#1 Skrevet April 17, 2012 Hallo Jeg har kjøpt meg en 2009 A4 Quattro avant (B8) og tenkte å kjøpe større felger. Jeg kan ikke så mye om hvilke felger som passer og alt det der. Jeg har letet litt og funnet forklaringen på noen av de begrepene som finnes, men sikkert ikke alle. Kan jeg få litt hjelp på veien videre? Det jeg kan se av info på dekkene på bilen er 225/55 R16 på standard dekkene (16x7,5J ET45 på felgen). Minimum innpress på bilen er 39 mm, boltsirkelen tror jeg er 5x112 mm og navet 66.6 mm. Stemmer dette? Slik jeg har forstått det kan jeg endre på felgen slik jeg vil så lenge omkretsen på dekket ikke aviker med mer en rundt 5%. Så da vil vel et 245/40 R18 være perfekt? http://www.rimsntires.com/specs.jsp Med den dimensjonen vil vel 18x8 eller 18x8,5 være bra bredde? Det er visst også to forskellige metoder for å sentrere felgen når den settes på. Men jeg forstod ikke helt hvordan de fungerte. Kan jeg få en forklaring på det, og gjerne også hvilken type som finnes på min bil? Noen andre spørsmål: Kan jeg ha samme størrelse fremme og bak? Hvis to like felger har forskjellig innpress, blir de da helt like med en tilsvarende spacer på den ene felgen? Jeg fant en som solgte spacere på eBay med en måte å spesifisere spacerene til bilen. Der kom det opp at de ikke passet til Quattro. Ingen av de han hadde. Er det noe spesielt der som jeg ikke vet? Christian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 17, 2012 Det stemmer heilt rett at det er lovligt og endre 5% uten og få det godkjent og evt få kalibrert speedometer på nytt. Det jeg kan se av info på dekkene på bilen er 225/55 R16 på standard dekkene (16x7,5J ET45 på felgen). Minimum innpress på bilen er 39 mm, boltsirkelen tror jeg er 5x112 mm og navet 66.6 mm. Stemmer dette? Ja, Navet er 66,6 mm på nyere audier, boltsirkel er rett. Inpress har du lov og endre 7 mm uten og få det godkjent. Minimun ifølge vognkort er ET39, så du kan ha ned til ET32 eller opp til ET46. Det kommer nok anbefalinger på kva som er best til B8 snart. Eg skjønte ikkje heilt kva du meinte med at det er to metoder for og sentrere felgene når det settes på bil. Det er jo bare og sette felgene på? Med den dimensjonen vil vel 18x8 eller 18x8,5 være bra bredde? Ja, 245\40 på 8,5" er det meir enn nok plass til. Kan du ha samme størrelse fremme og bak? : Ja, det er jo det som er normalt. Og det er spesielt viktigt og ha samme rulleomkret fremme og bak om du har quattro\4 motion\annen 4 hjulstrekk Hvis to like felger har forskjellig innpress, blir de da helt like med en tilsvarende spacer på den ene felgen?: både ja og nei, felgene kan ha breiere kant, eller være mer konkav, men det er rett det du sier at det er jo det samme som og ha spacer på det. Jeg fant en som solgte spacere på eBay med en måte å spesifisere spacerene til bilen. Der kom det opp at de ikke passet til Quattro. Ingen av de han hadde. Er det noe spesielt der som jeg ikke vet? Har aldri sett at det er noe forskjell på quattro og andre biler på navet(der du skrur felgene på) så spacere er like om det er quattro eller fwd. Men, har ofte sett på ebay at deler passer mangen biler, men ikkje alt er ramset opp. Spacere finner du også hos Parts & retards. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 17, 2012 HalloJeg har kjøpt meg en 2009 A4 Quattro avant (B8) og tenkte å kjøpe større felger. Jeg kan ikke så mye om hvilke felger som passer og alt det der. Jeg har letet litt og funnet forklaringen på noen av de begrepene som finnes, men sikkert ikke alle. Kan jeg få litt hjelp på veien videre? Selvfølgelig kan du få hjelp, dette er jo VACN Det jeg kan se av info på dekkene på bilen er 225/55 R16 på standard dekkene (16x7,5J ET45 på felgen). Minimum innpress på bilen er 39 mm, boltsirkelen tror jeg er 5x112 mm og navet 66.6 mm. Stemmer dette? Standard ET på B8 (unntatt Allroad) er 39, du kan avvike 7,5mm per hjul, altså 15mm på samme aksel uten ytterligere godkjennelser. Boltsirkelen er som du sier 5x112 og nav er nøyaktig 66,56mm (66,6). Slik jeg har forstått det kan jeg endre på felgen slik jeg vil så lenge omkretsen på dekket ikke aviker med mer en rundt 5%. Så da vil vel et 245/40 R18 være perfekt? http://www.rimsntires.com/specs.jspMed den dimensjonen vil vel 18x8 eller 18x8,5 være bra bredde? 5% prosent er maks avvik på rulleomkrets. For å finne ut hva som er en bra/riktig dimensjon må en ha innpresset med i regnestykket. Jeg feks har 9x20 ET35 med 245/35 og da er felgene helt ute med skjermene, litt bedre plass bake. Det er visst også to forskellige metoder for å sentrere felgen når den settes på. Men jeg forstod ikke helt hvordan de fungerte. Kan jeg få en forklaring på det, og gjerne også hvilken type som finnes på min bil? Her tror jeg det du mener er at du enten bruker en felg som har navdiameter på 66,6 eller en sentreringsring for å få felgen nøyaktig sentrert på navet. Noen andre spørsmål:Kan jeg ha samme størrelse fremme og bak? Hvis to like felger har forskjellig innpress, blir de da helt like med en tilsvarende spacer på den ene felgen? Jeg fant en som solgte spacere på eBay med en måte å spesifisere spacerene til bilen. Der kom det opp at de ikke passet til Quattro. Ingen av de han hadde. Er det noe spesielt der som jeg ikke vet? Har du quattro MÅ du ha samme samme rulleomkrets på hjulene, et minimalt avvik har jeg lest et sted går bra men særlig gunstig er det ikke. Dette logisk nok fordi hjulene må ha samme hastighet når det er firehjulsdrift. Du kan "manipulere" innpresset lavere med spacer, men ikke høyere. Jo lengre ut felgen går, jo lavere innpress. ET35 feks er 1cm lengre ut mot skjerm enn ET45. Så om du har feks èn felg med får høyt innpress kan du bruke spacer for å få hjulet riktig. Håper noe av dette hjalp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 17, 2012 Takk for raske svar. Dette hjalp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...