1995 Audi A6 (c4) 2.5tdi - kompatibel drivknute

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut til min store fortvilelse igår etter alt var demontert at drivknuten jeg hadde handlet på biltema var feil (jippi). Etter å ha gransket katalogen og kvitteringen mener jeg fremdeles at den skulle stemme (som den fysisk ikke gjør).

IMG_1478.jpg

Jeg oppga regnummer på bilen når jeg handlet på biltema (Skjetten), ante fred og ingen fare. Men så sto jeg der da på en søndag når jeg hadde mulighet til å bytte med skjegget i postkassa : bh :

Det er snakk om delnummer 72572

IMG_1479.jpg

Jeg ser at dette delnummeret deles mellom Audi 100 og A6 men at 2.5tdi ikke er nevnt utenom 97- (C5). Det var snakk om nesten 5mm for lite på splinsen og selve knuta var også for liten. Vil den fra C5 passe min, eller har noen andre vært innom dette problemet før?

Jeg skal ringe biltema og høre nå straks ( telefonen er ikke betjent før kl 10:00) men poster dette uansett.

Og ja... jeg var forbanna på søndag!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du måle diameter og antall splines? Tror at 2,5tdi deler knuter med s4/s6, mens andre c4`er har mindre knuter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke knuta her hos meg her nå, men den nye (gale) er ca 30,5mm og mener jeg målte den gamle til å være røfflig 4mm større.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du måle diameter og antall splines? Tror at 2,5tdi deler knuter med s4/s6, mens andre c4`er har mindre knuter

Ikke glem 2.8-literen. Legg merke til at Biltema skriver 2.0, 2.3, 2.6 men ikke 2.8. Tipper TDI bruker samme knutene som 2.8 og 2.2T jeg også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, kan nevne at det er 116(?) hestern jeg har, ikke 140. Husker ikke motorkoden ifarten. (om det skulle være noen forskjeller på dem)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra Audi 100:

15 4A0498099

wheel shaft, outer with joint, rotor and assembly parts

/ AAH,AAN,ABH

(15) 4A0498099J

wheel shaft outer with joint and attachment parts

/ ABC,AAR,ACE

Fra A6

21 4A0498099C

/ AAE,ADR,AAR, ADW,ACE,1Z, ABC,ABK,ACZ

(21) 4A0498099

/ AAH,AAT,AEL, AFC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For a6 quattro:

15 4A0498099

/ AAH,AEC,AAN

(15) 4A0498099J

/ ACE,ABC,ACZ

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte Biltema nå, han på delavd. der beklaget at jeg hadde fått med meg feil del. (han som normalt står i disken er faktisk dyktig så cred til han). De hadde da ikke til min bil. Jeg fikk han til å måle på den til C5 og den var på 31mm ergo feil.

Ringte Møller ensjø, fant rett del med en gang men til helt feil pris 4800,-! Som var en unormal høy pris selv for han jeg pratet med. Var også bestillingsvare. Men han gikk med på et untak og ga meg delnummeret sikkert fordi han hadde medfølelse som var 4A0498099 og min motorkode var AAT. Så rett hva du fant fram Frank (takk). Han kunne dog ikke se hvilken dim på splinsen som hadde hjulpet stort mtp. kontrollmåle på huggern eller privatkjøp. (om noen har rop ut).

Da starter jakten.. Ganske krise egentlig nå med unge i barnehage and all that.

Takker for all feedback i tråden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok du bør satse på enten utlandet eller få tak i en brukt. Florer jo av s4/s6 deler, så burde ikke by på problemer å skaffe riktig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen, 3260,- Virket ikke helt sikker på at det var riktig type, men stemmer sikkert.

Stokkstad hugger, nada (fy som de har tapt seg i de siste åra..)

Brd. London, 3 knuter tilgjenglige fra 2.8 og en ukjent. Kommer ikke igjennom på tlf.

Krogstad.dk / trailerparts - nada.

Meca.no (fin nettside btw) fant rett type og litt utvidet info men feil pris

Drivakselleddsett foran ytre

• Gearkassetype Manuell/Automat, Med ABS-ring

• Antall tenner ABS-ring 45

• Ytre tanning hjulside 38, Indre tenner hjulside 27

3.198,75 kr

http://www.autohausaz.com $74,18 + frakt. For lang leveringstid

Blir nesten en blog dette her :P

/wrist

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan telle på de kryssa jeg har liggende (selv om de er fra s2) indre splines er i allefall lik, så får vi se om det passer mot navet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er så dritt er at jeg skadet gjengene til navbolten når jeg demonterte. Om ikke hadde jeg remontert den og tatt dette med bedre tid. Men gjengene er helt busted :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt og skade gjengene :( har selv gjort dette to ganger, og begge gangene brukte jeg muttertrekker..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, stor nedtur nå som jeg sitter i knipa. Jeg skadet gjengene ved å banke en forlenger inn i navet i et tappert forsøk på å lure ut jævelskapen. Men gikk lett ut når jeg dreide rattet over på motsatt side og tok den bakover isteden. Etterpåklokskap is a bitch.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fikse gjengene. Hvis ikke knuta er så slitt at den må kastes så ville jeg satset på dette. Ta den ut, demonter, fiks gjenger og smør opp igjen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror den er beyond redemption desverre. Har uansett ikke gjengesett i den dimmen. Setter pris for den moralske støtten by the way :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du deler krysset og skrur bolten fra innsiden og ut så kan du nok få rettet det opp. Såfremt du ikke har skadet gjengene hele veien :) Moralsk støtte er alltid bra ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg delte riktignok ikke knuta og prøvde fra innsiden og ut (lur ide). Men jeg skrudde bolten inn og ut rytmisk og tilslutt med å varme godset utenfor der gjengene er skadet (en god CM+). Men det knirka noe så jævlig og motstanden var enorm selv med skralle og 1,5M rør som moment.

Jeg er nokså sikker på at den er ureddbar uten dreibenk eller magi nå. (ja selv gaffatape går nok ikke)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ser det nok mørkere ut ja. En siste løsning kan være å sveise inn en bolt og heller ha en mutter på (slik det var på feks typ 85). Men er nok redd det blir litt "jall". Spesiellt siden det ikke er snakk om sinnsyke summer..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.