment, så har timingen vært på tur, 95% sikkert!

 

Vammpumpen og termostat er ny! så de er det (fohåpentlig :) ) ikke...

for bytte de 2 andre følerne, for håpe det hjelper. kan den blåe spille inn her altså??

 

Ang ettergange på vifta, så går den ikke hver gang bilen har vært startet, må den opp på en viss overtemp., før den i det hele tatt skal ha ettergange?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du testet med et annet lokk på ekspansjonstanken, dersom dette er defekt så får du ikke trykk på systemet. Du vil da ikke fåbort luftbobler og får en dårlig sirkulasjon på vannet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du testet med et annet lokk på ekspansjonstanken, dersom dette er defekt så får du ikke trykk på systemet. Du vil da ikke fåbort luftbobler og får en dårlig sirkulasjon på vannet.

 

Den tanken har ikke slått meg en gang! kan det også ha noe å si ja? hmmm, prøve å kjøpe nytt det og da...

"Kjølevanneksperten" som var å hjalp meg idag, stussa litt på at ikke det gikk noe vann i den tynne slangen inn på toppen av ekspansjons-tanken, mulig en "lokk-feil"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lokk feilen er stygg den ser du :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke det ene, så er det det andre..

Denne feilen er det ikke mange som har hatt som har forårsaket koking!!

Defekt motorfeste! innmaten hadde løsnet og hoppet ut av seg selv slik at det ble stående oppå seg selv. dette forårskaet igjen at labben som festet er skrudd i, sto inntil vifta, som da ikke startet fordi den hang fast.

 

da må nytt motorfeste anskaffes, noen som vet pris?

evnt. alternative løsninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.