#1 Skrevet April 14, 2012 Hei, Vindusviskeren har låst seg i stillingen rett opp, hvordan får jeg løsnet denne? Jeg prøvde å skru av mutteren, smøre med 5-65(?) før jeg prøvde å dra den ut (google sa det var løsningen) Men kom ingen vei. Forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 16, 2012 ..bumb! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 16, 2012 Makt eller ein ters kanskje? Har også lest at det kun er og dra det av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 16, 2012 Dette har en tendens til og sitte godt ja,la sprayen virke litt,har du ters bruker du det eller du kan prøve VELDIG forsiktig med et skrujern og legge en matte eller noe mellom ruta og skrujernet. Kan også prøve og banke litt forsiktig på den enden som sitter itundt bolten med en gummihammer eller lign først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 16, 2012 Etter hva jeg fant på internett, så virket det som at viskeren måtte stå i start-posisjon. Noen som vet om det er fakta? Er det mulig å bare vri den tilbake? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 16, 2012 Det er "bare" å trekke den av ja, men siden den som regel irrer fast så kan det være kinkig å løsne den. Prøv å varme forsiktig (så du ikke smelter noe plast) og bank med en hammer på aluminiumen på enden som står på akselen. Ikke bank for hardt, aluen er støpegods og tåler ikke allverden. Vipp ut armen, hold i denne og forsøk å vippe litt frem og tilbake mens du trekker mot deg. Og, vær forsiktig med glasset. Det tåler endel rett mot, men det skal ikke mye til før du har 10 millioner biter... Det finnes avtrekkere å få kjøpt på Biltema, men det fungerer dårlig bak på en VAG med spylerdysen midt i akselen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 16, 2012 Er du sikker på at ikke viskerarmen også har gjenger da? Jeg mener å huske at på min, riktignok en A4 b5, så var armen også gjenget. Så istedenfor å dra den utover så snurret jeg den rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 16, 2012 På Passat 3bg er det ihvertfall IKKE gjenger. Av med mutter og så rett ut. Som sagt, kan sitte en del. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 16, 2012 Den sitter nok i splines, prøv å vipp opp viskeren, dytt litt inn så den ikke fjører ut i fra ruta og deretter dra ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 16, 2012 Ikke skru mutteren helt av. så kan du bruke en vannpumpetang mellom mutteren og viskerarmen det funker ALLTID! Mvh Magnus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 16, 2012 Passat har splines. Sjukdom på disse at dem irrer så jævlig så dem setter seg fast. Min knakk Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 16, 2012 jeg pleier og skru muteren nesten helt av, så og bruke en gummihammer på armen, ca ved leddet for og få "sjokket" den fra splindsa.. men for all del ikke treff ruta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 16, 2012 jeg pleier og skru muteren nesten helt av, så og bruke en gummihammer på armen, ca ved leddet for og få "sjokket" den fra splindsa.. men for all del ikke treff ruta Det er ikke så smart om det er en Passat 3c det er snakk om.. der stikker akselen til viskermotoren ut gjennom ett hull i ruta.. Bommer du da, så går ruta garantert... Mvh Magnus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 16, 2012 Det er ikke så smart om det er en Passat 3c det er snakk om.. der stikker akselen til viskermotoren ut gjennom ett hull i ruta.. Bommer du da, så går ruta garantert... Mvh Magnus. Akkurat likt på 3b + 3bg også, og noen andre modeller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 16, 2012 Masse rustløster og hvis ikke du får tvingt den opp ved å vrikke hardt fram og tilbake på armen aksialt, så kan du bruke en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-2-armet-20339/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 16, 2012 Jeg mener å huske at på min, riktignok en A4 b5, så var armen også gjenget. Tror du husker feil, eller så er det flere versjoner ute og går. Har vært borti det samme på A4 B5, og det var splines på denne, en 97-modell til min søster. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 16, 2012 Det er ikke så smart om det er en Passat 3c det er snakk om.. der stikker akselen til viskermotoren ut gjennom ett hull i ruta.. Bommer du da, så går ruta garantert... Mvh Magnus. Jeg vet;) Slår seff aldri hardt, og har alltid noe mykt mellom rute og viskerarm.. Har funka fjell både forran og bak, de åra jeg har gjort det;) Men tvinge/ avdrager er en god løsning det og:) Jan Ivar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 17, 2012 Hei, Vindusviskeren har låst seg i stillingen rett opp, hvordan får jeg løsnet denne? Jeg prøvde å skru av mutteren, smøre med 5-65(?) før jeg prøvde å dra den ut (google sa det var løsningen) Men kom ingen vei. Forslag? Hei! Det er sannsynlig at problemet ditt egentlig er pussermotoren. På Passat (og Golf) trenger vann og sand inn igjennom akselen til pussermotoren og ødelegger denne. Jeg byttet på min for noen år siden, fikk tak i en brukt pussermotor her: http://www.bruktbildeler.no/default.asp?page=5862&lang=1&gclid=CNntgNPtu68CFWRYmAod42qQjg Kostet ca 800,. kr. Du må fjerne trekket på innsiden av bakluken. Motoren er festet med tre bolter og er rimelig enkle å bytte. Vinduspusseren kan løsnes med en skrutrekker hvis du er forsiktig... Carl 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 18, 2012 Hei! Det er sannsynlig at problemet ditt egentlig er pussermotoren. På Passat (og Golf) trenger vann og sand inn igjennom akselen til pussermotoren og ødelegger denne. Jeg byttet på min for noen år siden, fikk tak i en brukt pussermotor her:http://www.bruktbildeler.no/default.asp?page=5862&lang=1&gclid=CNntgNPtu68CFWRYmAod42qQjg Kostet ca 800,. kr. Du må fjerne trekket på innsiden av bakluken. Motoren er festet med tre bolter og er rimelig enkle å bytte. Vinduspusseren kan løsnes med en skrutrekker hvis du er forsiktig... Carl Hei, Jeg prøvde å fjerne dekselet på innsiden av luken, fjernet to plastikk skruer. Men fant ikke ut hvordan jeg fjernet resten, tør ikke å dra med all makt.. Vet du hvordan det gjøres? Når jeg prøvekjørte bilen, var viskeren låst. Dette ble ordnet før jeg overtok, men fikk beskjed om at det ville skje igjen hvis den ikke ble brukt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 18, 2012 (endret) Sitter en skrue i hver håndtak under et lite lokk i tillegg til de to synlige ved vinduet. Trekket er festet med klips og trekkes rett ut i bunn før det løftes litt opp da det henger langs nedsiden av vinduet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 18, 2012 Takker, skal se om jeg får prøvd meg før jeg reiser på ferie 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 3, 2012 Jeg får det ikke til... Prøvde å skru av panelet på innsiden uten at jeg fant ut hvordan det skulle hjelpe.. Prøvd å både dra og vri med passe mengde styrke, men tør ikke å dra helt til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 3, 2012 jeg tok å av min å da sprayet jeg godt med wd40 og tok av den store mutteren på utsiden å skrudde løs motoren og dro den rett ut,satt litt men gikk ganske lett ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 3, 2012 Dro du av viskeren på utsiden eller motoren på innsiden? Jeg klarer ikke å se hvordan dette er festet .. Slik det ser ut, virker det som at mutteren bare er til pynt, men går ut i fra at det ikke stemmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 3, 2012 viskerarmen skal av på utsiden så kommer du til en stor mutter den skal av. så er motoren festet med tre skruer på innsiden så skal det vere å bare dra motoren ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...