A8 Servotronic feil - tung på rattet

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva jeg skal gjøre etter å ha testet en del for å finne ut av hva som kan være problemet. Servotronic ventilen fungerer som den skal når jeg tar ut styringsenheten og lasker over 12V til ventilen. Lett og fin på rattet som den skal være, ergo fungerer ventilen. Imidlertid går det ca 2.6A ved tomgang og det synes jeg virker litt i overkant, men det kan jo være riktig. I følge testspec så skal ventilen ligge mellom 6 og 12 ohm. Min ligger på rett under 5 ohm. Med styringsenheten innkoplet ligger spenningen på ca 4.2V og går ned til ca 2.0V ved kjøring, ergo virker styringsenheten på en måte uten at ventilen blir aktivisert. Den skal senke spenningen med økende hastighet. Spørsmålet er om 4.2V er nok og at det er det som er problemet med at ventilen ikke åpner seg. En annen tanke er at ventilen er litt treg/sliten og trenger mer strøm for å åpne enn normalt. Kanskje oljeskift på servoen kan hjelpe?

 

Min konklusjon ble at det burde være styringsenheten som var problemet og jeg fant en billig brukt på ebay. Problemet er bare det at det fungerte ikke noe annerledes med den. Dilemmaet er at det er en liten mulighet for at den har den samme feilen. Det koster ca 3000 kr for en ny ventil så jeg ønsker ikke å "teste" hvordan det går med ny ventil.

 

Jeg vet heller ikke spec på det signalet som ventilen skal ha, det er en mulighet for at den skal ha mindre enn 12V og mer enn 4.2V(fant et sted på nettet hvor noen mente at det var mindre, men mye synsing rundtom). Styringsenheten sender mest sannsynlig ut et puls/bredde modulert signal for å variere ut spenningen Muligens noe som er feil med dette eller at det blir påvirket av noe eksternt(f.eks hastighets signalet)?

 

Er det noen med erfaring på dette? Hvilken spenning blir sendt til ventilen ved stillstand?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tippet hastighetsgiver. Er vel det servotronic'n bruker som referanse til å justere "hardheten"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tippet hastighetsgiver. Er vel det servotronic'n bruker som referanse til å justere "hardheten"

 

Vel når en står stille så kommer det vel ingen pulser og da burde servotronic gi full hjelp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke vist hastighetsgiveren er defekt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel når en står stille så kommer det vel ingen pulser og da burde servotronic gi full hjelp?

 

Hvis hastighetsgiver'n er defekt vil jo ikke servotronic'n vite om du står stille? : rolleyes

 

Kjør diagnose så finner du nok feilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis hastighetsgiver'n er defekt vil jo ikke servotronic'n vite om du står stille? : rolleyes

Hvis vi antar at styringsenheten mottar pulser(som øker i frekvens når bilen går fortere) så burde den uten pulser oppføre seg som om bilen står stille tenker jeg, ergo gi full servo hjelp.

 

Kjør diagnose så finner du nok feilen..

 

Styringsenheten og ventilen er et helt isolert system levert av ZF, det har ikke kontakt med noe bus/OBD. Hastighetspulsene kommer visst fra ABS systemet og der har jeg ingen diagnosefeil.

 

Jeg har testet litt mer med en kraftig variabel motstand og det kjennes ut som at ventilen antagelig er fullt åpen allerede ved ca 5.5 - 6.0V. Får se hva jeg gjør videre nå. Ventilen ser ut til å fungere og det stemmer som jeg leste et sted at 6V er nok til å åpne ventilen. Får se om jeg finner enda en billig styringsenhet. Kan ikke være ødelagt alle sammen? En ny koster 12-1300 kr mener jeg å huske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tippet hastighetsgiver. Er vel det servotronic'n bruker som referanse til å justere "hardheten"

 

Når man tar ut styringsenheten så står ventilen uten signal og vil ikke åpne for ekstra servohjelp, da har man bare "litt" servohjelp som alltid er der uavhengig av hastighet. Dette ser jeg på som en designet "failsafe". Styringsenheten tar altså ikke bort servohjelp, men legger til ved å øke styretrykket.

 

Se ZF beskrivelse:

 

http://www.zf-lenksysteme.com/uploads/media/ZFLS_Servotronic2_E_07.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver meg på denne tråden jeg også.

Har en a8 4e som også har problemer med servoen.

Hvordan er det når bilen står stille?

Om jeg gir litt turtall,viker servoen som normalt.

Men går bilen på vanlig turtall,så er rattet nesten ikke til å vrikke.

Vet ikke om det er noe anderledes i d2,men styrenheten ligger vel i pumpa på 4E?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testet litt mere med en kraftig variablel motstand for å se hvordan styringsenheten oppfører seg. Motstanden i min ventil ligger på ca. 4.5 ohm og dette er for lavt til at styringsenheten skal virke. Testing viser at den begynner å våkne ved 5.5 ohm. Audi's testspec sier at ventilen er ok om den er mellom 6 og 12 ohm. Jeg koplet derfor inn en motstand på ca. 4 ohm (altså totalt 8.5 ohm) i serie med ventilen for å se hva som skjedde når jeg kjørte. Styringsenheten senker spenningen når hastigheten øker og ser ut til å gjøre det den skal. Stillestående ligger utspenning på ca 7V og den senker seg til ca 4.5V ved kjøring i 90km/t.

 

Konklusjonen blir derfor at servotronic ventilen og/eller skadet kabling er problemet. Lavere motstand kan tyde på en slags kortslutning. Vet ikke hvordan ventilen kan feile, men det kan være en coil hvor isolasjonen smelter eller noe sånt. Ventilen må ut og det er utfordringen nå. Det kjempetrangt og jeg lurer på om noen har noen tips til hva som er mulig: klø : Lurer på om det er mulig å fjerne varmedekselet og så få tilstrekkelig tilgang. Det er trangt og man ser ikke spesielt mye. Kan man se bedre unnenfra kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å ta vekk venstre innerskjerm og sett hvor mye plass du får da? det er veien å gå på en del andre biler iallefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det N119 (nr 20 på bildet) du skal komme til?

A8_D2_Servotronic.PNG

A8_D2_Servotronic2.PNG

A8_D2_Servotronic3.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspillet! Ja det er nr 20 som skal ut Bjørn. Hadde ikke tenkt på denne muligheten, dette skal sjekkes. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket litt og tatt av bakre innerskjerm og den isolasjonen som er indikert i bildet, som forøvrig ser litt annerledes ut. Tingen er at det er enda en plate på innersiden som må av for å komme til. Jeg ser så vidt denne spiralen når jeg bender platen opp. Får prøve å komme til unnenfra. Ta av motordekselet og se hvordan jeg kommer til.

Det merkes enda bedre at servoen ikke hjelper nå som sommerhjula er montert:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.