Kople Radiatorvifte Audi V8

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Holder på å kople radiatorvifta, etter jeg flyttet over interiør, ledningsnett osv fra en Audi V8 og inn i Audi 100 typ44'n.

Lurer først på hva "N39 Radiator Cooling Fan Series Resistance" er, og hvor den er plassért?

 

Legger ut et bilde av koplingsskjema, med rød pil mot N39.

 

N39RadiatorCoolingFanSeriesResistance.jp

 

Hele bildet:

 

N39.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er resistoren til kjølevifta på radiatoren.

En vinkelplate i turkis farge med 3 skruer som er festet i tilknytning til radiatoren på førersiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er resistoren til kjølevifta på radiatoren.

En vinkelplate i turkis farge med 3 skruer som er festet i tilknytning til radiatoren på førersiden.

 

Har du noen bilder av denne? Er det den plata som er festet innenfor venstre forskjerm, like bak/over abs-aggregatet, ca 20cm lang loddrett, med 3 tykke ledere skrudd fast i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig. Terminalene skal være merket E1-3

IMG_6129.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig. Terminalene skal være merket E1-3

 

Sweet. Takk : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flaks at kameraet ble brukt flittig under demontéring, får bare håpe disse lederne

ikke var en av de som ble klippet over underveis da :o

 

Vet du hva de 3 ledningene er til?

 

DSC00923.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dem er vel for forskjellige hastigheter på vifta :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dem er vel for forskjellige hastigheter på vifta :)

 

Ja antakeligvis, ser i koplingsskjemaet at de kommer fra hvert sitt steg, så er nok det.

Da blir det liv i vifta i morgen, hopefully :-)

 

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ikke vifta til å gå.

 

Tanken er å jumpe kontaktene på pluggen til sensoren på radiatoren, for å "lure" systemet til å tro at bilen koker, slik at vifta skal gå.

Har prøvd dette, men lurer litt på om det er feil plugg jeg driver å jumper.

 

Har flyttet over komplett ledningsnett fra audi V8 og over til en Audi 100, så her er jeg litt i beit ettersom det er flere ledninger som ikke er i bruk, men stripset opp og lagt unna vei.

 

Noen som har bilde av pluggen til sensoren på radiatoren, evt en beskrivelse hvor jeg kan finne den? (Jeg har sensoren, så jeg vet hvordan pluggen skal se ut, men farge, etc..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer fargene på ledningene til pluggen med koblingsskjema?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner bare én plugg hvor fargene stemmer. Den kommer ut i vannkassen foran frontruta, og er ca 50cm lang.

 

Den hører sannsynligvis til AC eller noe sånt, og er ikke mulig å trekke fram til radiatoren.

Har i tillegg prøvd å jumpe stikkene i denne pluggen, men ikke noe reaksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enn om du setter strøm rett på motstanden der og jorder - (minus) på vifta, starter den da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat laget eget ledningsnett til denne vifta. Relativt lett å ordne det. Sensoren må jo bare ha 12v inn et sted (mener det er i bunn fra sikring S15). Deretter går den i motsatt side (øverst) til høyhastighetsreleet, mens den i midten går til lav/mellomhastighet via resistorpakka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat laget eget ledningsnett til denne vifta. Relativt lett å ordne det. Sensoren må jo bare ha 12v inn et sted (mener det er i bunn fra sikring S15). Deretter går den i motsatt side (øverst) til høyhastighetsreleet, mens den i midten går til lav/mellomhastighet via resistorpakka.

 

Mener å ha lest en plass her inne på forumet at vifta er styrt av flere sensorer, og at en del av styringen går igjennom instrumentbrettet (ifbm manometer for motortemp?).

 

Hvilken sensor mener du, den på radiatoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, om den er det så går det inn på sikringa i sikringsboksen.

Jeg koblet sånn jeg skrev over, og vifta starter sammen med AC slik den skal.

Det eneste jeg mangler er Trinn 1 på vifta, fordi jeg ikke hadde mer enn to releer:)

 

Sensoren på radiatoren ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er L30, som vi kan se på bildet?

 

Den er på lederen til høyhastighetsreléet, ganske langt opp.

 

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er L30, som vi kan se på bildet?

 

Den er på lederen til høyhastighetsreléet, ganske langt opp.

 

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

 

12V, i dette tilfellet konstant. L30 er vel terminalen i sikringsboksen om jeg husker rett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, om den er det så går det inn på sikringa i sikringsboksen.

Jeg koblet sånn jeg skrev over, og vifta starter sammen med AC slik den skal.

Det eneste jeg mangler er Trinn 1 på vifta, fordi jeg ikke hadde mer enn to releer:)

 

Sensoren på radiatoren ja.

 

Alt av AC-relatert er fjernet, noe som burde gjøre dette til en smal sak å kople mtp at vifta ikke skal starte sammen med AC. Får ikke vifta til å starte automatisk likevel.

 

Den starter når jeg setter direktestrøm på styringen til høyhastighetsreléet (3rd stage) på inngang nr 2, men ikke når jeg lar direktestrømmen gå via sensoren (lar + gå via sensoren, med sensoren i kokende vann).

 

Kan du forklare nærmere hvordan du koplet dette?

Utifra forklaringen din tolker jeg det forresten som om din sensor har 3 stikk, mens min har 2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt av AC-relatert er fjernet, noe som burde gjøre dette til en smal sak å kople mtp at vifta ikke skal starte sammen med AC. Får ikke vifta til å starte automatisk likevel.

 

Den starter når jeg setter direktestrøm på styringen til høyhastighetsreléet (3rd stage) på inngang nr 2, men ikke når jeg lar direktestrømmen gå via sensoren (lar + gå via sensoren, med sensoren i kokende vann).

 

Kan du forklare nærmere hvordan du koplet dette?

Utifra forklaringen din tolker jeg det forresten som om din sensor har 3 stikk, mens min har 2.

 

Må bare få fakta på bordet her, for å sjekke at jeg er på nett.

 

Inngang nr 2, snakker du om vifta her?

 

Strømmen til sensoren er bare styrestrøm til releene. Men sånn hadde du kobla det også?

 

Sist, men ikke minst, ja min sensor har 3 stikk. Ser ikke helt hvordan du skal greie å bruke den resistorpakka om ikke minst 1 stikk på termobryteren går rett til høyhastighet. På den andre siden, om du har en vifte med 3 stikk, trenger du ikke resistorpakka i det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn har jeg prøvd å koplet det. Relé for stage 1 & 2 er ikke tatt med en tegningen.

 

Slik jeg har tegnet det får jeg ikke vifta til å starte. Men om jeg fjerner "tempsensor radiator", og setter strøm rett inn på reléet, starter vifta (selvfølgelig).

Radiatorvifte.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn har jeg prøvd å koplet det. Relé for stage 1 & 2 er ikke tatt med en tegningen.

 

Slik jeg har tegnet det får jeg ikke vifta til å starte. Men om jeg fjerner "tempsensor radiator", og setter strøm rett inn på reléet, starter vifta (selvfølgelig).

 

Å kalle det for en tempsensor blir litt feil. Det er en termobryter, dvs at den skaper forbindelse ved en gitt temp, eks. 92grader, og bryter forbindelsen ved eks. 85grader.

 

Altså AV eller PÅ. Hvis den virker skal jo vifta starte...

 

En annen ting jeg kom til å tenke på er; er det pluss eller minus/jord som skal gå over termobryteren? Antakeligvis har ikke det noe å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kalle det for en tempsensor blir litt feil. (...)

Altså AV eller PÅ. (...)

 

Vil fortsatt kalle det for en "sensor", eller "sender".

Det er en temperaturstyrt progressiv resistor, og fungerer på samme måte som temp.sensoren som sender temperaturen inn til manometeret i instrumentbrettet ditt.

 

Har prøvd 2 identiske sensorer, og hadde sensoren i kokende vann mens jeg prøvde. Fortsatt vil ikke vifta starte. Har ikke målt hvor mye strøm som kommer igjennom, har rett og slett ikke tenkt på det.

 

 

På V8-motoren er det to stk av disse sensorene; Én på radiatoren og én på venstre topp (G82 & G83).

I bakkant av høyre topp er G62-sensoren (som hvorvidt jeg har forstått er sensor til bl.a. manometer i instrumentbrettet)

 

Kan det være noe samspill mellom disse 3 sensorene, som får vifta til å gå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil fortsatt kalle det for en "sensor", eller "sender".

Det er en temperaturstyrt progressiv resistor, og fungerer på samme måte som temp.sensoren som sender temperaturen inn til manometeret i instrumentbrettet ditt.

 

Har prøvd 2 identiske sensorer, og hadde sensoren i kokende vann mens jeg prøvde. Fortsatt vil ikke vifta starte. Har ikke målt hvor mye strøm som kommer igjennom, har rett og slett ikke tenkt på det.

 

 

På V8-motoren er det to stk av disse sensorene; Én på radiatoren og én på venstre topp (G82 & G83).

I bakkant av høyre topp er G62-sensoren (som hvorvidt jeg har forstått er sensor til bl.a. manometer i instrumentbrettet)

 

Kan det være noe samspill mellom disse 3 sensorene, som får vifta til å gå?

 

Ja mulig du har rett : vinke : Men siden det ikke er noen termobrytere der, så virker det for meg som om at en av hjernene styrer vifta med det tempsignalet (ohm) det får fra sensoren på radiatoren. Da er jeg med på at vi kaller det en sensor.

 

Men vanligvis så styres vifta av en termobryter på radiatoren. Det kan jo da se ut til at det blir tilnærmet umulig å få dette til å virke siden du mangler store deler av V8 motornettet og v8 ecuen?

 

Men er det noen stor sak å bygge det om til "tradisjonell" viftestyring? Må du ha annen radiator så en vanlig termobryter passer da? Mener det er minst M20 gjenger på dem.

 

Tenker bare høyt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det noen stor sak å bygge det om til "tradisjonell" viftestyring? Må du ha annen radiator så en vanlig termobryter passer da? Mener det er minst M20 gjenger på dem.

 

Har en radiator med M20-sensor jeg kan bruke, bolt on.

Den sensoren er forøvrig 3 stikk på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...) Men vanligvis så styres vifta av en termobryter på radiatoren.

 

Når denne termobryteren blir varm, altså når vifta skal slå seg på; Skal det være null motstand igjennom termobryteren da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.