#1 Skrevet April 29, 2012 Jeg har lykter med 4 H1 pærer. Men kun 1 par lyser når jeg har fjernlys. Er det ikke mulig å koble på noe som gjør at alle lyser når jeg har på fjernlys? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 29, 2012 Hadde bilen originalt H4 lamper ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 29, 2012 Hadde bilen originalt H4 lamper ? Ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 29, 2012 Jeg har lykter med 4 H1 pærer. Men kun 1 par lyser når jeg har fjernlys. Er det ikke mulig å koble på noe som gjør at alle lyser når jeg har på fjernlys? Grunnen til at bare et sett lyser er jo for at du skal løftblikket å se lenger fremover. Så ser vel ikke grunnen til at du vil ha begge til å lyse samtidig. Jeg ser den at du får mere lys, men når du alikevell automatisk senker blikket for det at du får mere lys nærmere bilen, er vel litt av vitsen borte. Men hvis du allikevel vil ha det, så er det greit å vite hvordan bil du skal ha gjort det på. Mvh. Christian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 29, 2012 Grunnen til at bare et sett lyser er jo for at du skal løftblikket å se lenger fremover. Så ser vel ikke grunnen til at du vil ha begge til å lyse samtidig. Jeg ser den at du får mere lys, men når du alikevell automatisk senker blikket for det at du får mere lys nærmere bilen, er vel litt av vitsen borte. Men hvis du allikevel vil ha det, så er det greit å vite hvordan bil du skal ha gjort det på. Mvh. Christian Med h1 vil en nærlys-lykta slukke ved fjernlys. Da blir den kald, og ved snøvær/sludd kan den dekkes til. dersom den lyser vil den holde seg temperert og smelte, derved har du lys når du blender ned, i motsetning til om den slukkes. mvh Frode Neergård sent fra min HTC med Tapatalk 2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 29, 2012 Med h1 vil en nærlys-lykta slukke ved fjernlys. Da blir den kald, og ved snøvær/sludd kan den dekkes til. dersom den lyser vil den holde seg temperert og smelte, derved har du lys når du blender ned, i motsetning til om den slukkes. mvh Frode Neergård sent fra min HTC med Tapatalk 2 Det er vel derfor det skal sitte parlys pære i alle H1 lamper. Dem varmer selvfølgelig ikke like mye, men ville vel heller ha hatt en bil som det var lovlig lysoppsett på og som gjør at du ser lengrefrem. Men det er meg. Er bare å lage en jump fra 87 til 87a på releet. Men hadde vel motert en bryter på denne, siden det ikke er så mange dagene i året at lampene snør igjen. Mvh. Christian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 29, 2012 Det er vel derfor det skal sitte parlys pære i alle H1 lamper. Dem varmer selvfølgelig ikke like mye, men ville vel heller ha hatt en bil som det var lovlig lysoppsett på og som gjør at du ser lengrefrem. Men det er meg. Er bare å lage en jump fra 87 til 87a på releet. Men hadde vel motert en bryter på denne, siden det ikke er så mange dagene i året at lampene snør igjen. Mvh. Christian Har 2 xenonkit så det er ulovlig nok fra før Og det er også en av grunnene fordi det tar noen få sekunder for pæra å lyse skikkelig at det hadde vært fint om nærlysa fortsatte å lyse når jeg tok på fjernlys Og til mere lys, til bedre er det å kjøre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 29, 2012 De alle fleste bile rme ddobble front lys så lyser nærlyset forsatt ved bruk av fjernlys. Du kan enten koble om i lysbryteren din eller legge en slik bro over i sikrings boksen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 29, 2012 ble mange alternativer nå.. bro i sikringsboks, bro på rele eller koble om i lysbryteren? hva er lettest for å si det sånn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 29, 2012 (endret) Det er vel derfor det skal sitte parlys pære i alle H1 lamper. Dem varmer selvfølgelig ikke like mye, men ville vel heller ha hatt en bil som det var lovlig lysoppsett på og som gjør at du ser lengrefrem. Men det er meg. Er bare å lage en jump fra 87 til 87a på releet. Men hadde vel motert en bryter på denne, siden det ikke er så mange dagene i året at lampene snør igjen. Mvh. Christian Blir litt OT det her, men parklyspære funker ikke til dette, det gir ikke nok varme. (har forsøkt sjøl) Sakset fra kjøretøyforskriften, tror dette veier tyngre enn tanker omkring lysfordeling likevel. Se uthevet underpunkt 2.7 Kjøretøyforskriften $28-4 NÆRLYS 2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys. 2.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med fjernlys): a) Være E-merket med symbolene C (ECE-reg.nr. 1), HC (ECE-reg.nr. 5), SC (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HR (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02/, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/. b) Være e-merket med symbolet C i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 2.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 40 m fremover. 2.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. Dersom bilen påmonteres spesielt utstyr (f.eks. snøplog) som dekker de ordinære lyktene som gir nærlys, kan det monteres ekstra lykter for nærlys i den høyde som er nødvendig. 2.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant, og slik at den lysende flates ytterkant ikke ligger innenfor ytterste kant av den lysende flaten i fjernlyset. 2.5 Avstanden mellom innerste kant av de lysende flatene på lyktene skal være 60 cm eller mer. 2.6 Lykter som er plassert slik på bilen at deres øverste kant ligger mer enn 120 cm over vegbanen (jf. nr. 2.3 siste ledd), må være innstilt slik at belysningen 25 m foran lyktene er mindre enn 0,7 lux i ethvert punkt som ligger 110 cm eller mer over vegbanen. 2.7 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent. 2.8 Avblendingsbryteren skal være slik innrettet og plassert at den kan betjenes på lett og sikker måte. $28.3 gir heller ikke unntak pga montering "i samme lykt" 8. En kombinasjon av to eller flere lykter, enten de er identiske eller ikke, men som har samme funksjon og samme farge, skal anses å være en enkelt lykt hvis projeksjonen av deres lysende flater på vertikalplanet loddrett på kjøre tøyets lengdeakse utgjør 50 % eller mer av det minste rektangel som kan omskrives de nevnte lysende flaters projeksjoner. En enkelt lysende flate i form av et bånd skal anses å være to eller et like antall av lykter hvis det er plassert symmetrisk om kjøretøyets lengdeakse og det strekker seg så lang ut mot hver side av kjøretøyet at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra kjøretøyets ytterste kant og båndet har en lengde på minst 80 cm. Belysningen av slik flate skal skje fra minst 2 lyskilder plassert så nær som mulig mot ytterkantene. Den lysende flate kan bestå av flere elementer dersom betingelsene som er nevnt i første ledd er oppfylt. Bestemmelsene i dette nummer gjelder dog ikke for nærlys, kurve-/tåkelys, hjelpefjernlys og ryggelys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 29, 2012 Dette er lyktene det gjelder forresten http://www.partsandretards.no/belysning/lykter/vw/bora/frontlykter/ad-angeleyes_1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 7, 2012 Noen som vet hva den enkleste løsningen er? En her på jobb som sier jeg bare kan bytte rele også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 7, 2012 Noen som vet hva den enkleste løsningen er? En her på jobb som sier jeg bare kan bytte rele også? Jeg flyttet en ledning på bryteren min når jeg hadde a4 b5. Tipper det er det samme som må gjøres her. Finner ikke igjen tråden jeg hjalp en annen i, men søk så kanskje du finner den(ellers så kan jeg leite litt i kveld). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 7, 2012 Diode fra fjernlys til nærlys, slik at nær får strøm fra fjern, mens i motsatt fall sperres strøm fra nær til fjern. Dioden må settes på den siden som brytes, er vel typisk pluss-siden på en VAG. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 7, 2012 Ganske sikker på at du flytter ledning på baksiden av lysbryteren inni bilen for å løse dette. Tror du må flytte ledningen som sitter på plass 56b eller 56* idag, til plassen merket 56. Evt. motsatt avhengig av hvilke som er opptatt/ledig pr nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 7, 2012 Bruk en vanlig rele som du kobler styrestrømm fra langlysa. En til jord,en til pluss(batteri),en til styrestrømm fra lykta,en til langlys pæren. Gjorde dette på min a6,om lysa går på can bus signaler kommer det bare innpuls strømm når du tenner til langlys. Er både enkelt og grei jobb:) Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 17, 2012 Ganske sikker på at du flytter ledning på baksiden av lysbryteren inni bilen for å løse dette. Tror du må flytte ledningen som sitter på plass 56b eller 56* idag, til plassen merket 56. Evt. motsatt avhengig av hvilke som er opptatt/ledig pr nå. De tallene stemmer ikke. På kontakten min er ledningene nummerert 1-17 Noen som vet hvilken ledning som må byttes plass på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 17, 2012 De tallene stemmer ikke.På kontakten min er ledningene nummerert 1-17 Noen som vet hvilken ledning som må byttes plass på? Tallene stemmer nok de, sjekk på selve bryteren og ikke kontakten. Det er på bryteren tallene skal stå. Tallene 56* er forøvrig en del av DIN standarden, og er de samme på alle VW og Audi siden nittenhundreogføritia 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 17, 2012 Tallene stemmer nok de, sjekk på selve bryteren og ikke kontakten. Det er på bryteren tallene skal stå. Tallene 56* er forøvrig en del av DIN standarden, og er de samme på alle VW og Audi siden nittenhundreogføritia ahhh Tusen takk Kom ikke på å se inni selve bryteren nei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 17, 2012 Da har jeg prøvd å bytte litt på ledninger, men fremdeles likt som før. Jeg hadde ledning på 56, og det jeg tror var 56b, men på bryteren var det kun en B. Det var ikke ledning på 56*. Så da prøvde vi å bytte fra B til 56*, men ingenting ble forandret. ledningen på 56 hadde dobbel så stor "endestykke" enn de andre, så den passet ikke inn noen andre plasser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 17, 2012 Du skal flytte ledningen som står på 56b til 56. Den som bare er merket B er noe annet, jeg vet ikke hva den er, mulig til blinklys. 56 = strøm fra hovedlysbryter til nær/fjernlyssjalter 56a = strøm fra sjalter til fjernlys 56b = strøm fra sjalter til nærlys. Du skal altså flytte ledning fra 56b til 56. Jeg har selv gjort dette på min Audi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 17, 2012 Er det ikke bare å knekke av ene pinnen på rele? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 18, 2012 Du skal flytte ledningen som står på 56b til 56. Den som bare er merket B er noe annet, jeg vet ikke hva den er, mulig til blinklys. 56 = strøm fra hovedlysbryter til nær/fjernlyssjalter 56a = strøm fra sjalter til fjernlys 56b = strøm fra sjalter til nærlys. Du skal altså flytte ledning fra 56b til 56. Jeg har selv gjort dette på min Audi. På bryteren min er det ingen 56b... Det er en 56, 56* og en 56D.. Ingen andre som inneholder tallet 56. 56 er en ledning som er dobbel så stor som de andre som ikke kan passe inn noen andre plasser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 18, 2012 Har du spurt der du kjøpte lyktene? De burde vel vite hvordan det skal kobles om det er noen form for kvalitet over leverandøren av lyktene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...