#1 Skrevet April 17, 2012 Hei. Jeg har funnet meg en 2001 allroad 2,5tdi som jeg har veeeeeeldig lyst på, men kjenner at jeg holder litt igjen på den.... Har lest mye på forumet her, og det er en del feil som går igjen på disse bilene som gjør at jeg er usikker på om jeg skal kjøpe. Det er skiftet kammer på denne, og alt av luftfjæring er byttet. Hvordan er de egentlig?? Noe som jeg burde/må se etter?? Virker som det meste av deler er dyrt på disse.... Noen erfaringer fra folket her inne??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 17, 2012 vill tro at du kommer til å få det samme svaret som det står i alle de andre trådene om råd å kjøp av audi allroad. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 17, 2012 har selv allroad, har lest de fleste trådene, men er allikevel fornøyd hehe.. jada, de har hatt sine problemer, men om man undersøker en del om en bestemt bilmoddel er det ganske mange man kan grave frem en del problemer med. jeg vil si en 10 år gammel allroad har samme komfort og følelse som betydelig nyere og dyrere biler. Forholdsvis dyre deler er det nok, men mange av delene står jo på mange andre VAG også...så da kan vi jo si VAG har dyre deler, eneste er luftfjøringa da som er endel dyrere deler en spiralfjøring. men om man handler på deler på nettet og kan skru litt selv er det vel ikke Sååå avskrekkene. Eksempel : kompressor bytte , deler og arbeid på møller ca 17 000kr. eller handle ny org kompressor fra usa, for 3oookr og bruke 2 timer i garasjen med enkelt verktøy og ha spart 14000kr.....ikke rart allroad får dårlig rykte på seg da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 17, 2012 oki, ser den.... Hadde jo håpet at det bare var en del enkelttilfeller jeg leste om, å ikke at det gjaldt "alle" . Har veldig lyst på denne bilen, men man blir jo litt skeptisk når man leser om alle feilene. Det er vel slik på alle bilmodellene, at leter man finner man feil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 17, 2012 Gjengangere er jo Luftfjæring, kammer, dieselpumpe... Greit nok at det er feil med andre biler også, men de er som regel ikke like dyre og jævlige og fikse.. Jeg har sagt det før, og sier det igjen; Klarer aldri å anbefale noen å kjøpe en slik bil, desverre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2012 Kan du skru? Er dette sikkert en kongebil... Visst ikke ville jeg ikke tatt i dette prosjektet med "ildtang".. Treffer du gullrekka er det minimum 150000kr i utgifter.. Samtlige som skryter uhemmet av denne bilen kan skru selv og bytte de store utgiftspostene selv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2012 Kan du skru? Er dette sikkert en kongebil... Visst ikke ville jeg ikke tatt i dette prosjektet med "ildtang".. Treffer du gullrekka er det minimum 150000kr i utgifter.. Samtlige som skryter uhemmet av denne bilen kan skru selv og bytte de store utgiftspostene selv.. for en gangs skyld er jeg faktisk enig med deg Najib: smil : men 150 000kr er jo et EXTREMT worst case da ref post 1 er både kammer og alt av luftfjæring byttet på den aktuelle bilen, så da trenger han ikke bekymre seg over det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 17, 2012 Er vel berre dieselpumpe og automatkasse igjen då 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 17, 2012 Er vel berre dieselpumpe og automatkasse igjen då +Turbo: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 17, 2012 ja... det kan skje det ...men er det bare allroad som havarerer turboer og diesel pumper ??? eller skjer det på andre VAG og til og mer andre merker og ??? Som en liten kuriosietet kan jeg jo nevne at jeg har hatt A4, 1,8tq A6 1,8tq og passat synco alle disse har jeg bytta knekte orginal fjører på... og jaggu har jeg hørt om endel andre tilfeller av knekte spiralfjærer også...... så er disse bilene bare drit pga at fjærene knekker etter 150 000 -200 000km (samme km stand som ofte allroad fjærene begynner å trøble). Ja, det er noe dyrere å bytte, men det blir å ta i å kalle det en problem bil pga det. min har nå gått 210 000km og kun vært behov for å bytte en belg ( + kompressor som røk som følge av at det ble kjørt for lenge med lekasje ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 17, 2012 Er jo egentlig vanlig at både turbo og dieselpumper holder bilens levetid i dag. Er ikke uvanlig med turbohavari på andre motorer heller altså, men er en eier av en bil med turbomotor skal en ikke vanligvis behøve å gå rundt og være redd for at den skal havarere... Har aldri havarert en turbo på mine 9 år uten å ha hatt bil uten turbo (og bare gamle biler ) Men nå er det TO turboer å bytte også da, så skal en bytte begge blir det jo dobbelt så dyrt. Det har sikkert påvirka ryktet litt..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 18, 2012 Er jo egentlig vanlig at både turbo og dieselpumper holder bilens levetid i dag. Er ikke uvanlig med turbohavari på andre motorer heller altså, men er en eier av en bil med turbomotor skal en ikke vanligvis behøve å gå rundt og være redd for at den skal havarere... Har aldri havarert en turbo på mine 9 år uten å ha hatt bil uten turbo (og bare gamle biler ) Men nå er det TO turboer å bytte også da, så skal en bytte begge blir det jo dobbelt så dyrt. Det har sikkert påvirka ryktet litt..... selv om det er V motor er det faktisk bare 1 turbo Jepp helt enig de burde holde bilens levetid. men det finnes nok av eksempler både innen VAG og andre at det havarer fra tid til annen. Kort oppsumert: kan du ikke skru selv og er redd for dyre verkstedregninger. Ikke kjøp allorad. Kjøp nye Kia med 7 års garanti 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 18, 2012 Kjøp nye Kia med 7 års garanti Det sies at når man skal kjøpe en bil, uansett hva slags bil, kan man velge fritt to av disse tre kriterier: -Pris og totaløkonomi -Driftssikkerhet -Morofaktor Det finnes ikke en bil som kombinerer alle tre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 18, 2012 Er kammer byttet, er jo det greit. Om Tip'en ryker, koster overhaling i Polen ca 10K på en fancy verksted(been there) Er alle belger og kompressoren byttet, så bør jo det holde i mange år. Turboen ryker vel ikke oftere på 2.5TDI enn andre VAG motorer? Etter 230K på min gamle, ladet den det den skulle Overholdt oljeservice er viktig. Turboen sitter på toppen av motoren, og etter hva jeg har lest koster den mellom 5-7K 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 18, 2012 for en gangs skyld er jeg faktisk enig med deg Najib: smil : men 150 000kr er jo et EXTREMT worst case da ref post 1 er både kammer og alt av luftfjæring byttet på den aktuelle bilen, så da trenger han ikke bekymre seg over det Ikke langt unna 150000kr visst ting skal gjøres på verksted.. Det er flere tilfeller om flere kammbytter på denne også, i tillegg til det som er nevnt videre i denne tråden. Vurderte selv denne bilen engang men etter og ha lest alle problemtilfellene så må dette være noe av det aller verste Audi har klart og produsere.. Men for all del bilen er veldig god og kjøre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 20, 2012 Sammenlignet med gjennomsnittsbilen i den norske bilparken så er Allroad en problembil - det er det liten tvil om. Mange gjengangerfeil og kostbare komponenter. Men er det allikevel en bil man blir glad for å eie - JA! Nydelige biler som absolutt anbefales fordi det er en av de aller beste bilene for norske forhold, men ikke kjøp en slik bil hvis du egentlig bare har råd til å ta bussen eller forventer driftskostnader som en Prius. Jeg kjørte over 70.000 km i min og savnet den i lang tid etter at den ble solgt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 21, 2012 Jeg hade A6 V6tdi med høy kmstand og kjøpte deretter Allroad med samme motor. Siden jeg skulle trekke litt tilhenger valgte jeg manuell kasse. For å unngå tvil om tilstanden så kjøpte jeg et eksemplar med slitte kammer, hull i luftbelger, defekt kompressor osv. Med litt egeninnsats så har jeg da en god bil hvor jeg er trygg på flere av de svake punktene, og til en pris som ikke er høyere enn tilsvarene eksemplarer hvor disse delene er i ferd med å slites ut. Har du peiling på bil, kan skru selv og skaffer deg litt kunnskaper om svakhetene så vil gleden over å eie slik bil overstige kostnadene og skrutiden. Hvis du ikke er villig til å skru selv men likevel må ha en slik bil, så må du i hvertfall være meget påpasselig med hvilke av de store delene som er skiftet og ikke. Så må du kalkulere inn skift av det gjenstående i kjøpesummen. Uten tid eller kunnskaper til å skru, og uten å ha sat seg inn i hvilke komponenter som ikke varer evig på disse bilene så er det klart at mange har fått seg ubehagelige overraskelser. Det er gjerne disse overraskelsene som skremmer folk, og som svartmalerne øser ut av seg. Jeg kjøper gjerne slik bil senere også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...