#1 Skrevet April 27, 2012 (endret) Har fått en hyle- / gnisselyd som følger turtall på 2,5 TDI'en (R5), men får ikke helt til å lokalisere denne. Det hører for meg ut som om det kommer fra hjulet som strammer viftereim / multireim, men er det mulig å ta noe grep for å få smurt opp eller midlertidig fjernet lyden der? Er det lager som lager lyd der, eller er det noe gummi som kan gnisse? Og hvor lett er det å skifte? Men er å huske å ha sett en tråd hvor det blir overhalt en slik strammemekanisme / - hjul, men finner det ikke igjen. Noen som vet, eller var det bare i mitt hode jeg har sett dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 26, 2012 Har nå byttet reimspenningsdemperen på denne, men det hjalp ikke nevneverdig... Testet å starte opp bilen uten reimspenningsdemperen på, da var det stilt, men med en gang det spennes opp med denne så kommer det en "hvinelyd". Ofte forsvinner denne lyden når bilen er kjørt endel km og / eller det er godt og varmt, så mistenker noe gummi her som lager lyd.. Har eliminert evt. registerreimspenner, samt dynamo og klimakompressor, så da såtr jeg igjen med viskosekoblinga til vifta (slurelager?) og veivhjulet / svingsningsdemper... (litt usikker på betegnelsen på disse) Holder en knapp på hjul / lager på viskosekoblinga på vifta, men er det noen som har vært borti lignende problemer på denne motoren, eller tilsvarende på andre motorer?? Hadde vært greit å hatt noen innspill før man evt. begynner å plukke ned fronten. Er det noen som har "oppskrift" på hvordan / om man kan sette fronten på C4'en i serviceposisjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 21, 2012 : gråter : Da jeg ikke har klart å lokalisere lyden enda i fronten av bilen, så har jeg gått "drastisk" til verks og plukket ned fronten for å komme til alle hjul som går på / drives av multireima. Har sjekket ut at det ikke er registerreimsstrammer som lager ulyd, så da er den eliminert. Har som tidligere sagt i tråden byttet reimspenninsdemperen med hjul og mekanisme, så denne er det ikke. * Hjulet på servopumpa har en liten inn-ut slakke, men lager ingen lyder når jeg snurrer rundt hjulet på denne uten reim. Har også ingen økning i gnisselyd når jeg belaster servoen med motor igang, så jeg kan kanskje utelukke denne? Noen som kan bekrefte at det kan være litt ut-inn slakke på denne?? * Hjulet å dynamo'en går lett rundt uten ulyder, kan kanskje høre at ankeret går rundt inni dynamoen, men merker ingen slakke på inn-ut / sideveis på løpehjulet * Hjulet på klimakompressoren løper lett, uten ulyder, og gir ingen økte gnisselyder ved belastning, denne er jeg rimelig sikker på det ikke er. * Løpehjulet til viskosevifta er jeg litt mer usikker på, der har jeg en slakke som er følbar , men veldig lite lyder / ulyder når jeg snurrer dette rundt, men dette er kanskje logisk når jeg ikke har noen belastning på det? Noen som har vært borti å byttet dette? Har bestemt meg for å finne ut av dette nå før jeg sette den sammen igjen, men håper å slippe å bytte alle lager og hjul for å finne ut hva som egentlig er problemet. ALLE gode tips og erfaringer mottas med takk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 21, 2012 Her er den om leddet på strammemekanismen som lager støy: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=209762 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 22, 2012 Her er den om leddet på strammemekanismen som lager støy: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=209762 Takker, denne fant jeg etterhvert også Men denne er både smurt opp og byttet til ny, så det er desverre ikke denne... Så det må være en av de andre hjulene / enhetene som drives av multireima som lager denne lyden.. Men jeg klarer ikke å plassere lyden når motoren går og reima er på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 31, 2012 Da har jeg prøvd litt mer på å finne ut hva som er årsaken til denne lyden i drivreimkretsen på Audi'n.. Har demontert frontfanger, frontstykke og div for å komme bedre til.. Fulgte guiden for registerreimsskifte som ligger på forumet for dette. Prøvde så å lokalisere lyden, og kom fram til at det mest sannsynlige var lageret som holder viskosekoblinga som lager denne lyden... Og dette var ikke enkelt å komme til Demonterte derfor servopumpe, inkl. brakett, holder til strammer for multireim, dynamo og løsnet klimakompressor for å komme til denne braketten som lageret sitter i. Litt pes for å få av viskosekoblingen da jeg ikke hadde spesialverktøy for å holde igjen reimhjulet, men fikk det av til slutt Må få holdt igjen dette med brakett med 2 pinner på, samtidig som man skrur av mutter på viskosekoblingen med 32 mm nøkkel.. Satt da igjen med en stor brakett, med et lager som måtte ut. Fant etter litt om og men oppskriften på et amerikansk forum på hvordan man får ut dette lageret, oppvarming av godset og et lite "velrettet slag" for å få det ut av huset (legger ved bilder av hvordan delene ser ut, har desverre lite av selve jobben...) Deretter ble det da jobb med å finne dette lageret med hjulet påmontert (delenr. 046115136), men fant ikke dette noe annen plass enn Møller, så da ble det bestilt der (til er rimelig bra kilospris...) Montering er da motsatt prosedyre av demontering, jeg er igang med dette nå og kommer tilbake med resultatet etter hvert.. Et godt tips til å få på plass dette lageret igjen er å legge lageret i fryseren i endel timer for å kjøle det godt ned og varme opp godset i braketten godt, deretter plasseres lageret i braketten og gis et liiite "kakk".. VIPS.. så er det på plass uten press og tull: rock : Når temperatur har jevnet seg ut, så sitter dette som støpt... More to come... håper virkelig denne lyden er borte når jeg nå starter opp igjen. Får også tatt olje og -filterskifte samtidig, samt bytte av toppdekselpakning, denne så ut til å lekke litt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...