Polering med maskin kontra for hånd

Ville du polert for hånd eller med maskin?  

136 stemmer

  1. 1. Ville du polert for hånd eller med maskin?

    • Jeg ville polert med maskin!
      84
    • Jeg ville polert for hånd!
      52


Anbefalte innlegg

Polering av bilen står for døren de nærmeste dagene, men jeg er usikker på hvorvidt jeg skal ta det for hånd i år igjen, eller om jeg skal prøve meg med maskin. Ønsker å høre deres meningen om polering med maskin kontra polering for hånd?!

Jeg har maskin liggende i garasjen, men har aldri brukt den til polering før. Dette er ikke "kun" en "billig" poleringsmaskin, men det er en eksentersliper med diverse tilbehør, deriblant utstyr for polering. Denne maskinen har også trinnløs justering av hastighet, samt en "brems" som gjør at maskinen slurer istede for å brenne motoren eller ødelegge underlaget maskinen blir brukt på ved for stort trykk/belastning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes jo flere grunner for å bruke maskin til polering.Man slipper å stå å gnikke i evigheter og poleringsmiddlet blir jevnere og bedre påført.

Du får liksom poleringmiddelet bedre inn i lakken.

Jobbet som klargjører på Ford i 2år og vi brukte kun maskin.

 

Det man bør passe på med maskin er å ikke ha for høy hastighet,dette vil varme bil og poleringsmiddel så mye at den kan brenne seg fast.Man bør også være forsiktig ved gummilister og plast,setter fort merker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være kjekt å bruke litt maskeringstape når du polerer. Maskin er det beste alternativet mener jeg. Så slipper man å gni på seg en senebetennelse dersom man har stor bil! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takker for tilbakemeldinger så langt. Er forsåvidt enige med dere. Bruker som oftest maskeringstape når jeg polerer, selv om jeg gjør det for hånd, slipper å få poleringsmiddelet alle plasser man ikke ønsker å ha det da ;) Men bruker dere maskinen både til å legge på og fjerne poleringen da? Og kan man bruke den på lakkrensen og lakkforseglingen også? Og hva gjør dere på "mindre" partier, som f.eks. takstolper etc.?

Er noen spørsmål her, men som dere sikkert skjønner så er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre i år. Det er bare avgjørelsen min som mangler nå, alt utstyr og alle produkter ligger klar i garasjen å venter :)

Det har også vært oppe til diskusjon mange ganger tidligere, men bare for å ha nevnt det så er produktene jeg bruker av type Autoglym.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd diverse maskiner.

Noen er bra, andre er dårlige.

Thorsov poleringsmaskiner er bare å hive i søpla med en gang.

 

Jeg liker faktisk best å polere for hånd jeg.

Men hver sin smak. Nå har ikke jeg så stor bil akkurat heller så tar ikke lange tida. Bare gøy å polere syns jeg. Polere med maskin så føler jeg at jeg ikke helt har kontrollen og ikke kommer til alle steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare gøy å polere syns jeg. Polere med maskin så føler jeg at jeg ikke helt har kontrollen og ikke kommer til alle steder.

 

Bare gøy å sette av en helg til vårpussen på bilen! Det er akkurat det der med å komme til alle steder jeg er litt skeptisk til også, og prøvde vel så vidt å spørre litt fint om det lenger oppe. Har et inntrykk av at maskin egner seg best til panser, tak og lignende store flater, mens på takstolper, fangere etc. er det best å polere for hånd. Stemmer dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare gøy å sette av en helg til vårpussen på bilen! Det er akkurat det der med å komme til alle steder jeg er litt skeptisk til også, og prøvde vel så vidt å spørre litt fint om det lenger oppe. Har et inntrykk av at maskin egner seg best til panser, tak og lignende store flater, mens på takstolper, fangere etc. er det best å polere for hånd. Stemmer dette?

Det er denne erfaringen jeg har.

Maskin egner seg til store flater. Ellers for hånd. :)

 

Men i stedet for å gå til innkjøp av en dyr maskin, som er det eneste som duger, så bruker jeg henda! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker maskin jeg også.. og den bruker jeg til takstolper og slikt og.. inni fangere og dørhåndtak er det værre. der må man gnikke for hånd.. men det er jo ikke så mye i forhold til hele bilen.

Driver akkurat med en MB S-klasse og shiner opp den nå.. der bruker jeg maskin til og legge på og ta av Lakkrens,polish og lakkforsegling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men "spruter" det ikke polish og slikt når du bruker maskinen på takstolper og slikt da Frode?

Men som du skriver, om en må ta noen småting for hånd, så er jo det kun en liten brøkdel i forhold til å ta hele bilen for hånd.

Det spørs om jeg ikke skal prøve meg med maskin i år jeg også, har jo forstått det slik at det er del som bruker dette. Og hvis det ikke er skadelig for lakken på noen måte, og man attpåtil kan bruke maskin på både lakkrens, polish og lakkforsegling, så hvorfor ikke? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt maskin på store flater og hånd på resten. Går fint det.

 

Men neste gang setter jeg bort jobben, skal ha pro finish på Rocco når han har fått ny lakk. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men "spruter" det ikke polish og slikt når du bruker maskinen på takstolper og slikt da Frode?

Men som du skriver, om en må ta noen småting for hånd, så er jo det kun en liten brøkdel i forhold til å ta hele bilen for hånd.

Det spørs om jeg ikke skal prøve meg med maskin i år jeg også, har jo forstått det slik at det er del som bruker dette. Og hvis det ikke er skadelig for lakken på noen måte, og man attpåtil kan bruke maskin på både lakkrens, polish og lakkforsegling, så hvorfor ikke? ;)

 

 

 

Hvis det spruter masse.. så bruker du alt for mye.. er ikke så mye som skal til..ihvertfall ikke på de produktene jeg bruker sliter ikke med sprut i det hele tatt..

Skadelig for lakken er det ikke.. er som regel bedre og bruke maskin for og klare og få varmen i lakken som er en stor fordel når man bruker lakkrens.. man klarer ikke dette med hånd. men man må jo så klart ikke få det for varmt da. så lenge man klarer og ta på det går det bra.

For og ta av lakkforsegling bruker man en annen pute enn ved lakk rens og polish.. er store forskjeller på putene og.

Og det er sikkert forskjellig måter på forskjellige typer produkter og..

Jeg bruker selv produkter i fra Max Wax. og noe autoglym.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men bruker dere maskinen både til å legge på og fjerne poleringen da? Og kan man bruke den på lakkrensen og lakkforseglingen også? .

 

 

Lakkforseglingen til AutoGlym skal bare strykes lett på. Ikke gni. Så den er best å stryke på med en liten svamp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de fleste anbefaler: Bruk maskin alle steder du kommer til, og hånd på resten.

 

Jeg har bra erfaring med å påføre autoglyms Paint Renovator (lakkrens) og Super Resin Polish (polering) med maskin. Ekstra Gloss Protection (forsegler) må som nevnt påføres forsiktig med hånd. Å ta det av synes jeg er like greit for hånd. Det skal gå leknde lett å få av restene etter poleringa. Dersom det er vanskelig å få av for hånd har du gjort noe galt: Mest sannsylig har det enten blitt for varmt eller så har du brukt for mye polish, eventuelt har du latt det sitte på eneten for kort eller for lenge. Husk at alt det du ser av polish er for mye. (Misforstå ikke, det skal være igjen et synlig lag som skal tørke til en hinne, men dette kan med fordel være så tynt som mulig).

 

Det er i hovedsak tre typer poleringsmaskiner:

1) "Biltematypen". roterende maskiner med et stort håndtak på hver side. Disse koster fra 150 kroner og opp. Disse er ikke å anbefale. De har for svak motor, og kvaliteten både på maskin og tilbehør er ikke bedre enn det du betaler for.

2) Eksenterslipere. Dette er vanlige pussemaskiner som roterer eksentrisk. Disse koster ofte i underkant av en høvding. Disse er ofte av god kvalitet og har sterk nok motor. Det at de roterer eksentrisk gjør at det er liten fare for varmgang. Relativt trygt å bruke for nybegynnere. De har somregel en 120mm sliperondell med borrelås slik at f.eks. autoglyms poleringsputer passer rett på.

3) Profftypen. Disse er utformet som en vinkelsliper, men har en betydelig lavere utveksling. Ofte kan disse koste flere tusenlapper, men har blitt observert ned til 500,- (Hvordan kvaliteten på disse billige er vil snart vise seg - jeg har nettop kjøpt en slik). Disse maskinene roterer sirkulært og har som regel kraftige nok motorer til å gjøre bra skade på lakken om man ikke vet hva man gjør. Med en slik maskin og litt mild rubbing (Autoglym Ultrafine renovator 02B) kan man fikse en del riper og oksydert lakk så det varer.

 

Med Autoglyms produkter har jeg aldri opplevd problemer med å få polishen av svarte lister o.l. Bare ta det med en gang. Dersom listene er tørre så kan de med fordel behandles med gummifornyer før poleringa. Ha med litt polergarn og tørk av listene etterhvert som du søler på dem.

 

Et meget viktig punkt er å alltid ha rene puter på maskina. Dersom du er nøye med å skylle dem, så er Zalo et fint rengjøringsmiddel. Det løser opp Polishen effektivt. Et lite sandkorn kan gjøre ufattelig skade i lakken før du rekker å oppdage det. Jeg foretrekker Autoglyms skummgummiputer.

 

Men når alt dette er sagt så mener jeg at den viktigste komponenten i en god polering er innsatsen. Å ta seg god tid til å være grundig og nøyaktig er mye mere verdt enn all verdens utstyr.

 

Min stemme går altså til poleringsmaskina. Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte kan disse koste flere tusenlapper, men har blitt observert ned til 500,- (Hvordan kvaliteten på disse billige er vil snart vise seg - jeg har nettop kjøpt en slik).

 

Litt mere info her hadde gjort seg. Jeg har i flere år greid meg med en slik du kaller "Biltema" typen, og egentlig vært ganske fornøyd med det, men jeg innser at den ikke kan sammenlignes med en litt mere ordentlig utstyr.

 

Jeg er inneforstått med at en poleringsmaskin til 500,- ikke er av topp kvalitet, men når man bare polerer på hobbybasis og ikke som et levebrød så regner jeg med at den holder mer enn nok til mitt bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkforseglingen til AutoGlym skal bare strykes lett på. Ikke gni. Så den er best å stryke på med en liten svamp.

 

Det er dette jeg har gjort tidligere også, påført lett med en svamp. Synes dette fungerte greit.

 

Bare for å trekke dette enda litt lenger ut ;) på det man eventuelt tar for hånd, foretrekker dere da å bruke polergarn eller polerduk? Selv har jeg brukt begge deler, og har forsåvidt ikke noe imot noen av delene, men holder allikevel en liten knapp på polerduk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt mere info her hadde gjort seg. Jeg har i flere år greid meg med en slik du kaller "Biltema" typen, og egentlig vært ganske fornøyd med det, men jeg innser at den ikke kan sammenlignes med en litt mere ordentlig utstyr.

 

Jeg er inneforstått med at en poleringsmaskin til 500,- ikke er av topp kvalitet, men når man bare polerer på hobbybasis og ikke som et levebrød så regner jeg med at den holder mer enn nok til mitt bruk.

Hvoedpoenget er jo at du er fornøyd med resultatet, ikke hva slags utstyr du har.

 

Når jeg tidligere har undersøkt priser på proffe maskiner har de kostet 3 og 4 hødinger, derfor har jeg nøyd meg med å bruke en eksentersliper. Dette har funket bra til normal polering, men det er ikke nok kraft og bevegelse til å ta vaskeriper o.l.

 

Så her om dagen kom jeg over en maskin på proff-prinsippet til under 500,- (Torshov Bilrekvisita) og måtte selvsagt kjøpe den. Jeg har ikke fått prøvd den ennå, men regner med å få gjort det til helga om været tillater det. Som du ser av bildet så er lakken på skjermen i en slik tilstand at vanlig polering ikke er nok.

poleringsmaskin.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må også legge til at den roterende typen maskin utvikler en god del varme når man bruker den. Dette gjør resultatet bedre og mer holdbart, MEN - vær ytterst forsiktig på plastoverflater som pyntelister, støtfangere og slikt. På metall skal det mye til å "brenne" lakken siden metallet tar opp så mye varme, men plasten gjør ikke dette, så det skal ikke mye til før lakken der blir ødelagt. Ikke noe problem å bruke maskinen der, men da må man bruke hodet også. Ikke spør hvordan jeg vet dette.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste av autoglym sine prod inneholder ikke silikon, så de setter ikke merker på plast/gummilister...

 

Bruk hard pute til rubber/renovator og myk til polish. En liten "ert" midt på puta er nok i massevis. Gjerne en liten fordel og fukte puta lett med vann før en starter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Autoglym's 'Metal Polish'? Tenkte kanskje på dette til felgkantene... eller skal jeg gå for Autosol?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer til å prøve polere med maskin i mårgen vis det er godt vær og jeg finner igjen poleringsmidelet. Noen som har tips til hvordan det bør gjøres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvoedpoenget er jo at du er fornøyd med resultatet, ikke hva slags utstyr du har.

 

Når jeg tidligere har undersøkt priser på proffe maskiner har de kostet 3 og 4 hødinger, derfor har jeg nøyd meg med å bruke en eksentersliper. Dette har funket bra til normal polering, men det er ikke nok kraft og bevegelse til å ta vaskeriper o.l.

 

Så her om dagen kom jeg over en maskin på proff-prinsippet til under 500,- (Torshov Bilrekvisita) og måtte selvsagt kjøpe den. Jeg har ikke fått prøvd den ennå, men regner med å få gjort det til helga om været tillater det. Som du ser av bildet så er lakken på skjermen i en slik tilstand at vanlig polering ikke er nok.

poleringsmaskin.JPG

 

finnes det flere puter til denne maskinen? er vell regulerbar hastighet på den?

gi oss resultatet når du har prøvd den:) funker den bra så skal jeg handle en med ei gang:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange W er motoren på denne på Er den trinnløs variabel på hastighet?

 

J

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange W er motoren på denne på Er den trinnløs variabel på hastighet?

 

J

 

Er det denne kanskje?? Husk klubben har rabatt på Torshov bilrekv.

poler_maskin.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MEKK kjeden her i bergen kjører kampanje på den Best pleringsmaskinen. Funker veldig bra. 900W og trinnløs regulering fra 900 til 4500rpm om jeg ikke husker helt feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må jeg jo bare komme med noen synspunkter her og da. ,Har tross alt jobbet som bilpleier en liten stund. Maskin er absolutt best.

Til rubbing bruker jeg kun maskin med sirkulær bevegelse for å skape varme. Hvis lakken er virkelig ille, eller det skal fjernes riper, går jeg på med autoglyms medium (hvit) pute, som egentlig er forholdsvis hard, deretter kjører jeg over med myk pute for å få bort kjørespor (max 1000 o/min på begge operasjonene). Deretter skal bilen vaskes på nytt for å få bort produktrester(skal ikke tørkes av, setter merker).

Til Polering bruker jeg KUN eksentergående maskin(Kan bruke sikrlær maskin, men da MÅ man vita hva man gjør, utrolig lett å brenne poleringa, og da sier jeg bare lykke til). Hvis man bruker Eksentersliper, bør man sette på en "ledningsdimmer" (en slik man har på lampene hjemme for å skape koselig stemning ifølge dama), for det minste en god eksentersliper kommer ned i i turtall er 3000 o/min, og det er alt for fort, det det skal gå i er ca 800 o/min. Jeg ville ikke bruke 5000 kroner på en poleringsmaskin, derfor har jeg en litt kraftig eksentersliper med dimmer på, funker fint som f....! Egentlig så er ikke Biltemautgaven så gale, litt svake motorer, men puta er alt for hard, og det er bare trekk til dem. Må bygges om i tilfelle, med å skjære av puta og montere borrelås for feste av skikkelige puter. Men liker best eksentersliperutgaven.

Hardvoksen (ekstra gloss) skal legges FORSIKTIG på med myk svamp eller polerpapir. Legges på i tynt lag, ikke gå over samme område 2 ganger.

Når det gjelder mengde, Rubbing: 1-2 små erter holder til ca halve bilen, ser når den går tørr. Polering: En tynn strek over puta holder til panser, tak og bagasjelokk, en ny tynn strek holder så til rundt resten av bilen. Harvoks: 2-3 dråper av gangen, holder til et panser ca.(litt vanskeligere den).

Et annet tyvtriks for å virkelig få blank bil er å fjerne piggstøvet som ligger nederst på bilen. Ofte kan bilen være litt "ru" nederst etter vask. Dette fjernes med en spesiell 3M Cleaning Clay(500kroner), som er en gummikloss, bruker denne og masse vindusrens som skummer. Må polere etterpå.

 

Lykke til folkens. : ja :

 

Tidemann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.