99 A6 2.8 V6 som fusker/rykker på lavt turtall

Anbefalte innlegg

Pappa har en A6 som oppfører seg litt merkelig;

Både i bakker og på flatmark er det rykninger i bilen som kjennes ganske godt. Værre på lavt turtall ved økende belastning. Har idag logget litt i vagcom idag:

G/S på LMM ligger på fullgass opp til 6000rpm på ca 155-160, noe som skal være korrekt på denne bilen.

Måleblokk 12-13 viser opptil 6-grader på knock når det rister som værst, men jeg vet ikke om dette er mye eller lite.

Ved jevn gass på lange strekker vil turtelleren variere med ca 50rpm, noe jeg tidligere har trodd skyldtes slitt converter eller andre deler i girkassa (tiptronic).

Plugger ble byttet på sist service, og da ble det også byttet en pluggledning med overslag (Møller-verksted).

Bensinforbruket ligger på ca 0.9-1liter pr mil på normal kjøring.

Ingen feilkoder.

Katalysatorene byttet for ca 1-2år siden.

Noen tips til hva det kan være, ting jeg bør sjekke eller logge i vagcom?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved jevn gass på lange strekker vil turtelleren variere med ca 50rpm, noe jeg tidligere har trodd skyldtes slitt converter eller andre deler i girkassa (tiptronic).

Jeg hadde samme fenomenet på min bil som var nøyaktig samme årsmodell, motor og girkasse. Jeg solgte den sånn til en kamerat. Han satte bilen inn på et verksted i Kristiansand, hvor en gammel Audi-spesialist fant feilen. Han skiftet olje og filter på Tip'en, og oppdaterte software. Han fortalte til kameraten min at girkassa slet med omformeren til girkassa, og motoren forsøkte å kompensere. Derfor gikk den ujevnt, med ca 50 rpm økning. Dette var VELDIG merkbart når man lå i 70 km/t. Da lå motoren på 1400 rpm.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=195969

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jah, fant merkelig nok ikke igjen denne tråden. :)

Takk Per, ser pappa har bådr symptomene dine OG Jan's.

Da prøver vi nye pluggledninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye pluggledninger fjernet rykkingen, nesten ny bil nå. :)

Den lille vandringen på jevn gass er fortsatt der, men den gjør vi ikke noe med.

Kassa fikk ny olje for noen tusen km-siden uten at det hadde noen effekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.