#1 Skrevet April 18, 2005 Vindusheisen på passasjersiden på min '99 Audi A3 har slått seg vrang. Den går helt problemfritt ned, men når den skal opp virker det som om det blir for tungt for motoren og den går i retur (altså ned igjen). Noen som er kjent med denne problematikken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 18, 2005 Er nok den berømte heismekkanismen som må byttes tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 18, 2005 Er ikke nødvendig å skifte hele mekanismen. Det holder å bytte de to plastdelene som ruta står fast i. Møller vet kanskje ikke selv om dette, for jeg vet om flere tilfeller der folk har sagt delenr på det de skal ha, og så blir de som sitter bak disken helt overrasket og spør hvor du fikk vite dette. Har ikke delenr her og nå, men skal se om jeg ikke finner det litt senere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 18, 2005 Ok. Kostbare greier dette da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 18, 2005 Ok. Kostbare greier dette da? Om du må skifte hele mekanismen så er det ganske dyrt, men de plastbitene koster 30 kr pr stk eller noe. Her er en tåd på Nordicaudi som forklarer litt. Link 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 18, 2005 Da har jeg ringt Møller Trondheim. De hadde plastklipsene på lager og de koster kr 36,- pr. stk. Takk så mye! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 18, 2005 Da har jeg ringt Møller Trondheim. De hadde plastklipsene på lager og de koster kr 36,- pr. stk. Takk så mye! Bare hyggelig. Der sparte du inn medlemskontigenten på tre innlegg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 18, 2005 Er det forresten noen som kan forklare meg hvordan jeg får av dørdekselet da? Litt redd for å bryte av noe eller på annet vis klare å ødelegge mer enn jeg må... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 18, 2005 Det er en liten skrue i hvert hjørne oppe. Så skruer du ut skruen som er inni håndtaket og drar ned dekselet som er der. Da finner du to skruer bakom der. Når disse er løst kan du dra dørsida rett opp, og deretter ut. Pass på ledningene til vindusheiser osv. Edit: Hvis du sender meg e-post adressa di på pm så kan jeg sende deg et word-dokument med beskrivelse av hvordan du bytter de plastdelene. Det er riktignok på tysk da men.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 18, 2005 Thank you very much. Må brushe litt på tysken nå da ser jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 19, 2005 Det er en liten skrue i hvert hjørne oppe. Så skruer du ut skruen som er inni håndtaket og drar ned dekselet som er der. Da finner du to skruer bakom der. Når disse er løst kan du dra dørsida rett opp, og deretter ut. Pass på ledningene til vindusheiser osv. Edit: Hvis du sender meg e-post adressa di på pm så kan jeg sende deg et word-dokument med beskrivelse av hvordan du bytter de plastdelene. Det er riktignok på tysk da men.. Nå viser det seg at jeg ikke finner mer enn en av de skruene du beskriver. Jeg finner den som er oppe til venstre sett innenfra (nærmest hengslingen), men slett ikke noe ved håndtaket..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 19, 2005 Nå viser det seg at jeg ikke finner mer enn en av de skruene du beskriver. Jeg finner den som er oppe til venstre sett innenfra (nærmest hengslingen), men slett ikke noe ved håndtaket..? Da må du lete bedre Skal sitte 2 skruer i overkant av dørtrekket. 1 i trekketsbakkant nederst der hvor vindusrammen ender og trekket begynner. Tilsvarende i forkant. I selve håndtaket, der hvor du putter hånden for å dra til deg døren når du lukker, der finner du en skrue om du titter "ut" fra bilen og bakover. Når denne skruen er ute må du lirke ut plastdekselet som sitter i håndtaket. Under dette dekselet vil du finne 2 stk blanke skruer. Når du har tatt av disse trekker du som nevnt trekket 90 grader rett opp ca 5 cm og så ut mot deg. Først tar du av vaieren til døråpner mekanismen, lite blank klips som låser den til håndtaket, så vipper du av vaieren, krok i enden. Når dette er av kan du ta trekket litt lenger ut og koble fra de elektriske pluggene til vinduer og speil. Pass på at når du tar av trekket så skal det være 1 stk U formet gummi beslag i hvert "hull" for festene til trekket, disse blir sittende, detter ut ( lander inne i døren ) eller følger med trekket ut. Pass på at de er på plass når du setter dette sammen, ellers kan du få litt knirk i trekket etterpå. Etter å ha studert mekanismen litt så ser du at vinduet og hevemekk er festet i torx skruer i forkant og bakkant med noen shims. Ta en tusj og merk av hvor alt sitter før du løsner noe. Dette forenkler jobben når dette skal sammen igjen og hindrer at du får feil rute tilpasning og vindstøy som følge. Legg tin på bakken i ett mønster som gjør at du husker hva som skal hvor etter at ting har blitt merket. Husk selvsagt å koble fra stikket til motoren når du tar ut vindusrammen. Legg klart ett pledd eller lignende så du har noe å legge vindusrammen på. Rammen løftes rett og og litt ut av dørbladet. Skru ut 1 skrue pr glideskinne og løft det lille plastloket som låser ruta. Løft ruta varsomt opp skli den over plastlåsene. Vri låsene og klips de løs fra vaierene. Assembly in reverse order 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 19, 2005 Da har jeg ringt Møller Trondheim. De hadde plastklipsene på lager og de koster kr 36,- pr. stk. Takk så mye! Du har hatt flaks da, for til min Golf IV fikk jeg ikke tak i dette her til lands... Dersom det er ganske likt til A3 som Golf IV så har du en veldig bra og detaljert guide her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 19, 2005 Du har hatt flaks da, for til min Golf IV fikk jeg ikke tak i dette her til lands... Dersom det er ganske likt til A3 som Golf IV så har du en veldig bra og detaljert guide her Det er det desverre ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 20, 2005 Da har jeg (takket være min onkel) fått byttet ut delen som var ødelagt og vinduet går problemfritt både opp og ned. Takk for god hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 25, 2010 Gammel tråd, men er det noen som sitter på delenummer på de plastikklipsene? De på møller her sliter med å finne det. De som sitter der er grønn/blå og det er en 2001 mod A3 3 dørs. Bestilte noen i går og fikk i dag men dem var mere rosa i fargen og passer vel ikke etter det jeg kan se kjapt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 26, 2010 Til info for de som har problemet: De blå orginale er erstattet med fargen rosa og har delenummer 4B0 837 463 B Trenger 2 stk til å bytte begge på en side og koster rundt 40,- stk. Får ikke opp bilde på delefilmen på møller, men heter "medbringer" der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 13, 2011 Dytter opp en gammel tråd.. Noen som har byttet hele mekanismen? Skulle til å bytte plastbitene men wiren var ødelagt så hele mekanismen må byttes.. Finnes det en howto? Har søkt men finner ei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 13, 2011 Til info for de som har problemet: De blå orginale er erstattet med fargen rosa og har delenummer 4B0 837 463 B Trenger 2 stk til å bytte begge på en side og koster rundt 40,- stk. Får ikke opp bilde på delefilmen på møller, men heter "medbringer" der. Takk for det! Har akkurat samme problemet på min snertne Beetle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 13, 2011 Beklager at jeg high-jacker tråden din litt, men jeg tror jeg har dette problemet på min bil. På førersiden så tipper vinduet litt framover så det blir sprek mot b-stolpen. Holder det å bytte ut de klipsene som er nevnt over her eller er det noe annet galt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 15, 2011 Ingen som har byttet vindusheisen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...