#1 Skrevet April 27, 2012 (endret) Halla! Jeg kjører lastebil og som mange vet så er lastebiler utstyrt med 24V anlegg, dette er 2stk 12V batteri som er seriekoblet for å få 24V totalt. Det vil si at alt som er på en lastebil som bruker strøm er 24V, ja bortsett fra enkelte ting som er koblet via en spenningsregulator eller noe for å få 12V da, men det er veldig små forbrukere som uttak til mobillader og slikt. Det jeg lurer på er om batteriene går til H...... om jeg kobler til en belastning over kun det ene batteriet for å få 12V ut til feks en forsterker for å drive en sub og noen 6"x9"'ere. Noen som vet noe om dette? Jeg mener å ha hørt at om en gjør dette så vil man ødelegge ettellerannet, men snakka med en kompis i går som påsto at dette bare var bullshit.. Så om det er noen her med litt bedre kunnskap om dette enn undertegnede som kan svare på dette så ville jeg blitt veldig glad! Og om han kompisen min har rett, så ville det jo si at jeg kunne bruke en vanlig 12V forsterker til å drive litt stereo i stedet for å måtte kjøpe en dyr 24V forsterker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 27, 2012 Det er ingen tvil om at hvis man tar ut 12 VDC fra det ene batteriet slik du beskriver så vil dette bli skjev belastning og dette vil over tid ødelegge batteriene. Spørsmålet er hvor lang tid det tar, og der tror jeg ikke noen kan svare da det vil avhenge av hvor stor belastningen er. Jo mindre skjevbelastning det er jo lengre tid går det før batteriene blir ødelagt. Hvis du har en bank på 24 VDC og trenger 12 VDC til noen forbrukere så er en konverter det enkleste valget og det fungerer svært godt så lenge den er riktig dimensjonert. En annen løsning er et separat 12 VDC batteri til disse forbrukerene, men da kreves det ekstra elektronikk for å få korrekt lading, alternativt en ekstra dynamo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 27, 2012 Ja, har flere alternativer på hvordan det kan løses. En annen kollega av meg har fått tak i en 230V AC-konverter som han har tilkoplet en vanlig batterilader som igjen er tilkoblet to gel-batterier som kun brukes på anlegget, men dette så jeg på som litt omstendelig.. Jeg har også funnet meg noen step-down eller konvertere som du sier, men om de skal tåle litt effekt så blir de fort veldig dyre, og da kan jeg jo like gjerne kjøpe meg en 24V forsterker igjen.. Men da er du og jeg enige om at batteriene(vil begge to bli ødelagt, eller vil bare det ene bli ødelagt, og hvorfor blir de ødelagt..?) blir ødelagt, men som du sier så vet vi vel ikke over hvor lang tid og ved hvilken belastning disse vil ta kvelden. Om de forpurrer levealderen på batteriene med et par mnd så er jo det overkommelig, men om de da må byttes hvert år så blir det plutselig ikke like aktuelt for min del vertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 27, 2012 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=38 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 27, 2012 Vet, men som sagt så spør jeg om noe annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 27, 2012 Ja, har flere alternativer på hvordan det kan løses. En annen kollega av meg har fått tak i en 230V AC-konverter som han har tilkoplet en vanlig batterilader som igjen er tilkoblet to gel-batterier som kun brukes på anlegget, men dette så jeg på som litt omstendelig..Jeg har også funnet meg noen step-down eller konvertere som du sier, men om de skal tåle litt effekt så blir de fort veldig dyre, og da kan jeg jo like gjerne kjøpe meg en 24V forsterker igjen.. Det hørtes litt omstendelig ut ja, og effekten vil bli veldig redusert etter hvert. Det går mye effekt ut i varme i en slik løsning, men det fungerer sikkert. Men da er du og jeg enige om at batteriene(vil begge to bli ødelagt, eller vil bare det ene bli ødelagt, og hvorfor blir de ødelagt..?) blir ødelagt, men som du sier så vet vi vel ikke over hvor lang tid og ved hvilken belastning disse vil ta kvelden. Om de forpurrer levealderen på batteriene med et par mnd så er jo det overkommelig, men om de da må byttes hvert år så blir det plutselig ikke like aktuelt for min del vertfall.. Begge batterier vil bli ødelagt over tid. Nøyaktig hva som skjer rent fysisk er jeg ikke sikker på, men i praksis så vil det batteriet som tappes skjevt gradvis bli dårligere, og det vil da trekke ned det andre batteriet også (ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet). Dette er et veldig vanlig problem i fritidsbåter hvor man noen ganger blander batterier av ulik type/effekt i en forbruksbank. Det er da snakk om tid før alle batteriene er ødelagt. Hvis jeg husker korrekt så er det korteste jeg har vært borti ca. 5-6 måneder. Hadde en kunde som hadde et defekt batteri (av 3 i banken), og til tross for våre råd så valgte han å bytte bare det defekte. Han kom inn igjen noen måneder senere og kjøpte 3 nye... Batteriprodusenter er veldig klare på dette og sier at hvis man skal ha en batteribank (flere batterier koblet sammen) så skal batteriene være av samme størrelse og kapasitet, samt tilhøre samme produksjonsserie. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 27, 2012 Skjønner, tusen takk for info vertfall! Fant denne på ebay, den var jo ikke svindyr heller.. Kanskje om man har to slike at man berger ganske lenge. Og joda, om man kun skal ha stereo og vet at man for alltid skal kjøre lastebil så kunne jeg godt ha kjøpt 24V forsterkere, men om jeg blir å kjøre lastebil i 1år eller 5år vet jeg ikke, og da er det greiere å få brukt 12V utstyr som man tross alt kan få brukt i personbil ved en senere anledning om en skulle føle for det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 27, 2012 Nøyaktig hva som skjer rent fysisk er jeg ikke sikker på, men i praksis så vil det batteriet som tappes skjevt gradvis bli dårligere, og det vil da trekke ned det andre batteriet også (ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet). Dette er et veldig vanlig problem i fritidsbåter hvor man noen ganger blander batterier av ulik type/effekt i en forbruksbank. Det er da snakk om tid før alle batteriene er ødelagt. Hvis jeg husker korrekt så er det korteste jeg har vært borti ca. 5-6 måneder. Hadde en kunde som hadde et defekt batteri (av 3 i banken), og til tross for våre råd så valgte han å bytte bare det defekte. Han kom inn igjen noen måneder senere og kjøpte 3 nye... Her snakker vi vel om batterier som batterier som er parallellkoblet? Uansett så gjelder det som du sier at batteriene skal være like for batterier som hele tiden er sammenkoblet (en kan ha forskjellige batterier i parallell hvis en bruker batteriisolator/skillerele, men det er ikke relevant for Stig Arne). Men da er du og jeg enige om at batteriene(vil begge to bli ødelagt, eller vil bare det ene bli ødelagt, og hvorfor blir de ødelagt..?) blir ødelagt, men som du sier så vet vi vel ikke over hvor lang tid og ved hvilken belastning disse vil ta kvelden. Om de forpurrer levealderen på batteriene med et par mnd så er jo det overkommelig, men om de da må byttes hvert år så blir det plutselig ikke like aktuelt for min del vertfall.. Hvis du gjør store strømuttrekk fra ett batteri så vil det batteriet bli dårlig ladet, mens det andre batteriet vil bli overladet, og begge ta kvelden etter hvert. Laderegulatoren ser jo bare totalspenningen, og antar at den ser et sett med to batterier som er likt utladet, ikke ett fullt og et som er nedtappet. Også under bruk når motor er i gang og dynamo lader så vil dette være problematisk selv om begge batterier er fulladet. Når du kjører så er det dynamo som leverer strøm, men all strøm som går til anlegget må passere gjennom det ene batteriet som ikke er en del av 12V kretsen din og dermed overlade dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 27, 2012 Skjønner, tusen takk for info vertfall! Fant denne på ebay, den var jo ikke svindyr heller.. Kanskje om man har to slike at man berger ganske lenge. Og joda, om man kun skal ha stereo og vet at man for alltid skal kjøre lastebil så kunne jeg godt ha kjøpt 24V forsterkere, men om jeg blir å kjøre lastebil i 1år eller 5år vet jeg ikke, og da er det greiere å få brukt 12V utstyr som man tross alt kan få brukt i personbil ved en senere anledning om en skulle føle for det. Den ser jo grei ut. Her har du et alternativ i Norge. Litt høyere pris riktignok, men kvaliteten på Nordic Power's produkter er etter min erfaring bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 27, 2012 Den ser jo grei ut. Her har du et alternativ i Norge. Litt høyere pris riktignok, men kvaliteten på Nordic Power's produkter er etter min erfaring bra. Blir mye dyrere også, da 12Volt * 12Ampere er 144Watt, noe som vil si at jeg må ha flere av disse og i tillegg har de bare to på lager.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 27, 2012 Halla! Jeg kjører lastebil og som mange vet så er lastebiler utstyrt med 24V anlegg, dette er 2stk 12V batteri som er seriekoblet for å få 24V totalt. Det vil si at alt som er på en lastebil som bruker strøm er 24V, ja bortsett fra enkelte ting som er koblet via en spenningsregulator eller noe for å få 12V da, men det er veldig små forbrukere som uttak til mobillader og slikt. Det jeg lurer på er om batteriene går til H...... om jeg kobler til en belastning over kun det ene batteriet for å få 12V ut til feks en forsterker for å drive en sub og noen 6"x9"'ere. Noen som vet noe om dette? Jeg mener å ha hørt at om en gjør dette så vil man ødelegge ettellerannet, men snakka med en kompis i går som påsto at dette bare var bullshit.. Så om det er noen her med litt bedre kunnskap om dette enn undertegnede som kan svare på dette så ville jeg blitt veldig glad! Og om han kompisen min har rett, så ville det jo si at jeg kunne bruke en vanlig 12V forsterker til å drive litt stereo i stedet for å måtte kjøpe en dyr 24V forsterker. Å hente strøm fra et batteri er veldig farlig, og skulle det bli oppdaget av biltilsynet tar dem skiltene med en gang. Hvis det skulle bli dårlig kontakt eller at verkstedet skulle koble fra (-) på batteriet vil det siste batteriet prøve å hente( - )fra ledningen du har lagt opp igjenom forsterkeren og brenne opp den. og ikke minst hvis det er en ADR-Bil der har du også automatisk utkobling av all strøm som går til bilen dersom det blir feilbelastning av batteriene. Mvh. Christian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 27, 2012 POENG! Jeg har jo ADR-bil, så da bør jeg vel bare kjøpe meg noen omformere/Step-down eller kjøpe meg 24V forsterker. Men litt morsomt du nevner dette med ADR-bil, hvordan vil dette bli om du ser på det eksempelet som er nevnt tidligere her, med han som bruker 230VAC-konverter for så å kople en lader til der som igjen lader opp to gel-batterier.. Det virker som du har fornuftige tanker rundt dette, så hva tenker du rundt den problemstillingen? Kunne jeg laga meg en slik løsning og ikke hatt noen bekymringer mtp ADR-godkjenningen eller ville det blitt krøll? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 27, 2012 Ville aldri ha prøvd på å koble det sånn. Og jeg hadde styrt unna omformere osv. Da disse ikke klarer å levere nok strøm og blir varme/overbelastet. De omformerene er alt for små til forsterkere. Det beste er å kjøpe seg en billig 24v forsterker, og når du ikke lenger har bruk for den kan du heller selge den. Ikke noe problem å få solgt, det er jeg sikker på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 27, 2012 Er det Adr stykk gods du kjører? Men, det du tenker på med omformer, batteri lader og gel batteri, må jo også få en automatisk utkobling av strøm. Og, det kan fort bli dyrere enn en forsterker. Og dårligere resultat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 27, 2012 En omformer som leverer 720W er ikke noe problem å bruke, vet om flere som drar ganske gromme anlegg med step-downs kjøpt fra statene. Og nei det er sikkert ikke noe problem å få solgt, men jeg vil heller ha en kvalitetsforsterker beregnet på 12V enn en middelmådig 24V forsterker til samme pris. Både styggods og bulk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 27, 2012 (endret) POENG! Jeg har jo ADR-bil, så da bør jeg vel bare kjøpe meg noen omformere/Step-down eller kjøpe meg 24V forsterker. Men litt morsomt du nevner dette med ADR-bil, hvordan vil dette bli om du ser på det eksempelet som er nevnt tidligere her, med han som bruker 230VAC-konverter for så å kople en lader til der som igjen lader opp to gel-batterier.. Det virker som du har fornuftige tanker rundt dette, så hva tenker du rundt den problemstillingen? Kunne jeg laga meg en slik løsning og ikke hatt noen bekymringer mtp ADR-godkjenningen eller ville det blitt krøll? Når det gjelder ADR-biler har jeg ett godt forslag. IKKE RØR DET. Her skal det brukes godskjente kabler, trømper, dobbelt isolerte omformere og mange timer med god planlegning. Du har heller ikke lov å røre det uten å ha spesielkompetanse på det. Allt som blir ettermontert på ADR-biler må ha spesialgodkjenning. Har selv montert alarmer og sporingsutstyr i en del ADR biler gjennom årene. Men en alarm jobb som jeg normalt beregner 1-2.5 time på regner jeg mellom 15-30 timer på en ADR. Men skal du allikevel gjøre det må du huske å koble det på rett side av hovedstrømsbryteren. ++++++++ Allt stømmen til hytta blir brutt når du tar ut nøkklene. Og for dere andre som leser dette og ikke vet hva ADR er. Er det biler som er godkjente for å frakte farlig gods. f.eks Drivstoff og Dynamitt Mvh. Christian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...