Vurdering av skadet overhalt topp (A100 2.5TDI AAT)

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en overhalt topp da jeg har oljelekkasje til kjølevann, og ønsker ikke å bruke tid på å overhale selv.

 

Fant en annonsen på finn.no, vedkommende skriver følgende:

 

Det er reparert etter et havari, nye ventiler, styringer

og det er planet og trykk testet.

Det eneste er at det er noe kosmetiske skader etter

havari i den ene sylinder, men ikke noe praktisk

betydning, alt er vakum testet og tett.

 

Jeg lurer på om disse skadene er er noe å bry seg om? Se bildene under.

 

topp1.jpg

topp2.jpg

topp3.jpg

 

Alle tilbakemeldinger mottas med takk! :)

 

PS: kan vel også nevnes at vedkommende skulle ha 5000 kr for den (komplett), jeg aner ikke hva en kan forvente å måtte betale for en overhalt topp så er litt i villrede.

 

mvh

Erlend

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo til nød få det tigga og plana igjen da :)

 

om det har noe og si kan jeg nok ikke fortelle deg, men vil ikke se bort ifra at det vil forstyrre forbrenninga

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var kraftig overpriset til å ha slike skader og personlig hadde jeg aldri i verden kjøpt den.

 

Det kan se ut som om det er en hel ventiltallerken som har løsnet og gjort mye ugagn der. Spesielt bekymret ville jeg vært for at ventilsetet kan sitte løst, man ser jo at det kan ha fått en trøkk av delen som har laget det store hakket i kanten av ventilen. Med tanke på at det er ca 0,5mm avstand fra stempelet og til toppen så kan du tenke deg at det har blitt mye juling med løse deler oppi der. Du kan ikke utelukke at aluminiumen er sprukket. Og med så mye skarpe kanter så kan det lettere sprekke opp ved store varmebelastninger.

 

Forøvrig er slike topper enkle å få tak i, du finner en brukt til et par lapper og en PEN nyoverhalt til samme pris som selger skal ha for den du har bilde av.

 

Man kan jo lure på hvem som har foretatt overhalingen og hvilken kompetanse vedkommende har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for kjapt og interessant svar.

 

Det bekrefter mine mistanker ja, at dette nok er altfor dyrt og helst ikke noe en ønsker å montere på sin bil i det hele tatt.

Men synes greitt å få kompetente vurderinger på dette, særlig når bildene han sendt var såpass bra. Og jeg ikke har særlig snøring på vurdering av skader på topplokk ;)

 

mvh

Erlend

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg også skrev i PM til deg, men tar det her for andres opplysning også:

 

Hvis ikke bilen din er spesielt pen eller bra så kan du jo også vurdere et brukt topplokk som ikke er overhalt. Disse toppene er relativt slitesterke så det holder å skifte løfterne når de runder 400. De er ikke så kresne på normal slitasje i styringene eller slitasje i ventilstammepakning, da det for det meste er overtrykk både i eksos og innsugskanaler. Dermed er det lite olje som suges inn langs styringene og skaper oljeforbruk.

Men skal du ha bilen lenge eller den har lav kmstand/er meget god stand så kan du jo vurdere en overhalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.