Hjelp! bolter i forstilling

Anbefalte innlegg

Skulle begynne og montere justerbare fjerer her om dagen, men det gikk ikke helt etter planen.

Første problemet jeg kom til var bolten som 98,8% av befolkningen har problemer med. Nemmlig den som holder øvre bærerarmene sammen.

CIMG1354-1.jpg

Jeg sprayet masse rustløsere og da jeg skulle prøve og løsne bolten knakk selve hodet tvers av. Så har jeg prøvd og varme opp med propanbrenner og hamret løs, men til ingen nytte. bolten rikket seg ikke. Da var det ikke stort annet å gjøre enn og demontere hele staget som går opp fra bremseskiva, så jeg får ut demper sammen med øvre bærearmer og det sistnevnte staget.

Problemet er at jeg fremdeles ikke får ut bolten, har prøvd og borre den opp men i og med at den er så lang er det veldig let go få borret skevt og ødlegge unødvendig mye. Vil jo selvfølgelig slippe og bytte hele forstillinga.

Så om noen har noen tips er jeg åpen for det meste. Eller om noen i nerheten har noe spesialverktøy eller et verksted med litt muligheter kan vi avtale pris for og få jobben gjort.

Jeg prøvde såvidt og løsne bolten på andre sia men denne satt også bom fast! så om ingen har noen gode forslag vurderer jeg nesten og gi opp, hvertfall for et par uker..

 

Dette er jo en helt vanlig prosedyre for og få byttet dempere så til dere mekanikere her inne, det må vel være en måte som fungerer uten og demontere alt som er og borre opp boltene???

 

Mvh en fortvilet og utslitt snekker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mer varme (vanlig propanbrenner blir ikke varm nok)... har fortsatt ikke møtt på en bolt som ikke løsner med dor, slager og varme.

men om du har banket på bolten og den har blitt skjev så kapp beint mot støpegodset så den ikke blir for trang inni hullet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru mutteren innover og "ters" bolten utover, når det ikke er flere gjenger igjen så skrur du av mutteren og legger på skiver. Når bolten kommer til et vist punkt så løsner den :)

Funka for meg på begge sider da jeg knakk hodene på begge :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru mutteren innover og "ters" bolten utover, når det ikke er flere gjenger igjen så skrur du av mutteren og legger på skiver. Når bolten kommer til et vist punkt så løsner den :)

Funka for meg på begge sider da jeg knakk hodene på begge :P

 

Det der har jeg litt tro på problemet er at gjengene er helt ødelagte i tilleg til at jeg skjærte spor o bolten for og prøve og få tak med en vannpumpetang :(

Men skal prøve det på andre siden om den knekker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Propan/buthanbrenneren fra biltema (fant den ikke i farten..) har i hvertfall nok varme, og tar du med deg en meiselhammer (har du tilgang til trykkluft?) er det mulig å få nok futt. Skal nok til med samme jobb på cabben i sommer.. Knirk-knirk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde det samme som deg her for 2 uker siden... Skikkelig morro det der.. er vel ikke noen fasit, men varme kan funke/pass på så du ikke smelter mansjettene til bærekulene). Luftmeisel kan funke men hender bolten utvider seg. Jeg måtte pelle ut hele fjærbeinet og navarmen og hele shiten og sette den i skrustikka å hamre den ut med 2kg slegge og dor.. Kom tilslutt... ;)

 

Tips! Skal du bare montere senkesett så pell av alt med den gang.. Den bolten kommer garantert til å sitte like ille på andre siden.. Tar litt lengre tid i montering men er verdt det framfor å knekke den bolten.!

 

Lykke til! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mere varme funker greit!. jeg har kun brukt propan brenner fra biltema og da har de løsna de fleste gangene, men funker og borre med et lite borr fra motsatt side av den du slår på.bare ikke borr skeivt!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger jo ikke demontere den bolten for å sette inn coilovers eller bytte fjær+demper.

er jo bare å skru av lageret i toppen (3 x 13mm under gummipropper)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2stk hans Kjetil :) men bruk luftmeisel på hodet og "dra" den ut. Med varme bør du bytte armene, da det varmt til kulene og fettet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er vel ratt bare 2 ja :P hehe, men uansett så er det jo ikke noe behov for å ha ut den bolten før en eventuelt skal bytte armer :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger jo ikke demontere den bolten for å sette inn coilovers eller bytte fjær+demper.

er jo bare å skru av lageret i toppen (3 x 13mm under gummipropper)

 

Fant ut det ja, så jeg gjorde dette på motsatt side.. Etter å til slutt borre ut bolten på andre sia: bh :

Men nå er hvertfall alt ferdig montert så er fornøyd nå: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det ble veldig bra, må jeg si! : ja :

(Glemte å kommentere det da jeg så bilen.. Sorry!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.