Vibrasjoner første minuttene ved kald motor, A6 2.5tdi quattro (4B)

Anbefalte innlegg

Har en irriterende feil som har dukket opp på bilen. De første minuttene ved kjøring på kald motor vibrerer det relativt kraftig i bilen mellom 40-50km/t - akkurat som å kjøre på slike opphevde, hvite streker i veibanen som finnes foran fotgjengerfelt, jernbaneoverganger etc. Feilen er lik både med sommer- og vinterhjul, og kommer uavhengig av turtall eller gir (testet alle inkl. N). Over og under nevnte hastighet merker jeg ingenting, og ristingen forsvinner etter noen få minutter. Lar jeg bilen stå litt på tomgang før jeg kjører er det kun litt vibrasjoner som forsvinner etter noen hundre meter.

Noen som har formening om hva dette kan være? : klø : Har tenkt på kassa, men vibrasjonen er helt konstant og endrer seg heller ikke med gir/turtall, så håper det kan være noe annet som lager krøll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være en sylinder som ikke komprimerer/tenner tilstrekkelig før motoren blir litt varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være en sylinder som ikke komprimerer/tenner tilstrekkelig før motoren blir litt varm.

 

Hadde det vært noe av dette så ville vel ristingen fulgt turtallet på motoren? Kan som sagt trille i N med den samme ristingen.

 

 

Har forresten vært ute en tur og testet nå. Ristingen forsvinner tilsynelatende når motortemp'en passerer 70 grader, men fant ut at hvis jeg holder jevn hastighet på mellom 45-50 så begynner det å riste på samme måte, bare mye svakere, når jeg kjører over små dumper i veien. Syntes det er rart at det nærmest forsvinner ved varm motor, men kan det være opphenget til mellomakslingen? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forøvrig nevne at jeg har hatt lignende problem på en 2,5 tdi 2002 mod, der forsvant vibrasjonene når motoren kom opp på 65 grader. I mitt tilfelle var det manglende kompresjon på syl nr 1 etter skifte av kamakslinger, vippearmer og ventil løftere. Har du mulighet som et tips, ta ut dysene, sviv motoren på starter, sjekk komperesjonen på hver sylinder på kald motor. Har du bytta kammer nylig kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kammer ble byttet for ca. 40k siden. Har ikke vært noe problemer før nå nylig. Hvis det var manglende kompresjon ville vel ristingen endret seg med turtall og ikke kun fart? Som nevt er ristingen lik enten jeg triller i N eller kjører i hvilket som helst gir. Ristingen er konstant og endrer seg heller ikke hvis jeg triller i N og ruser motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir denne et løft.

 

Etter skifte av dieselfilter og 1stk. utslitt drivknute, er feilen fremdeles. Har dog endret seg noe. Det er ikke lenger like brutalt ved kald motor, men det dukker nå opp uavhengig av motortemp. Er værst mellom 45-50 og gir seg når jeg passerer 55. Kjenner ingenting i høyere hastigheter (testet 110+ på E18).

 

Etter å ha byttet drivknuten har jeg lagt merke til en rumlelyd som jeg antar er venstre hjullager foran. Kan dette være synderen? Kan det være evt. varmegang i lageret som fører til at det det utvider seg noe og derfor rister mindre etter litt kjøring? Jeg er overbevist om at ristingen kommer fra drivverket da det, som nevnt tidligere, kun er avhengig av hastighet. Det er vanskelig å kjenne om vibrasjonene kommer fra foran eller bak

 

Evt. andre ting som burde sjekkes? Tenkte det kunne komme fra mellomaksel, men da burde det vel ikke vært så avhengig av tempratur?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir denne et løft.

 

Etter skifte av dieselfilter og 1stk. utslitt drivknute, er feilen fremdeles. Har dog endret seg noe. Det er ikke lenger like brutalt ved kald motor, men det dukker nå opp uavhengig av motortemp. Er værst mellom 45-50 og gir seg når jeg passerer 55. Kjenner ingenting i høyere hastigheter (testet 110+ på E18).

 

Etter å ha byttet drivknuten har jeg lagt merke til en rumlelyd som jeg antar er venstre hjullager foran. Kan dette være synderen? Kan det være evt. varmegang i lageret som fører til at det det utvider seg noe og derfor rister mindre etter litt kjøring? Jeg er overbevist om at ristingen kommer fra drivverket da det, som nevnt tidligere, kun er avhengig av hastighet. Det er vanskelig å kjenne om vibrasjonene kommer fra foran eller bak

 

Evt. andre ting som burde sjekkes? Tenkte det kunne komme fra mellomaksel, men da burde det vel ikke vært så avhengig av tempratur?

 

 

Jeg haddde maken bil med samme motor og gir tidligere, jeg opplevde noe liknende, men etter og ha byttet deler for mange tusen, prøvde jeg og sette bilen på bukker over natta, og morran etter merket jeg

ingenting, da var det rett og slett dekkene som blei litt urunde av og stå over natta. Om det er det som er problemet ditt aner jeg ikke, men kanskje verdt å prøve for og utelukke, koster ingenting :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg haddde maken bil med samme motor og gir tidligere, jeg opplevde noe liknende, men etter og ha byttet deler for mange tusen, prøvde jeg og sette bilen på bukker over natta, og morran etter merket jeg

ingenting, da var det rett og slett dekkene som blei litt urunde av og stå over natta. Om det er det som er problemet ditt aner jeg ikke, men kanskje verdt å prøve for og utelukke, koster ingenting :)

 

Når feilen dukket opp kjørte jeg på vinterdekk og fortsatte når jeg la om til sommerhjula med nye dekk. Men takker for tipset :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.