EU-Kontroll - "Litt" bremsefeil, hjelp? Audi S6 C4.

Anbefalte innlegg

Da har bilen vært på eu-kontroll og der ble det en lite liste. Noe er greit, men stiller litt spørsmål til feil på bremsesystemet. Bomba er jo ofte omtalt her inne, men jeg kan ikke se noen lekkasje på bomba så jeg lager en tråd her, for min del, og for andre sin del som kanskje har samme problem?

 

Følgende bremsefeil dukka opp på kontrollen.

2 - Parkbrems for lang vandring. Er dette wire eller kalipper?

2 - Varsellampe lyser konstant. Spørsmål om dette kommer lengre ned på siden.

2 - Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyest verdi. Hva er dette?

2 - Parkbrems for dårlig virkning. Er dette wire eller kalipper?

 

Det nest siste punktet der, er det bomba som kan være årsaken til dette og derfor varsellampe for brems lyser konstant på kjørecomputer? Når motor er i gang, så vibrerer pedalen PÅ TUR INN, når pedalen er helt inne så kutter vibreringa. Mottatt forslag om lekkasje på bomba, og man kjenner da pulseringa fra servopumpe? Kan ikke se noen form for lekkasje på bombe så utelukker den, eller? Etter at motor er startet tar det 40 sek ish før varsellampe starter å blinke konstant, helt til motor stoppes neste gang. Kjennes ut som pedal er hardere når motor ikke går(?). Forrige eier sa at bremsene ble luftet 2-3 ganger ved bytte av en bremseslange, så han tvilte på at det var luft i systemet. Kan det kanskje være dårlig bremsevæske? Bremseskivene er det IKKE, da pedal vibrerer akkurat samme når bilen står helt i ro.

Kan også bemerke det at ABS bremsene fungerer fint, de ble testet i vinter.

Varsellampa som blinker er etter min oppfatning rød, ikke gul.

 

Litt keen på å finne ut hva som kan være årsaken til dette bremse problemet, da jeg ønsker å få det fikset. Hvor skal en begynne for å utelukke feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro at du må overhale calipere eller kjøpe nye bak. sjekk om bare den ene er gåen om du ikke bytter begge uansett. Kan være at wirer er bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på min var det bremsemaster som gorde at det ristet i pedalen, tipper også du har en dårlig calipper bak

punkt 1,3 og 4 henger sammen igrunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme feilene på min(punkt 1,3 og 4) på B5'en, ene calipperen var gåen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan nappe av den ene kabelen til sensoren som står på bremsebomba sånn at den slutter å pipe om ikke annet. Hadde defekt bombe på S2en, men ikke noe vibrering der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan nappe av den ene kabelen til sensoren som står på bremsebomba sånn at den slutter å pipe om ikke annet. Hadde defekt bombe på S2en, men ikke noe vibrering der..

Den piper bare akkurat i det den begynner så piper den ikke mer etterpå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om en "how-to-do" tråd for overhaling av bremsekalippere bak? Noen som selger overhalingskit i Norge, eller lønner det seg å kjøpe fra seekparts? Er vell kun overhalingkitet jeg skal handle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen har =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen har =)
Finner deler der ja, men er det for komplett overhaling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 - Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyest verdi. Hva er dette?

 

Du har ikke lov til å ha mer enn 50% av målt bremsekraft avik mellom høyre og venstre side per aksel. Kan være du har en caliper bak som gliderne har satt seg på. Da vil håndbrekket være rart og du vil ha forskjell i bremsekraften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke lov til å ha mer enn 50% av målt bremsekraft avik mellom høyre og venstre side per aksel. Kan være du har en caliper bak som gliderne har satt seg på. Da vil håndbrekket være rart og du vil ha forskjell i bremsekraften.
Da blir det å overhale begge kalipperne gitt:) Tusen takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OVerhalingsettet til caliper'n er bare simring og gummihette til stempelet, og simring til brekkarmen. Stort sett hvertfall.. Evt så er gummihettene til gliderne med også.. Grei jobb egentlig. Har gjort det på endel calipere.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du ut av feilen med pedalen som vibrerer?

 

Har akkurat samma feilen.

-Pedalen vibrerer/pulserer

-Varsellampa på bremser lyser

-Ved kraftig brems/nødbrems så er det nesten ingen br. effekt før det er gått nåken sek. så får eg plutselig effekt..

 

Har ikkje feilsøkt på feilen enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du pulsering i pedal når du nesten har bremset helt ned? Altså fra rundt 30km\t og til 0?

 

da kan der være abs ringen(e) som mangler en tann. Hadde dette på bilen min siden jeg kjøpte den. Byttet ringene på begge sider foran, da ble pulseringen i pedalen borte. Hender de ruster og det går av skall av de ringene. Billige på ebay, kommer på noen få dager og er ganske enkle å bytte, må bare varme dem litt før man monterer! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her pulserer det heile tida.

 

Har vert ein del borti abs ringa som har rusta av, knekt... det er ikkje lik pulsering som det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket den berømte "bomba" ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikkje sjekka nåke enda. Tenkte å høra om trådstartar hadde funne ut av feilen så sleppe eg å feilsøka på da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte denne tråden jeg:p Nei, jeg gjorde ikke noe med det når jeg var hjemme sist nå.

 

Det som blir gjort for min del nå for å prøve å finne ut av systemet, blir nye skiver, klosser, håndbrekkwire og bytte av bomba samt overhalingskit til kalippere bak. Den bomba skulle egentlig bli bytta når eksosen skulle byttes mens jeg er på jobb, men har ikke hørt noe fra han som skal fikse eksos så mulig jeg fikser selv når jeg kommer hjem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okok :)

 

Har aldri vert borti denne bomba så eg søkte litt.

Kan virka som det er den som er kaputtski : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okok :)

 

Har aldri vert borti denne bomba så eg søkte litt.

Kan virka som det er den som er kaputtski : rolleyes

Jeg bestillte nå nye klosser, og komplett overhalingskit til begge kalipperne bak fra seekparts24.com :) Har i tillegg en brukt bombe hjemme som skal være ok ifølge forrige eier. Så den blir byttet samtidig med resten av bremsesystemet. Skal også sjekke abs sensorene, da disse kan være årsak til vibrasjon på pedal. Men jeg skal komme med en tilbakemelding når alt er fikset..gjør gjerne det samme du også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bestillte nå nye klosser, og komplett overhalingskit til begge kalipperne bak fra seekparts24.com :) Har i tillegg en brukt bombe hjemme som skal være ok ifølge forrige eier. Så den blir byttet samtidig med resten av bremsesystemet. Skal også sjekke abs sensorene, da disse kan være årsak til vibrasjon på pedal. Men jeg skal komme med en tilbakemelding når alt er fikset..gjør gjerne det samme du også:)

 

Jepp, gjer tilbakemelding når eg finner ut av det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funnet ut noe Anders? Er i gang med å overhale kalippere nå, og bytte av skiver og klosser bak. Trenger en liten "how-to" for overhaling av kalipperne bak. Må stemplet skru's ut? Skal prøve å få byttet bomba i samme slengen nå, må uansett etterfylle bremseveske etter montering av kalippere igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stempelet må skrus ut ja. Og skal du ha ut brekkfunksjonen nedi der må du ha noe som presser ned i midten, pipe eller noe sånt, også ta av låseringen som er nedi der. Da får du ut alt og kan gjøre reint helt ned...:)

Brekket er selvjusterende, så stempelet skrus seg ut til det skal være etter du har bremset og dratt litt i brekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stempelet må skrus ut ja. Og skal du ha ut brekkfunksjonen nedi der må du ha noe som presser ned i midten, pipe eller noe sånt, også ta av låseringen som er nedi der. Da får du ut alt og kan gjøre reint helt ned...:)

Brekket er selvjusterende, så stempelet skrus seg ut til det skal være etter du har bremset og dratt litt i brekket.

Kopla på bremseslangen idag og trykte inn pedalen til stemplene spratt ut. Bytta ringen rett innom der stemplet står, og leverte kalipperne til Møller for montering av stempel og nye mansjetter idag. Håndbrekk arma og fjæra virker til å være i bra stand, fin bevegelse og den går tilbake til normal posisjon (UTEN wire tilkoblet vell å merke).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.