#1 Skrevet April 18, 2012 Hei! Motoren tikker en del, og idag "peip" computer om at det var lite olje igjen. Så hvilken olje bør jeg kjøpe? Må jeg kjøpe nytt oljefilter med det samme? Har en Audi a6 1,8t 2000 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 18, 2012 Hei! Motoren tikker en del, og idag "peip" computer om at det var lite olje igjen. Så hvilken olje bør jeg kjøpe? Må jeg kjøpe nytt oljefilter med det samme? Har en Audi a6 1,8t 2000 Da er det nok veldig lite olje igjen på motoren din og du bør etterfylle asap før du kjører noe særlig mer Hvis du skal tappe ut resten av den gamle oljen og fylle ny, så handler du deg nytt oljefilter og bunnplugg(evt.kobberpakning) på Møller. Ikke nødvendig med nytt filter hvis du bare skal etterfylle. http://www.oljelageret.no selger bra olje, vi har litt rabatter der. Finner olje gjennom oljeguiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 18, 2012 Ok :-) Men poenget her er at jeg ikke vet hvilken olje som er i nå, da jeg kjøpte bilen for 3-4 uker siden. Funker det da og bare gå innom feks bilxtra og spørre de hvilken olje jeg bør ha? Vil helst bare kjøre innom og etterfylle idag, da det er lite igjen nå :-P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 18, 2012 Har du ikke peilet oljen ved kjøp av bruktbil ? Gjør det til en god vane å peile oljen minst EN gang i måneden. Du skal ha en olje som overholder VW502.00 eller VW504.00 (som erstatter 502). Slik olje får du på bensinstasjon, bilrekvisitabutikk, biltema, europris, etc... (langsmontert) 1,8t er kjent for å kokse hvis man kjører for lenge mellom oljeskift: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=204530 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 18, 2012 Har du ikke peilet oljen ved kjøp av bruktbil ? Gjør det til en god vane å peile oljen minst EN gang i måneden. Du skal ha en olje som overholder VW502.00 eller VW504.00 (som erstatter 502). Slik olje får du på bensinstasjon, bilrekvisitabutikk, biltema, europris, etc... (langsmontert) 1,8t er kjent for å kokse hvis man kjører for lenge mellom oljeskift: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=204530 Ehhh, hvordan peiler man oljen? Edit: Peiling vil si å sjekke hvor mye olje det er igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 18, 2012 I denne sammenheng betyr det å måle oljenivå i bunnpanna. Brukes også til å omtale noen med lite/ingen kunnskap, f.eks.: du har ikke peiling! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 18, 2012 I denne sammenheng betyr det å måle oljenivå i bunnpanna. Brukes også til å omtale noen med lite/ingen kunnskap, f.eks.: du har ikke peiling! Hehe, fant ut det i ettertid ja.... Uansett, takk skal du ha for hjelpen:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 18, 2012 Ehhh, hvordan peiler man oljen? Edit: Peiling vil si å sjekke hvor mye olje det er igjen? Se Instruksjonsbok;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 19, 2012 Se Instruksjonsbok;) Instruksjonsboken min er på Tysk :-/ Noen andre plasser man kan finne denne på engelsk/norsk? Hvor mye olje skal man fylle på når man skifter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 19, 2012 Rundt fire liter. Bare å fylle på et par liter, vente litt, peile og se. Om det ikke er noe olje på peilepinnen, fyll på litt til, peil på nytt. Osv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 19, 2012 Instruksjonsboken min er på Tysk :-/ Noen andre plasser man kan finne denne på engelsk/norsk? Hvor mye olje skal man fylle på når man skifter? Hei, for å peile olja så bruker du peilepinnen, denne er lokalisert ved innsuget (høyre handa di når du står og ser i motor rommet). Den har gult skaft på din bil. Her: litt til høyre for midt på bildet: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=165007 Når du skal peile så la motoren stå avslått litt sånn at olja er tilbake i panna, dra så opp pinnen og tørk av den, sett den helt nedi igjen og dra den opp, det er to strek på pinnen olja skal være imellom disse.. Når du foretar oljebytte med filter skift er det viktig og starte motoren i 10-15sek, for så og stoppe og vente litt før du etterpeiler, dette for at filteret skal fylles opp.. På din motor skal det ca 3,8liter, bruk peilepinnen!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 21, 2012 Kjøp motorrens hvis du skal skifte filter, fylles på der du fyller olje, starter motoren, lar den gå en halvtime, så tapper du bilen for olje, skift filter, skift kobberpakning på bunnpanne, og fyll ny olje. Hvis du går på Møller og sier reg. nummeret ditt finner de ut om bilen din går på LongLife intervaller eller vanlige intervaller på oljeskift (egne oljer på LongLife). For å bort tikkingen, kjøp 5-30 olje. Men husk at på venstresiden sitter bensinutluftingen, dette huset tikker endel og er helt normalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...