Noe merkelig med lysbryter - audi a6 c4

Anbefalte innlegg

Hei.

Det skjedde noe merkelig på vei hjem fra byn idag. Jeg satte lysbryteren til tops på siste hakket.. men blend fungerer ikke, Kun når jeg setter lysbryteren på 0.

Men det rare er at fjernlyset fungerer når jeg setter bryteren til tops...Men som sagt ikke blend.

Så hva er dette for noe? er det lysbryteren som det er noe feil med?

Har ringet rundt på bildet nedenfor så er det litt lettere å forstå hva jeg mener.

Håper på svar fra dere folkens.. Trenger hjelp her.

Mvh. vegard

05_1879496514_xl.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok lysbryteren din som har tatt kvelden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan også være tenningsbryteren, men da burde du ha andre feil også. Men mest enig med Per Henrik der, ja!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det vært tenningsbryteren, så hadde ikke fjernlys heller fungert (kun lyshornet), ei heller kupevifte etc etc. Nå fungerer nærlys i 0-stillingen, dvs. på kontakten TFL for dagkjørelys. Skrur han på bryteren så går strømmen til lyset ut i fra kontakten 56 på bryteren, men den er nå død *ut* fra bryteren (ikke 56 *inn*, for fjernlyset fungerer jo...). Ergo, det er bryteren som er død, og må skiftes ut.

Vet ikke om C4 bruker "skandinavisk" bryter eller ei pga dagkjørelyset? Vet endel VW har forskjellige brytere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info så er bryterne ikke like på 100 og A6.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info så er bryterne ikke like på 100 og A6.

Det stemmer, kontaktpluggene er forskjellige, og festet rundt rattstammen er forskjellig størrelse (100 er tynnere, hvis jeg husker riktig).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er fult mulig og åpne lysbryteren, Der er det et par kobber staver/plater, fjærer og lignende som skal ha smurning, Du kan jo prøve å sjekke kontaktflatene og smøre opp litt,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens! noe dritt at dette sku skje nå.. men sånt må man regne med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ossen er det kommer fram til den lysbryteren? noen som har gjort dette før?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ta av rattet (og airbagen, hvis du har dette) og dekselet over rattstammen for å få av bryterne. Dekselet under rattstammen henger fast i bryterne, så ikke prøv å dra dette av før rattet er av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. ja er airbag ja.. Takk for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. ja er airbag ja.. Takk for svar :)

det er ikke nok å ta av rattet, det underste dekselet er skrudd i lysbryterene og du kommer ikke til, du må løsne umbrakoen som holder lysbryterene i en slags slangeklemme rundt rattstammen, denne umbrakoen kan enten sitte på oversiden, så du ser den når det første dekseler er av, eller du ser den igjennom et lite hull i underdekslet nra undersiden....

Dette gjelder for 100, ikke A6....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har a6...

Ok hehe :o

Da har du vel noen små skruer i front etter at du har tatt av rattet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. jammen takk for svar :) Da vet jeg det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.