Slitasje Sylindre AAN..?? HJELP

Anbefalte innlegg

Har en -91 mod aan motor stående her (uviss km.stand..ble sagt "litt over 200`km tror jeg..(skal i prosjekt "sint 90").

 

På toppen av hver sylindervegg er det en MERKBAR kant...cirka 5-6 mm fra toppen av blokka... : eek :

 

Kanten er jo etter ringenes slitasje, og jeg skal ikke driste meg til si helt nøyaktig hvor grov/tykk denne kanten er...kanskje mellom 0,5-0,7 mm...(vet ikke sikkert altså..)..

 

SÅ det store spørsmålet: HVA MÅ gjøres hær..?? :confused: (Holder det med nye ringer og "honing"...?????)....Eller MÅ det borres..???..

 

Videre: Hvordan kan slitasjen måles..?? Hva tillates av slitasje hær, og hva må jeg videre gjøre...??

 

Tar også imot tips og synspunkter her... :tilber:

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bruker et "måleur" og mikrometer for å måle slitasjen i sylinderveggene. Dette er verktøy som alle verksteder som jobber med motor skal ha. For å finne ut hva som er lov av slitasje må du ha en bok (Til min har jeg Bentley-manual og der står alt, kanskje Haynes også funker, men vet ikke) Hvis kanten er for stor må du nok borre, men nye ringer kan også kanskje fungere, men som sagt, mål ordentlig og sjekk opp med en bok..

 

ps. Hvis dette er Audi 90 motor (4 eller. 5 syl.) kan jeg sjekke dette for deg i morra.

 

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han skrev motorkode AAN, det er 5-syl 20V Turbo fra S4 (og S2 fra -93 sånn ca)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han skrev motorkode AAN, det er 5-syl 20V Turbo fra S4 (og S2 fra -93 sånn ca)
s2 har ABY fra 92. ikke aan fra 93.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En enkel måte og måle sylinder/ring slitasje er og ta ut stempel. Ta av topp ring og sett denne tilbake i sylinder. Bruk stempel til og presse den ned med (ta av alle ringene!).

 

Da er det bare og måle gapet (med føleblad) i ringen og sammenligne med de verdier som er satt av fabr/prod.

 

I ditt tilfelle tar du to målinger, en i øverste del og en lengre nede. Sammenlign verdiene og du vet hvor mye syl er slitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bruker et "måleur" og mikrometer for å måle slitasjen i sylinderveggene. Dette er verktøy som alle verksteder som jobber med motor skal ha. For å finne ut hva som er lov av slitasje må du ha en bok (Til min har jeg Bentley-manual og der står alt, kanskje Haynes også funker, men vet ikke) Hvis kanten er for stor må du nok borre, men nye ringer kan også kanskje fungere, men som sagt, mål ordentlig og sjekk opp med en bok..

 

ps. Hvis dette er Audi 90 motor (4 eller. 5 syl.) kan jeg sjekke dette for deg i morra.

 

Lykke til.

 

Det er motor fra S4 -91 modell, aan, (5-syl ja)..

 

Blir veldig takknemlig hvis du finner ut noe for meg...På forhånd takk.. :tilber:

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En enkel måte og måle sylinder/ring slitasje er og ta ut stempel. Ta av topp ring og sett denne tilbake i sylinder. Bruk stempel til og presse den ned med (ta av alle ringene!).

 

Da er det bare og måle gapet (med føleblad) i ringen og sammenligne med de verdier som er satt av fabr/prod.

 

I ditt tilfelle tar du to målinger, en i øverste del og en lengre nede. Sammenlign verdiene og du vet hvor mye syl er slitt.

 

Dette høres jo greit ut..

 

Hvis dette er en kurant og normal fremgangsmåte, trenger jeg bare å få vite hva disse verdiene er som er satt fra fabr/prod....??

 

Vet du dette Rune...?? Eller noen andre...??

 

Setter stor pris på hjelp her...begynner nemlig å svette litt mtp dette prosjektet....Les: 1000-lappene "flyr"... : syk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt std. målemetode. og gir deg nøyaktige mål. Selvsagt gir et mikrometer bedre nøyaktighet, men de oppgitte verdier fra VAG har heller ikke så mange desimaler.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

s2 har ABY fra 92. ikke aan fra 93.

 

Ups, selvfølgelig... ren tankefeil. Tenkte på at de gikk over til 1 coil per sylinder da, seff ikke til motorkode AAN. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres jo greit ut..

 

Hvis dette er en kurant og normal fremgangsmåte, trenger jeg bare å få vite hva disse verdiene er som er satt fra fabr/prod....??

 

Vet du dette Rune...?? Eller noen andre...??

 

Setter stor pris på hjelp her...begynner nemlig å svette litt mtp dette prosjektet....Les: 1000-lappene "flyr"... : syk :

 

Få epostadresse, så kan jeg sende noen tegninger med mål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få epostadresse, så kan jeg sende noen tegninger med mål.

 

Du har PM.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En enkel måte og måle sylinder/ring slitasje er og ta ut stempel. Ta av topp ring og sett denne tilbake i sylinder. Bruk stempel til og presse den ned med (ta av alle ringene!).

 

Da er det bare og måle gapet (med føleblad) i ringen og sammenligne med de verdier som er satt av fabr/prod.

 

I ditt tilfelle tar du to målinger, en i øverste del og en lengre nede. Sammenlign verdiene og du vet hvor mye syl er slitt.

 

Har nå brukt denne metode....OG funnet slitasjen til 0,86 (!!) mm på en sylinder.....

I følge Jonus er dette det værste eksemplet han har hørt om...motoren må ha gått rundt 400` km, eller gått på "spill-olje" i følge han...

 

SÅ, nå prøver jeg å få tilbake noe av kjøpssummen fra selger....MEN han hevder at han har blitt lurt av han som solgte motoren til han igjen...(motoren fulgte med som prosjekt ved siden av en annen bil...ble sagt verdi på motor var 20 lapper...) : bh :: bh :: bh :

 

Blir nok til at jeg prøver å få fatt i en god bunn-del, ettersom det er vanskelig å returnere hele motoren nå som Jonus har begynnt å tune toppen...

 

MEN, jeg skulle absolutt hatt tilbake noen KRONER....Noen som har gode tips å komme med eller...??? (Vil helst slippe å gjøre det ubehagelig for noen parter her... :cool::cool: )..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,86mm............er det værste jeg har hørt noensinne!! Dårlig med komp her ja!

 

Alternativ er jo og borre opp alle 1mm, ellers er blokka søppel dessverre!

 

Men ang kjøpet, så er det han du kjøpte av sitt ansvar, og forrige selger er noe han du handlet hos må forholde seg til.

 

Om verdien av motoren ble satt til 20" lapper på kjøpet ditt, er dette noe du absolutt bør stå på med. Enten han dekker kostnad med borring/nye stempler eller en ny blokk. Hadde vert litt annerledes om blokka var brukbar, men det er den absolutt ikke, kunne like gjærne vært med knekte råder...

 

Her må du bare stå på, hvorvidt han er blitt "lurt" har ingen betydning for salget til deg. For du er jo blitt "lurt" av han....................

 

Håper du har noe skriftlig på kjøpet, som bekrefter at du fikk med en motor og at du da har betalt ekstra for denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips her Rune.

 

Altså; det er han jeg kjøpte den av som fikk den med (komplett s4) sammen med en bil han kjøpte. Planen for han var å sette motoren inn i denne bilen.

Han hadde (visstnok) fått vite at motoren (komplett) skulle være verdt 20 lapper.

 

Jeg fikk den jo noe rimeligere enn det...(og ja, den så faktisk ganske fin og grei ut).

 

Men jeg mener jeg må få igjen minst 5 lapper av kjøpssummen for å ikke gå til mer dristige metoder for penge-innkreving her..

 

Vet jo hvem det er jeg kjøpte av, og hvor han bor....har i tillegg fri advokat-hjelp..

 

Men får se hva jeg gjør..Blir litt små-forbanna... : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, gå fram med et forslag først. f.eks 5 lapper som du nevner. Blankt avvist = kraftigere tiltak

guns.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå brukt denne metode....OG funnet slitasjen til 0,86 (!!) mm på en sylinder.....

 

Hmm

Er dette riktig? Slitasjen du måler der er endring i omkrets på sylinder som følge av slitasje. Og det er er ikke det samme som endring i diameter. Fram med gamle skole matten nå..

 

Omkrets ny sylinder =2 x 3,14 x radius ny sylinder

=2 x 3,14 x 40,50 = 254,34mm

(tar utg. punkt i stempelet, som er 81mm)

 

Omkrets slitt sylinder =254,34 + 0,86 = 255,20mm

 

Snu formelen:

Radius slitt sylinder = omkrets slitt sylinder /(2 x 3,14) = 40,64mm

Diameter slitt sylinder = 2 x radiusen dvs 81,27mm, ikke fullt så ille slitasje..

 

Har gjort noen avrundinger her, men få i hvertall målt slitasjen nøyaktig med mikrometer eller hva det heter før du pælmer blokka.

 

mvh Leif-Helge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være inne på noe der. regner med at det målet er målt ut ifra gap i stempelring? Og da er det jo snakk om omkr. som du sier.

 

og må jo si en slitasje på så mye bør egentlig føre til et totalhavari....hvor er alt det manglende metall blitt av.. : eek :

Skulle jo slipt det meste av lagre og det hele da ville jeg tro!

 

Men når du målte, så regner jeg med du gjorde som foreslått. Og sette nedi en stempelring, dytte den ned med et stempel (for og få den rett). PS! bør bruke en ny ring (nevnte nok ikke det i innlegget). for om den gamle er slitt blir det jo feil i målinger...

 

Dette vil jo bare gi deg en pekepinn, men om det er slik at det virkelig er tvil. Så er det nok best og få noen med skikkelig utstyr til og måle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skrekkelig å høre.. håper min motor ikke har samme symptomer... : nei :

 

du får ha lykke til med din sinte 90 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville fått lånt meg et micrometer til å måle med. Ville da målt klokken 3-9 og 6-12 i sylinderen, dette for å se om sylinderen er blitt oval + "vanlig" slitasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå brukt denne metode....OG funnet slitasjen til 0,86 (!!) mm på en sylinder.....

 

Tror max oppgitt fabrikksklaring er 1mm....... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm

Er dette riktig? Slitasjen du måler der er endring i omkrets på sylinder som følge av slitasje. Og det er er ikke det samme som endring i diameter. Fram med gamle skole matten nå..

 

Omkrets ny sylinder =2 x 3,14 x radius ny sylinder

=2 x 3,14 x 40,50 = 254,34mm

(tar utg. punkt i stempelet, som er 81mm)

 

Omkrets slitt sylinder =254,34 + 0,86 = 255,20mm

 

Snu formelen:

Radius slitt sylinder = omkrets slitt sylinder /(2 x 3,14) = 40,64mm

Diameter slitt sylinder = 2 x radiusen dvs 81,27mm, ikke fullt så ille slitasje..

 

Har gjort noen avrundinger her, men få i hvertall målt slitasjen nøyaktig med mikrometer eller hva det heter før du pælmer blokka.

 

mvh Leif-Helge

 

Hei, takk for ditt innspill.

 

Hmm, henger sånn brukbart med på det du skriver her, MEN skjønner ikke helt det du skriver innledningsvis.."at det ikke er det samme som endring i diameter"...??

Er det ikke diameteren på sylinderen som har endret seg som følge av denne slitasjen da...?? (Mulig jeg tenker litt sikk-sakk her nå men..??).

 

OG, du skriver 40,50 mm i formelen din...?? Blir det rett omkrets på sylinderen med dêt tallet...?? Fordi stempelet er vel ikke likt i dimensjon som borringen av sylinderen...?? Litt mindre..Eller..??

 

OG (igjen); tallet du kommer frem til, 81,27, høres jo fint og pent ut....MEN jeg kan ikke skjønne at det KAN stemme...Mener du da at jeg har kun 0,27 i slitasje...??...

 

OG, Rune; Har det egentlig noe å si om jeg brukte en slitt eller ny ring å måle med...??? (Jeg tror liksom at åpningen i den ringen blir den samme uanZ jeg men....??...Er jeg helt på vidda eller..??). :confused:

 

MEN, det ER en SÆRRIØS kant der altså...Gjorde som du sa Rune;..la ringen kant-i-kant med toppen av blokka..målte..og dytta ringen ned med stempelet for å få det rett...DA sa det KLIKK ("HØYT")...dvs ikke bare sånn lavt "klik" liksom..hehe.. (O,86 er tallet, grøss og gru, jeg kom frem til..0,40 åpning oppe og 1,26 nede i "gropa")..

 

Jeg skjønner heller IKKE at det er mulig med så mye slitasje altså...

 

Hvis det kan borres max 1 mm så går jo det, men det blir kostbart(stempler osv)..(selger vil ikke gi meg mer enn 2000 tilbake..)...

Nå høres det riktignok ut som Jonus er behjelpelig med en annen blokk, så da får jeg se hva jeg gjør.

 

Og, Halvar; det skal bli sint motor ja..(Bilen er så pen at den fortjener det).. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det kan borres max 1 mm så går jo det, men det blir kostbart(stempler osv)..(selger vil ikke gi meg mer enn 2000 tilbake..)...

 

Hvis du får til å borre, lurer jeg på om det finnes større ringer så du slipper å bytte til større stempel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bredere ringer fåes, men det blir for stor klaring likevell. Spesielt på overladdet motor da den minste anntydning til feil tenning vil gi stor bevegelse i stempel.

 

Klakkingen som høres ved "banking" stammer fra stempelet som blir slengt veggimellom i sylinder pga ukontrollert forbrenning\multi eksplosjoner flere steder samtidig på stempelets overflate.

 

Så det er jo klart at dess større klaring mellom stempel og syl-vegg, dess større skader vil oppstå under slike forhold. Og i værste fall slå biter av stempel!

 

Nå har jeg ikke noe tall på hva klaring det er på std motor (f.eks AAN), men på min gruppe 4 10V er det 0,015mm klaring mellom stempel og vegg.!!

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips og synsing her Roy og Rune.. : ja :

 

Siste nytt er nå at jeg satser på en "ny" blokk fra Jonus...Skal hente nyoverhalt topp og maskinhonet/glasert blokk uti mai... : smil :

 

Bruker de gamle stemplene da disse virker ok. Nye ringer og alt av lager ellers selvfølgelig....DET må da bli bra...??

 

Så da skal jeg prøve å få tilbake litt penger fra selger i mellomtiden.. : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.