Anbefalte innlegg

Hei folkens,

For noen dager siden slo bremsevarsleren ut, og det står breakpads må byttes.

Jeg antar det å levere inn Audi'n til Møller ikke er det beste økonomiske valget jeg kan ta.

 

Ettersom jeg knapt har skrudd bil før og er relativt grønn på dette feltet, trenger jeg noen råd.

- Er dette noe jeg bør overlate til Møller/verksted

- Hva koster slike pads, og hvilken forhandler/nettbutikk anbefales

- Er dette en jobb jeg kan gjøre selv, tatt i betraktning min mangel på bil kunnskaper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er omtrent det beste du kan begynne med for å lære deg å skru selv. Bremsejobber er noen av det letteste med bil. :)

 

Bremseklosser finnes i mange varianter, du har originale og oppgraderte versjoner av bremseklosser. Jeg kan sende deg et pristilbud på klosser fra EBC om du skriver hvordan motor/drivverk du har.

 

Selve jobben er veldig lett. Du skrur av hjulet, calipperen og glideren om nødvendig. Deretter drar du ut klossene av glideren, kobler ut sensoren til klossene og rengjør glideren for støv og møkk. Dette kan du gjøre med f.eks. en stålbørste. Nå er jeg litt usikker på bilen din, men det er mulig du må ha verktøy for å skru inn stempelet igjen. Deretter gjør du bare hele prosessen speilvendt. Husk å smøre inn kontaktflater på klossen med kjemisk fett eller kobberfett. Ikke selve belegget, men der klossen ligger i glideren og stempelet treffer. :)

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, det er veldig lett. men om du har 0 peil på skruing er ikke bremser noe jeg ubetinget vil anbefale folk å begynne å rote med på egenhånd.

bremser er tross alt det viktigste som finnes på bil. og om man knoter det litt til kan det fort ende med skjærte gjenger, knekte/runda luftenipler osv

og har du 08 a6 har du jo el. parkbrems og dermed ikke rett frem om det er bak klossene som skal byttes heller.

 

nye klosser koster mellom 500-1500vil jeg tippe, og en hobby mekaniker hjelper deg sikkert for en femhundre lapp og oppover

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du går for verksted, så kan jeg nevne at Møller ikke var dyrere enn andre på min bil da jeg skiftet skiver og klosser bak (med VACN-rabatt, selvsagt). Det er kun foran det er bremseslitasjevarsler, hvor langt har den gått? Ofte skiftes kanskje skiver samtidig, men det spørs jo hvor slitt de er selvsagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

Bilen har gått 60000, og vet ikke om bilen trenger nye skiver. Kjøpte bilen av Møller for et drøyt år siden.

Tenkte i utgangspunktet at dette skal jeg greie selv, men som nevnt er dette litt komplisert pga el parkbrems. Bremser må bli satt opp riktig pga sikkerhet.

 

Jeg skal montere felger og dekk før mndskiftet, og kunne vært en ide å ta dette i samme slengen, men spøsmålet er vel hvor lenge jeg kan kjøre med slitte pads før det jeg ødelegger skiva ect.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du må bytte skiver samtidig. Det var gjort før jeg kjøpte min, som da hadde gått 66.000. Innbiller meg at slitasjevarsleren skal si ifra rundt 3.000 km før man må bytte, hvis jeg ikke blander sammen med service e.l. Men det står sikkert info om det i instr.boka :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at du også under ingen omstendighet må få fett eller oljesøl på bremsebelegget, da dette vil ødelegge egenskapene til bremseklossen. Vask\tørk også av bremseskiven med bremserens før du tar ibruk bilen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.