Anbefalte innlegg

Oppdaget idag at gulvet på passasjersiden bak var kliss vått. Er det noe drenering bak der som kan ha gått skeis?

Hadde en innvendig vask og diverse for noen uker siden, da var det ikke noe fukt i det hele tatt bak der. Tok også å vasket bilen etter det, og jeg mistenker selvfølgelig at jeg kan ha glemt å lukke døren ordentlig. Men vannet burde vel fordampet iløpet av noen uker? Eller vil det ligge der lenge som følge av gummimatte over?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdaget idag at gulvet på passasjersiden bak var kliss vått. Er det noe drenering bak der som kan ha gått skeis?

Hadde en innvendig vask og diverse for noen uker siden, da var det ikke noe fukt i det hele tatt bak der. Tok også å vasket bilen etter det, og jeg mistenker selvfølgelig at jeg kan ha glemt å lukke døren ordentlig. Men vannet burde vel fordampet iløpet av noen uker? Eller vil det ligge der lenge som følge av gummimatte over?

Er nok dreneringa fra vannkassa eller takluka.

Vannkassa er det rommet der vidusviskermottoren er montert.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=236446

Mvh.

Christian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme hos meg, men fant probleme da jeg kjørte gjennom en maskinvask, vannet fosset inn under hanskeromme :P

var mansjetten A/C rørene gikk gjennom som var av :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du anlegg i bilen? Veldig vanlig tabbe at strømkabelen trekkes igjennom nippelen til panserwaieren og at vannet kommer inn der. Skjedde det samme på min gamle B5.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være du mangler noen av disse pluggene i dørken bake, var det som var problemet hos meg..

554416_10150837016821043_574986042_12143

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du anlegg i bilen? Veldig vanlig tabbe at strømkabelen trekkes igjennom nippelen til panserwaieren og at vannet kommer inn der. Skjedde det samme på min gamle B5.

Går ikke den igjennom på venstre siden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ikke den igjennom på venstre siden?

Hehe, det har du helt rett i. Leste førersiden :P Da er det nok ikke det hvertfall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er altså KUN på passasjersiden bak hvor det er vått. Alle andre steder er det tørt og fint. Bilen er dønn original, ikke noe anlegg bygget i bilen (enda...).

Har dog en liten mistanke om at bakdøren kun har vært halvveis lukket, slik at det blir en liten gleppe. Når det da har regnet en natt, så har det vel siget inn vann og blitt vått og fint. Men jeg må få tørket opp vannet først, så legge inn ett håndkle og begynne å sjekke for lekkasje.

Julian: Takker! Er det plugger som sitter tilgjenglig fra inn-under bilen?

Takk for svar, folkens :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Japp, de er tilgjengelig fra under bilen : )

Må bruke en varmepistol eller lignende for å "smelte" limet slik at de fester seg til karosseriet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey. Da trodde jeg problemet var fikset, for å finne ut at det ikke var det. Var en tur i Nederland i helgen, på Extrema Outdoor, og når jeg kom hjem igjen var gulvet bak vått igjen... Det hadde visst vært en sinnsykt regnskur på lørdagen når jeg var borte.

Det er ikke vått på gulvet foran på passasjersiden. Området som er vått er gulvet bak høyre side/passasjerside helt frem til ca. under passasjerstolen foran. Videre frem er det helt tørt. Pga. at bilen har stått i ro den helgen, så kan umulig vannet ha kommet fra under bilen. Det er KLISS vått...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville hvertfall ha tatt av dør trekket for å se om det var vått inni der også, om det kanskje kan komme inn et sted der.

Kjenner ikke til baksete på disse, men ville løftet på det og se om det ligger vann nede i "brønnen" der.

Kan komme bakfra, og finne veien ned i brønnen til baksete, så derfra renne ned på gulvet.

Husker du hvilken posisjon bilen sto i når du var bortreist? Bakke, helling osv?

Kan gi en liten idé om hvilken vei vannet "renner" om det ikke kommer inn eksakt der hvor det er vått.

Kan være mye arbeid å finne vannlekkasjer, er noe drit rett å slett.

Det jeg gjør er hvertfall å demontere alt som går rundt området med vann. For så å tørke opp så mye som mulig også dekke området med tørkepapir/toalettpapir.

Så få noen til å stå utenfor og spyle på med vann mens en sitter inni bilen og ser hvor vannet kommer fra. Gir en viss pekepinn.

Edit: Glemte dette:

Hvis du parkerer i bakke og bilen alltid/som regel står med fronten opp. Så kan vannet komme inn forfra også følger det tyngdekraften bort til gulvet bak, og der kommer det ingen vei videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har stått med svak helling skrått ned mot høyre. Har vært inne på tanken at det kan komme bakfra. Får vel bare begynne å demontere ting og se hva som dukker opp av "hint".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp hatt denne runden på min passat b5, (Stort sett like biler)

Jeg hadde faktisk lekasje 3 steder samtidig.

-Under pollenfilteret.

-Dør HF

-Dør HB

I dørene så var det pakningen mellom platen som vindusheisen sitter på og døren som var gåen.

Dette kan du teste ved å sette 3-4 kiler (klesklyper, trefliser etc) mellom ruta og døra. Hell så jevnt med vann på ruta med døren åpen.

Se så om det lekker ut på innsiden av døren i sprekk mellom dørtrekk og dør.

Alle lekasjene mine ble fikset med "Pakningssnor" delenr: AKD 497 010 04R 10 (10mm tykk)

Denne er litt for tykk for dørene, men akkurat passe til pollenfilteret. Den er helt myk og formbar som leire, så du kan enkelt rulle den tynnere slik at den passer fint til dørplaten.

Når det gjelder å få tørket opp bilen så er jeg redd det ikke holder med håndkle, teppet er 4-5cm tykk med skum/filt under.

Jeg tok ut førersetet, satt inn 2 klosser på ca 20 cm som holdt teppet oppe. Først sugde jeg opp alt flytende med en våtsuger. Deretter stod bilen med kupèvarmer under teppet i 2 døgn. Og fortsatt var det tegn til fukt her og der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass ja... Godt jeg har sommerferie da :P Har faktisk stusset litt på dette pollenfilteret, siden dreneringen der var knekt og limt sammen igjen. Men jeg syntes det virket rart om vannet skulle komme derfra, siden det er helt tørt foran i bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass ja... Godt jeg har sommerferie da :P Har faktisk stusset litt på dette pollenfilteret, siden dreneringen der var knekt og limt sammen igjen. Men jeg syntes det virket rart om vannet skulle komme derfra, siden det er helt tørt foran i bilen.

Var faktisk tørt forran i min til å begynne med også, det rant langs gulvet under teppet. Så når jeg hadde stått parkert i bakke en stund så trakk det fremover igjen. Etterhvert lakk det så mye at det regelrett rant nedover bena på passasjer. Og samtidig som det lakk igjennom dørene så ble det riktig så vått.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var sånn jeg oppdaget det på min også, vått på gulvet bak på passasjersiden. Men visste seg at dreneringspluggen under batteri var tett av blader, noe som gjorde at vannet ble stående og til slutt randt over "kanten" og inn i bilen bak handskerommet.

Man ser det først bak pga gulvet der er litt lavere en foran.

Jeg ville nok sjekket under batteriet. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen :) Har vel fått med meg sånn cirka alle dreneringene foran i motorrom i tråden her? Er det noen bak som kan være verdt å sjekke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på med samme møkka as we speak. Hos meg lekker det to steder, pollenfilterboksen som er veldig vanlig, men det lekker også fra en liten sprekk/skøyt på innsiden av sideskjermen. Skal av med plastdekselet i hjulbuen å kikke. Leste noe på et utenlandsk forum at det kan samle seg drit bak skjermen el.

BTW: Hvis du skal tørke teppet, legg det i sola hele dagen. Tørket på en dag her i sør!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dreneringen ved pollefilterboksen kan føre til vått gulv bak? Tar meg en tur ut imorgen og begynner å demontere ting for å ta en titt. Ikke akkurat en spennende jobb... Skal oppdatere underveis, siden det tydeligvis er flere som opplever lignende. Er like greit å samle alt på ett sted, så får man gått over "alt" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos meg var det tørt helt fremme så det var ikke pollenfilteret som var den store synderen. I min B5 kommer det vann inn i hjørnet nesten under vinduet. Da renner det ned bak kickpanelet og ned på alle ledningene. Ikke rart interiørlyset ikke funker på dørene på høyre side.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lurer jeg på om jeg har funnet lekkasjen. Var ut og spylte i noen minutter på høyre bakdør. Tok fingrene og kjente langs kanten ved dørtrekket, der hvor "sprekken" mellom selve døren og dørtrekket er, og der var det vått gitt.

Har ikke hatt av dørtrekket enda, men tenker vel å ta det imorgen. Like greit at det var der egentlig, siden jeg uansett hadde planer om å ta av ett eller flere dørtrekk for å se mulighetene man har når man skal bygge anlegg i bilen :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du nok funnet feilen ja.. Jeg synes tetting av dørene var enklere enn batteri/pollenfilter jobben. dørtrekket er enkel skruing. Bare ikke lag mer problemer enn nødvendig. Jeg herpet hele vindushevemekanismen når jeg holdt på der.

Du klarer å tette igjen dette uten å ta ut den blekkplata som vindusheisen sitter i. Jeg tok den ut og måtte ut med ruter, ødelagte noen av hjula til vaierføringen og endte opp med å punge ut for komplett ny vindusheis..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du hadde lekkasje samme sted? Jeg har aldri hatt av dørtrekket, så jeg aner ikke hvordan det ser ut under der. Hvor sitter denne tettingen hen? Regner med at vannet kommer ned ved vinduet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm jeg gikk faktisk ut ifra at Passat B5 og Audi A4 B5 hadde like patenter når det gjelder dørene. Men det er ikke tilfellet. Ser nå at A4 har en helt annen løsning på dørtrekket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.