#1 Skrevet April 29, 2012 Håper det er greit at jeg spør her, er så lite aktivitet i mitsuklubben... Jeg har nå en Outlander som er registrert som varebil. Baksetene blir satt inn til sommeren, og da må jeg selvsagt på biltilsynet og godkjenne det. Problemet er at når jeg nå satt på sommerfelgene som fulgte med bilen, oppdaget jeg at felgene fremme stikker litt utenfor hjulbuene (1-2 cm). Orginalt har bilen 225-55-18 ET 38. Nå står der på 9x20 m/ 245-35-20 ET 35. Så til spørsmålet: Tror dere de ser/legger merke til felgene? I så fall hva er "straffen"? Jeg lurer på om jeg rett og slett bør legge om igjen til de piggfrie eller ta sjansen på at de ikke ser på felgene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 29, 2012 Straffen blir en mangellapp på felgene, hvis dem bryr seg om det. Da blir det at du må skifte felger for å vise bilen med noen godkjente, alternativ godkjenne de du har nå. Hvis du skal til Ålebyen så ville jeg nok ha byttet dekk. Dem er meget pirkete og strenge der nede. Var jo tett før han fratok meg en tidligere godkjenning på dekk og felg når jeg var der nede...sier jo litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 29, 2012 Man får vel ikke godkjent felger som stikker utenfor hjulbuene? Jeg tenkte å dra til Ørsta da jeg har god erfaring derifra. Men jeg aner ikke om de ser på ting som ikke er relevant for saken.. Ålesund høres noe strenge ut der ja :-/ Men si jeg drar, og får mangellapp på felgene. Er det da en notis som vil ligge inne, slik at viss jeg feks. blir stoppet i kontroll senere med de samme felgene så får jeg problem igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 29, 2012 Man får vel ikke godkjent felger som stikker utenfor hjulbuene? Jeg tenkte å dra til Ørsta da jeg har god erfaring derifra. Men jeg aner ikke om de ser på ting som ikke er relevant for saken.. Ålesund høres noe strenge ut der ja :-/ Men si jeg drar, og får mangellapp på felgene. Er det da en notis som vil ligge inne, slik at viss jeg feks. blir stoppet i kontroll senere med de samme felgene så får jeg problem igjen? Uten TÜV får man ikke godkjent noe slikt nei... Finner de ting som er relevant til "trafikksikkerhet", også på en godkjenningstime, så vil dem nok si ifra ja. Blir det mangellapp vil dem nok notere det i systemet sitt slik det er mulig å hente ut senere. Når jeg ble stoppet, og avskiltet pga senk, felg og dekk, så fikk jeg beskjed om at hvis jeg viste meg med de felgene og dekkene en gang til ble jeg anmeldt. Hvorvidt dette blir praktisert på en "vanlig" mangellapp er jeg usikker på. Jeg ville nok anbefalt deg å få bilen så orginal som overhode mulig før du viser deg på de stasjonene, uansett hvor i landet den måtte være. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 30, 2012 Men felger som ikke endrer innpress eller rulleomkrets mer en tillatt trenger ikke godkjennes? Det eneste som da står er at dekkflaten skal være innenfor skjermen så så mange grader ovenfra. Vegg finner da ikke grunn til å godkjenne felger som er innenfor dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 30, 2012 Sindre: Ja det er nok best å bare legge om igjen.. Jeg har heldigvis piggfri vinterdekk jeg kan ha på. Regner med de fulgte med bilen originalt så de er vel lovlige. Så står salg av sommerfelgene og kjøp av nye på tapeten, gidder ikke sånt styr for "ingenting", kjøper da heller noen som er litt smalere og lovlige... Geir: Felgene er innenfor både ET og rulleomkrets (ET er endret med 3 og rulleomkretsen ca. 3%). Det er mulig dekkene er innenfor kanten, men det er i alle fall ikke felgene så det blir nok ikke lovlig uansett.. Kan vel alltids valse buene, men det gidder jeg ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 30, 2012 Reglene BT skal forholde seg ti er at dekket skal vere innenfor skjermkanten i topp 30% forran og 50% bak. Sier ingenting om felgen er litt utfor. Du kan endre innpress +-7,5 og rulleomkrets 5%. Så lenge du ikke er utenfor de kravene bør du reise hjem med ny dim på dekk godkjent i vognkort. Beklager evt skivefeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 30, 2012 Kan du forklare det med de prosentene av dekkene litt nærmere? Evt. vise til en lov? Jeg forstod ikke helt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 30, 2012 Slitedelen på dekket skal vere helt innenfor skjermen i topp den skal vere min 30% dekket rett forran (vannrett linje fra senter) den skal vere min 50% dekket rett bak (fremdeles vannrett linje) Har ikke noe lov å vise til, bare forteller hva jeg ble fortalt ved godkjenning av 9" bred felg på gammel golf, da var felgkanten ca 1,5cm utfor i topp, men dekket var innfor. Hun ville faktisk ikke godkjenne men jeg ble sur å nekta å kjøre før hun viste meg en regel som sa at det var ulovlig, og så etter mye om og men var det greit. (så godkjente hun ikke likevel pga feil innpress, noe jeg skaffa TÜV til senere) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 30, 2012 Takk Tror jeg vet hva du mener ja. Da kan jeg nok tørre å dra med sommerfelgene om de fyller kravene du nevnte. Så skal jeg jaggu be om loven svart på hvitt om de lager problemer for meg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 30, 2012 Tror Jonatan blander grader og prosent. Tenk deg ei loddrett linje som går gjennom senteret på felgen. Da kan du måle ut en vinkel på 30 grader forover fra denne og 50 grader bakover. Området mellom disse vinkelbeina skal være tildekket. Som tips til andre som kanskje skal valse kan det lønne seg å lage en pappmal der man tegner inn den loddrette linja, så det blir lett å se innenfor hvilket område man må fokusere innsatsen:). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 1, 2012 Ja, da skjønte jeg det i alle fall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 1, 2012 Tror Jonatan blander grader og prosent. Tenk deg ei loddrett linje som går gjennom senteret på felgen. Da kan du måle ut en vinkel på 30 grader forover fra denne og 50 grader bakover. Området mellom disse vinkelbeina skal være tildekket. Som tips til andre som kanskje skal valse kan det lønne seg å lage en pappmal der man tegner inn den loddrette linja, så det blir lett å se innenfor hvilket område man må fokusere innsatsen:). Kan vere mulig jeg tok feil her, isåfall forsto jeg godkjenningsdama/hun forsto loven feil. (Loven er som vanlig skrevet på en måte som gjør det umulig for vanlige dødelige å forstå):banghead: Uansett: Dette er godkjent, naboen sin bil (felgen stikker riktignok ikke utfor, men dekksidene gjør... Beklager evt skivefeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 1, 2012 Om dette var oppgitt i prosent må man ha skjermer tilsvarende bakskjermer på Citroën DS/Padde for å holde mål. Igjen prøver vi å tenke oss en sirkel; denne gangen delt inn i 10 like sektorer. I så fall skal åtte av 10 sektorer være dekket. For å eksemplifisere på bildet ovenfor ville da det eneste som ikke skulle være dekket av skjermene være området mellom R'en i radial og T'en i country;). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...