Audi 80 coupe 2,3E 1991 motor som fjusker

Anbefalte innlegg

Hei kjøpte meg et pent eksemplar av en audi 80 coupe med 2.3 rekefemmer 136 hester i fjord sommer.. i det siste så har den begynt å fjuske ved pådrag.. den fjusker noe voldsomt opp til 4000rpm og så går den fint. dette varierer noe voldsomt.. desverre så vet jeg lite om 2.3 literen men jeg vet at det er mekanisk insprøytning og jeg tror det er der problemet ligger.. det kommer av og til et smell/eller noe som kommer på plass fra insprøytningen når jeg ruser den opp til 4000rpm og det er da den begynner og gå som den skal.

Er det noen som har noen tips om hva som kan være galt? Mistenker at det er noe med vacumstyringen i insprøytingen som kan være feil.. jeg vet ikke..! noen som har hatt problemet her før eller har noen anelse om hva som kan gjøres? Bilen har gått 340.000km..

Tips mottas med et STORT takk!

Mvh Erling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk slangen som går under insuget. Denne har en tendens til å sprekke. da vil den oppføre seg noe slik som du beskriver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, takk skal du ha :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få prøvd en annen luftmengdemåler som du veit fungerer hvis du ikke finner noe vacuumlekkasjer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du følger den slangen som går fra toppen av radiator til en stuss på toppen finner er du en to polt og en tre polt temperatur sensor. Disse kan lage krøll hvis de ikke er i orden. Kan ohmes med multimeter for å sjekke om de er i orden, evt dra kontakten ut og se om det blir noen forskjell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå skal dere høre.. vacumslangene var i orden, men den 2-polte temperatursensor kontaten var delvis knust, så det blir kanskje dårlig kontakt der.. den 3-polte sensorkontakten var ikke der.. ledningene var bare tapet sammen inne i gummihylsteret..

men en annen ting! når jeg tok ut kontakten til bensinregulatoren så begynte den å gå fint (før 200rpm) opp på 900rpm. men da fjusket den, og når jeg regulerte gassen (opp mot 3-4000rpm) så sa det pang inne i insprøytningen!.. kontakten sto koblet på en del montert på bensinregulatoren, mulig dette er en tomgangsregulator som har tatt kvelden? Hva tror dere?

uansett takk for hjelpsom respons! :)

mvh. Erling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror (veit) at det første jeg ville ha gjort var å fikse de ødelagte kontaktene før jeg gjorde noe mer:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har skrevet dette før, og blitt fortalt at dette ikke stemte, men skriver det igjen...

Lambdasonde..

Det stemte på min bil, samme motor, med akkurat samme symptomer...: oppgitt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.