Torx eller unbrako? Kalipperholder bak A4 B6

Anbefalte innlegg

Skal bytte skiver/klosser bak, men sliter med å få av kalipperbraketten bak på min a4 b6 1.8t.

Noen som kan bekrefte om det er torx eller unbrako å størrelsen? Så slipper jeg å kjøpe en haug med ekstra skrallebits.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bytte skiver/klosser bak, men sliter med å få av kalipperbraketten bak på min a4 b6 1.8t.

Noen som kan bekrefte om det er torx eller unbrako å størrelsen? Så slipper jeg å kjøpe en haug med ekstra skrallebits.

Du ser vel ka det er vel?

Torx til ventre og umbrako til høgre;)

bit1.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg kan se på vagcat så er det 10mm umbraco?

Nja er ikke så lett å se bakom der frank. Men regner med det er umbrako. De sittr noe jævelig fast. For prøve å banke å slå litt mere imorgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er umbrako ;) om du har tilgang på skjerbrenner eller gass brenner så er det bare å varme de opp til de er rød glødene, for så å vente litt til de kjøler seg ned.

F.eks denne :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

umbrako ja! er det rusta og herja med fra før er disse vanskelige å få av!

Begynn aldri på en bakbremse jobb uten å ha nye skruer tillgjengelige har ivertfall jeg erfart :( det kjappeste er stort sett bare å borre av huene.

Men om de ikke er for mye runda fra før kan det funke bra med varme og.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta på min B5, var umbrako der og, brukte 8mm umbrako kopp..

Måtte bruke vinkelsliper på den eine da hode var ødelagt :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Umbrako ja. Pass på å få slått umbrakoen godt inn i hodet før du prøver å løse den. Om uhellet allerede er ute kan du prøve denne her: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-for-skadede-bolthoder-9-stk-191269/ Eventuelt denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-15-stk-191350/

Men da må du ha ny skrue.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

denn siste du nevner der har jeg prøvd, og det funker IKKE.

Men med et godt 8mm bor og batteri drill borer man av hode på "no time" raskere ,og sikrere en vinkelsliper, skjærebrenner og andre gode ideer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har tenkt å bruke skruene om igjen, så ødelegger du herdingen om du varmer dem. Skal du banke, ikke bank for hardt. Muttertrekker som slår kan være meget effektivt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For sikkerhets skyld heter den til høyre UNBRAKO. Les selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kranglet en del med slike og komt frem til følgende prossedyre;

• Skru av caliperen fra glidepinnene slik at en kommer bedre til caliperholderen
  • Puss bort rust og skitt rundt bolten og rengjør inne i hodet slik at man får fullstendig grep. Kan gjerne spraye med olje som WD40, 5-56 el.
  • Gi boltene noen velrettede slag med hammer. Deretter prøv å løsne den øverste. Jeg pleier å hjelpe til med rørtang eller wisegrip rundt bolthodet.
  • Hvis du har fått løs den øverste bolten; Sett spenn på nederste bolten, og kakk på calipperholderen i samme retning mens du prøver å løsne bolten. Dette funker til en viss grad den andre veien også hvis du har fått løs den nederste bolten.
  • Hvis unbrakoen blir rund, så bruker jeg 12-kant og banker inn denne.
  • Til nødtilfelde, kan man punktsveise på bolten slik at den varmes. Det slår ikke feil.

Har aldri kappet, borret eller varmet disse. Må bare ta seg litt tid og de løsner omsider. Lykke til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle tips.

Har holdt på litt idag også. Har fått løsnet den ene bolten nede på den ene siden.

Det var lurt Arild, skal prøve å bevege litt på kalipperholdern samtidig som jeg bruker skikkelig tang. Har prøvd å banke inn forskjellig 12 kant splinespiper uten noe særlig hell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

borreborreborre, tar ca 1 min boring pr skure å løse dette problemet ;) Helt sant :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.