Senkesett lager lyd. Gnisser mot lager.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har kjøpt et TA Technix senkesett til min Audi A2.

Bak fungerer dette helt ok, men foran har jeg store problemer.

Settet ble montert på seinsommeren i fjor. Det gikk noen uker før det kunne høres svake ulyder fra fronten av bilen. Gikk over å sjekket at alt var stammet og greit og fant ikke noe problem. Men utover vinteren har det blitt mer og mer lyd.

 

I februar ble bilen levert på et verksted for sjekk. Og lyden stammer som antatt fra kontaktflaten mellom toppen av demperen og fjerbeinslageret. Som dette bildet viser kon.jpg har det blitt skuret ut en god del av toppen av demperen i kontakten mot fjerbeinslageret.

 

Grader ble fjernet og dempere ble montert på nytt. Siden leverandøren ikke leverer en monteringsanvisning er det jo umulig å få bekreftet at dempere er montert helt riktig.

Begge de to som har montert demperne har mye erfaring med modifisering av bil og har begge påpekt at konstruksjonen vil måtte gnage på området som nå er skadet.

 

Orginalt er demperen foran utstyrt med en skål som fjæren hviler på. Fjæren går også mot fjærbeinslageret i toppen. Senkesettet er derimot smalere og har bare en kon på toppen som går inn i en skål som sitter fast i gummien på fjerbeinslageret. Som vist på dette bildet: Dempere.JPG

Gummidelen av lageret ser slik ut:

480.png

 

Jeg har så vært i kontakt med leverandøren som igjen har vært i kontakt med produsenten. Svaret er at de ikke har hatt problemer med disse settene før. Synes dette høres merkelig ut. Problemet er at jeg heller ikke får noe svar på hva som kan være feil, om det ev er feilmontert eller feilprodusert, eller hvordan dette kan løses. Lurer derfor på om noen her har et svar til meg på hvordan dette skal fikses.

 

Bilen har nå gått under 400km siden vi var opp med demperen sist. Det ble da stille, men nå er det markant lyd igjen. Jeg skjønner at et billig senkesett ikke har samme kvalitet som det orginale, men nå har det orginalet vært brukt i 10 år og 150' km, mens dette ser ut til å kunne bli utslitt på under 10' km. Så noe er feil her.

 

Så alle innspill mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel 2 års garanti på disse? Da er det vel opp til Leverandør å vise til at du har motert feil eller at det er feilproduskjon. Om det er feil produksjon bør du få nytt, og om det er monteringsfeil fåes reservedeler til TA-Technix og så tipper jeg de er behjelpelige med grundig monteringsanvisning:)

 

http://www.partsandretards.no/senkesett/tilbehor-justerbare-senkesett/ta-technix/reservedeler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel 2 års garanti på disse? Da er det vel opp til Leverandør å vise til at du har motert feil eller at det er feilproduskjon. Om det er feil produksjon bør du få nytt, og om det er monteringsfeil fåes reservedeler til TA-Technix og så tipper jeg de er behjelpelige med grundig monteringsanvisning:)

 

http://www.partsandretards.no/senkesett/tilbehor-justerbare-senkesett/ta-technix/reservedeler

 

Er ikke noe problemer med å skaffe reservedeler, problemet er at vi ikke klarer å se hva som er problemet, om det er montert feil eller andre ting dette kan skyldes.

 

Vi har ikke hatt samme problemstillingen på dette settet, som forøvrig er det samme som til Polo 9N/9N3. Er vanskelig å erstatte deler om man ikke vet hva som er feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er viktig fjærbeinslageret blir montert i samme posisjon som det var. dette er merket med pil mellom de 2 inderste festeskruene som skal peke forover. gjorde denne feilen på en bil og da ble det ulyd gnisselyd for vinkelen på fjærbeinslageret ble feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er viktig fjærbeinslageret blir montert i samme posisjon som det var. dette er merket med pil mellom de 2 inderste festeskruene som skal peke forover. gjorde denne feilen på en bil og da ble det ulyd gnisselyd for vinkelen på fjærbeinslageret ble feil.

 

Da skal jeg sjekke dette.

 

Men nå er fjerbeinslager byttet begge ganger vi har vært opp med dette også for å være sikker. Det forige laget også gummilyd, mens dette bare rakler.

 

Det er også slik at orginalt fjerbeinslager skal benyttes, eller finnes det alternativer? Konstruksjonen slik den er vil jo føre til at to metalldeler alltid vil gnisse ved sving.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel være et lager mellom der? Skal se om finner bildet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har opplevd at lageret sitter i øvre fjærskål på originaloppsettet, og må flyttes over. Gjør du ikke dette er det jo ingen lagervirkning...

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg forstått Fredrik riktig har han tatt med lageret fra originaloppsettet, men siden omkretsen på fjærene til senkesettet er en del mindre så treffer ikke fjærene lageret. Så derfor blir det liggende mot aluminiumen og gnisse i stedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den delen du har tatt bilde av (blanke) Hvor har du egentlig montert denne? Fjæren foran skal vel monteres rett på det sorte fjærbeinslageret du også har tatt bilde av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å ha den ringeste anelse om hvordan ting ser ut på denne bilen, bortsett fra bildene jeg ser (og jeg burde kanskje bare unnlatt å si noe) vil jeg anta at problemet er at toppen på øvre fjærskål (her omtalt som konen) subber i gummidelen til styrelageret pga. for liten klaring. På i alle fall H&R gewinde til Golf 1 står det at man må montere en original, rimelig tykk mellomleggsskive mellom øvre fjærskål og styrelageret. Dette for å sikre at styrelageret kan rotere fritt uten at fjærskåla tar i noe. Når jeg setter sammen fjærbein pleier jeg alltid å sjekke at styrelageret roterer fritt uten å gnisse i fjærskåla. Dersom det er vond lyd legger jeg ganske enkelt ei skive i mellom:). Vær også oppmerksom på at en del repro styrelager til en del biltyper leveres uten midtbane. Da må denne flyttes over til det nye lageret - ikke ulikt "spaceren" mellom lagerne på skateboardhjul;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildet som er lagt ved i denne tråden:

480.png

 

Har IKKE et lager, dette er kun en skål. Tro meg, dette har jeg vært borti før, gjorde akkurat det samme på min Corsa. Her måtte lagrene flyttes over fra originale fjærskåler.

 

Folk uten peiling må slutte å skru sjæl ass...:P

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildet som er lagt ved i denne tråden:

480.png

 

Har IKKE et lager, dette er kun en skål. Tro meg, dette har jeg vært borti før, gjorde akkurat det samme på min Corsa. Her måtte lagrene flyttes over fra originale fjærskåler.

 

Folk uten peiling må slutte å skru sjæl ass...:P

 

Fabian

 

Trådstarter sier heller ikke at bilde inneholder et lager, men kun at det er gummidelen til lageret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trådstarter sier heller ikke at bilde inneholder et lager, men kun at det er gummidelen til lageret.

 

Nei, men det beste hadde vært å sett bilde av dette, for noe er garantert feilmontert.

 

Siden leverandøren ikke leverer en monteringsanvisning er det jo umulig å få bekreftet at dempere er montert helt riktig.

 

Det er ganske selvsagt. Du flytter over de delene som ikke følger med det nye settet over fra de originale fjærbeina. Verre er det ikke...

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å prøve å forklare litt bedre....

 

Orginalt er bilen levert med en demper med en skål.

Her et bilde av et fast senkesett med orginal dim:

orginal.PNG

 

Toppen av demperen skrues fast i fjerbeinslageret som er på bildet i øverste posten. Under fjerbeinslageret sitter det et rullelager som ser slik ut:

ring.png

 

Orginal fjær støtter seg da mot dette rullelageret og sørger for at fjæren roterer når du svinger.

 

Når jeg har byttet til nye dempere er både fjerbeinslager og rullelager byttet. Men dette har egentlig ingen hensikt.... Årsak til det er at TA settet aldrig vil kunne treffe lageret pga at diameteren er mye mindre.

 

Jeg har desverre ikke et bilde av undersiden på fjerbeinslageret, men det ligner veldig på oversiden. som er på dette bildet:

480.png

 

Det vil altså si at den sorte konen på toppen av demperen (på TA er denne i blankt metall og er den delen som er vist frem over.) går mot undersiden av den ståldelen som sitter i fjærbeinslageret.

Demperen treffer ikke på noe vis rullelageret da det er over 1 cm klaring på vær side av fjæra mot rullelageret. Slitasjen kommer av at kon på toppen av demperen gnisser/bryter mot fjerbeinslageret. Med tanke på oppbygging av dette så MÅ noe vri seg når du svinger. Det er da enten fjær mot kon eller kon mot fjærbeinslageret. ingen av disse er koblet til et lager og vil lage en mekanisk bevegelse.

 

Det ingen av de som har montert og/eller sett på dette skjønner er hvordan dette skal kunne virke uten å nettopp slite på deler. Derfor også mitt spørsmål om det finnes et alternativt fjærbeinslager med lager i denne metalldelen.

 

 

I mangel på bedre bilder har jeg laget en veldig dårlig tegning. : haha :

 

demperkonf.jpg

 

Det svarte er fjærbeinslageret

Det grå er metalldelen som sitter fast i gummien.

Det brune er rullelageret

Det grønne er orginalfjæra

Det gule er den blanke konen som er slitt.

Det rød er demperfjæren.

 

Dere får legge godviljen til med tanke på dimensjoner osv. : smil :

Det gnisser altså mellom det gule og det grå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt tenking skjønner jeg nå hvem du er. Trodde ikke at dere hadde konebilen fremdeles, men morro å se at dere ennå holder fast på denne godbilen/biten: ja :.

 

For meg virker det meget mystisk at det som for meg kan virke som det som er øvre fjærskål originalt skal være den eneste opplagringa i fjærtårnet. Vidar Berge har hatt gewinde på Polo 9N (som jeg ser Håkon sier har samme patenten). Send en PM til ham og hør hva han gjorde. For meg virker det snodig at det ikke sitter et lager oppi den svarte gummidelen. Dette ligner i alle fall ikke på noe annet jeg har sett i VAG-familien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Andreas. Det er meg ja. :-) og vi har jo den bilen enda såklart. Har sett etter annen "konebil" men det blir dyrt å finne noe som tilsvarer denne.

 

Skal sende en PM jeg vetu. Gøran syntes også montasjen var spesiell.

 

Synes montasjen er rar, men det er ingen andre måter. Finner heller ingen pil på gummilageret og lageret ser veldig flatt ut. Ser ikke ut til at metaldelen har annet en 90 grader på gummien. Det er heller ikke andre måter å montere dette på.

 

Noen som vet og kan forklare hva "serial alloy suspension" er for noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da selv vært i kontakt med TA Technix og etter litt dårlig tysk og engelsk kom vi frem til at jeg mangler en gummiforing som skal settes inn i det orginale fjærbeinslageret. Orginalt rullelager skal altså ikke være i drift, og jeg kunne således ha spart meg å bytte det...

 

Så da får vi håpe TA får sendt delen til selger og så til meg snart. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen. Har etter å ha ventet på denne plastforingen i 7 måneder fått montert den. Gnisselyden er nå borte da foringen holder avstanden fra fjerbeinsforingen og toppen av coiloveren. Jeg har missforstått meldingen fra verkstedet som monterte dette og orginalt rullelager er også i bruk. Årsaken til skaden på toppen av demperen var rett og slett denne manglende plastforingen som gjorde at coiloveren ble presset mot foringen. Det blir den fremdeles, men plaststykket holder avstanden.

 

Det som dog ikke er så bra er at det etter montasje av denne plastforingen er kommet en ny lyd. Den kommer fra toppen av dempertårnet, og høres veldig plastikkaktig ut. Om noen kan hjelpe ligger en video her. Lyden høres men er pga mobilmikrofonen langt lavere en det den er i virkeligheten. Alle tips mottas med stor takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.