g60 1.8 vil ikke starte "normalt"

Anbefalte innlegg

som sikkert mange vet har jeg puttet en g60 1.8 l T i min golf 1 cab. for et par uker siden når jeg skulle starte den etter vinterdvalen så ville den ikke starte som den pleide. jeg tok av toppen på motoren i vinter men har fått satt tannreima tilbake der satt fra før ( markerte en av haug av steder og fikk plassert den riktig tilbake )

 

jeg har også ordna litt i motor rommet men koblet alt som det var.. jeg må dra bilen et par ganger på starteren før den går. da går den normalt i rundt 8 - 10 sekunder før den dør ut. når den først starter så kan jeg gasse på og alt virker normalt. vet ikke om hjernen går i en nødmodus? eller om motoren får for lite bensin? har lenge tenkt på og bytte dyser da de jeg har er gamle så problemet kan jo kanskje ligge der. men rart da den starter og går like lenge hver gang..

 

noen som har noe tips?? har lyst til og kjøre bilen min igjen : P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På audi 1,8t så sviver den fint i noen få sekunder når startsperra slår inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket alt av jordingspunkt?

Sjekket at bensinpumpa fortsetter å gå når den starter? (ikkje koblet på feil trinn på tenningen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har sjekket de fleste jordingspunktene. men et par gjenstår.. bensin pumpa går etter at motoren stopper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje startsperre på G60.

 

Sjekk over alle de ekte merkene og ikke de du har merket opp selv.

Men at den stopper bør ikke vere register.

 

bare dør den ut eller er det fusk og smell før den stopper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett bensinfilter? Pumpa bygger opp trykk før du starter, men når den går får den ikke nok bensin til å passere filteret så den dør av bensinmangel?

Er ikke store jobben å bytte å det bør gjøres nå og da uansett...

 

G60 går i nødmodus om en av sensorene ikke får kontakt eller er ute av stand, da fyrer den med 25% ekstra fuel, men kan stort sett kjøres likevell.

 

Beklager evt skivefeil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pøse på med bensin er ved lav ladespenning.

Blå vann temp sensor kan også påvirke bensin mengden, men den skal da bare gå litt fett og siden motoren uansett er kald så skal det vere problem fritt.

 

Har du sjekket at det er ikke er noe kondens eller annet gruff inni fordeler lokket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har sjekket de fleste jordingspunktene. men et par gjenstår.. bensin pumpa går etter at motoren stopper.

 

Hvis bensinpumpa går etter at motoren stopper så har du koblet noen ledninger feil. Bensinpumpa skal kobles gjennom et rele som gjør at den kobler ut etter oppnådd trykk, eller om motoren stopper mens tenninga er på. (dette er et sikkerhetskrav, hvis det skulole oppstå brann etter en kollisjon, så er det ikke noe særlig at bensinpumpa kjører på bensin...)

 

Hvis du setter tenninga på trinn 1, stopper bensinpumpa etter at den har oppnådd riktig trykk da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pøse på med bensin er ved lav ladespenning.

 

Eller dårlig lambda, blå vanntempsensor (motoren tror det er -50° og pøser på med bensin) eller dårlig(e) jordingspunkter...

Vacuumslangen til ecu vil også gi omtrent samme symptomer om den er sprukket.

 

I alle tilfeller vil den vere tregstartet og gå dårlig, men vere kjørbar.

(Bortsett fra lav ladespenning, da du fort går tom for strøm)

 

Ved dårlig tomgangsregulator vil motoren ofte starte, men slite med å holde tomgangen jevn, da kan du fint kjøre bare du aldri slipper gassen. Den har også en tendens til å stivne litt ved langtidslagring.

Rens den med whitesprit...

 

 

Beklager evt skivefeil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har i dag vært og skrudd på bilen. koblet av blå vanntempsensor og da gikk bilen bare i halv annet sekund før den stoppet. koblet den på igjen og bilen holdt seg "levende" i rundt 5 sekunder. som sagt så fungerer bilen helt strålende da den først starter. da kan jeg gasse normalt osv men den dør etter ca 5 sekunder. ecu slangen er også sjekket og den er akkurat 100 mm, koblet riktig og lekker ikke. lambda sonde var ny i fjor sommer og bare gått i underkant av 100 mil. når det kommer til bensinpumpen så har jeg koblet til nytt releet og da fungerte alt som det skal. men kan som dere nevne være bensinfilteret. jeg må vri på nøkkelen et par ganger før det er antydning til at den starter. så kan jo være at den da fyller opp fuel railen og når den er full så går bare bilen i rundt 5 sekunder? begynner og bli klar og få den på veien! : P

 

gikk over kontaktene til ecuen i dag som er koblet til sikringsboksen i bilen. alt så bra ut og var kontakt med alle punktene til ecuen. men har ikke sjekket jordingspunktene til selve ecuen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

volt-bensinkompensasjon G60

G60fuelcompvolt.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kan måle volten på begge bensinpumpene idag. hva skal de ha og hvor ma A kreves av begge pumpene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Volt-bensin kompensasjonen er spenning inn til ECU.

 

For å teste ytelsen på bensin pumpene og sjekke at filteret ikkje er tett så kan du koble av returen fra fuel rail og smekke den i en flaske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kan jo sjekke det. smart tips.

noe jeg la merke til før vinteren var at når trykket i bensinsystemet økte så ble lyden av bensinpumpene annerledes. altså at det ble mere motgang og pumpene måtte jobbe mer. sånn er det ikke nå så noe tyder på at det er bensin systemet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vere bensintrykk regulatoren - hovedpumpe eller matepumpe som kødder. Men sjekk uansett om det går bensin gjennom systemet først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vere bensintrykk regulatoren - hovedpumpe eller matepumpe som kødder. Men sjekk uansett om det går bensin gjennom systemet først.

 

matepumpa er helt ny så kan utelukke det. ja får sjekke om det kommer bensin. jeg krysser fingrene for at det er filteret som er tett : P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har da byttet filter og trykket i systemet økte. så filtere var nok ganske tett.. motoren går lenger men når jeg gasser så virker det som motoren dør ut. ingen ting skjer og turtallet synker. men når jeg slipper gassen så går turtallet til opp til det begynner og synke igjen. må jo evt være tennpunktet på motoren. selvfølgelig typisk at tenningspistolen jeg kjøpte på biltema og har brukt en gang ikke funkerer lenger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min tenningspistol blinka heller ikke nå pluggene var litt dårlige og tennpunktet var helt på trynet, still tenninga etter merkene: Still opp motoren så merket på svinghjulet og kamhjulet stemmer (så får du utelukka at tannreima står feil) og så stiller du fordeleren slik at pila på rotoren stemmer med merket i fordeleren.

Da skal tenninga vere god nok til at bilen starter og går, du får ikke nødvendigvis perfekt tenning men grei grunninnstilling...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.