#1 Skrevet Mai 1, 2012 Hei og hå! Søkte litt fram og tilbake på forumet her, men fant ikke helt det jeg leter etter. Jeg har kjøpt meg et par brukte Bosch Navigator lamper som jeg vil montere på bilen min ('02 Passat). Kjøpte en brakett som jeg monterte mellom skilt og støtfanger, det var lett nok. Det som blir litt mer sketchy er kobling av ledningsnettet til lyktene. Da jeg aldri har koblet slikt før vil jeg si at jeg er passe grønn når det kommer til det området. Jeg kjøpte et standard ledningsnett for kobling av ekstralys, og lurer litt på hvor jeg tar det herfra. Først burde man vel starte med å feste releet på et tørt sted. Anses området hvor batteriet sitter (bak fremre "torpedovegg") som et tørt sted? Er det eventuelt andre steder som passer bedre? Og hvis jeg vil trekke en ledning inn til kupeen for å montere bryter - funker det da å gå via inngang på bildet (til venstre for batteriet)? Hva er best til å tette hullet med? Bilde Hvor ender jeg opp hvis jeg fører ledningen inn der? Ledningsnettet jeg har består da av: To blå ledninger - en til hver lykt (?), kobles til samme kontakt på releet? Rød ledning med sikring kobles til batteriet. Svart ledning festes til karosseriet (jording). Grønn ledning går til bryter - Skal denne evt kobles på samme bryter som de originale fjernlysene? Hva er den letteste løsningen her, hvis man vil ha egen bryter? Har jeg forstått det riktig da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 1, 2012 Ja du har forstått det ganske riktig, men jeg ville heller ha gått inn gjenom torpedoveggen sammen med ledningene til hjernen. Du kan jo gå gjenom den ledige niplen du linka til, men tror du kommer til å slite litt med å få tak i denne ledningen igjen innefra. Den grønne ledningen skal kobles sammen med de orginale langlysene. Da tar du bare en strømmstjeler (følger som regel med) å kobler deg inn på langlysledingen til en av orginallyktene. Om du ønsker å ha en ekstern bryter så du kan bruke de orginale langlysene uten å bruke de ettermonterte (påbudt) trekker du bare tur og retur av den grønne kablen inn i kupeen via en bryter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 1, 2012 Ok, åpner man bare boksen/hjernen og kjører ledningen inn sammen med de andre? Kommer den da ut ved pedalene et sted? Det er bare kabelsko og kontakter med i pakken. Ut i fra koblingsskjemaet som fulgte med, så virker det som at de vil man skal koble den grønne rett på en bryter og ikke via fjernlys. Så det vil si at jeg tar den grønne ledningen fra releet, kobler den på ledning som går til fjernlys (?) med en strømstjeler (er det bra nok med en strømstjeler?), fra strømstjeler til bryter og fra bryter til hva da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 1, 2012 Da jeg tar det for gitt at du ønsker å styre ekstarlysene med den orginale langlysbryteren tok jeg med den frihet til å lage en liten skisse: Her vill jeg tro du får svar på spørsmålene dine (?) Som nevnt er det påbudt med ekstern bryter, og det kan jo selfølgelig vere en fordel om man fks skal hilse på noen uten at man ønsker å se baklysa til han man hilste til forsvinne ned i grøfta bak seg. men man må ikke for å få det til å fungere. Du skrur bare av lokket til hjernen, så trer du kanblen nedi sammen med de andre kablene. Du må nokk også skru av det dekslet under rattet for å komme til ledningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 2, 2012 Glimrende, tusen takk for hjelpen! Jeg vil gjerne ha en bryter, kan være greit å ha muligheten til å kjøre med originale langlysene uten å måtte bruke bøttene. Men på tegningen til høyre - om bryteren til ekstralysene er på, da vil ekstralysene først gå på når jeg aktiverer langlysene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 2, 2012 Stemmer. Ved denne koblingen vill det ikke være mulig å tenne ekstarlysene uten at de orginale langlysene lyser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 2, 2012 (endret) Herlig, akkurat slik jeg vil ha det. Hvor burde jeg feste releet da? Bare finne en egnet plass ved siden av hjernen? Er det forresten bra nok å jorde den svarte ledningen i "torpedoveggen" som sitter foran batteriet? Bilde Edit: Tar jeg ut selve boksen (hjernen), eller åpner jeg bare lokket og fører ledningen inn gjennom den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 2, 2012 Det er ikke mye strøm som skal til for at relet skal tenne, så det er bra nokk å bare finne en skrue i torpedoveggen, eventuelt rett til batteriet. Reelet kan du også bare feste feste ved siden av batteriet, det skal jo ett deksel over hele delen bak der så det vil jo stå forholdsvis tørt. Om du legger relet inn ved hjernen, så man du passe på å tette godt rundt gjenomføringene (må jo gjøre uansett, med blir litt flere kabler om hele relet skal være der inne), så ikke det kommer fuktighet inn til hjernen. Det finnes også flere skruer ved hjernen du kan bruke som jording. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 3, 2012 (endret) Da er lysene kobla opp, tok drøye 5 timer med hjelp av en kompis. Noe mer omfattende jobb enn jeg hadde sett for meg. Uansett, når det kommer til disse stagene. MÅ jeg bore hull i grillen, eller kan jeg feste dem slik at de står i spenn inn til en av rillene på grillen? Edit: Jeg har disse: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 4, 2012 visst du skal ha stag så må du nok borre hull får att de skal sitte fast, på min 3b hadde jeg ikke stag, jeg kjørte med hella luminator lykter å det rista ikke noe nevneverdig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 4, 2012 Da jeg tar det for gitt at du ønsker å styre ekstarlysene med den orginale langlysbryteren tok jeg med den frihet til å lage en liten skisse: Her vill jeg tro du får svar på spørsmålene dine (?) Som nevnt er det påbudt med ekstern bryter, og det kan jo selfølgelig vere en fordel om man fks skal hilse på noen uten at man ønsker å se baklysa til han man hilste til forsvinne ned i grøfta bak seg. men man må ikke for å få det til å fungere. Du skrur bare av lokket til hjernen, så trer du kanblen nedi sammen med de andre kablene. Du må nokk også skru av det dekslet under rattet for å komme til ledningen. Litt sen ute m denne men, for å spare seg for 2 ledninger til xtra bryter, og bare trekke en. Kan man la relè få jord, vi bryter inne i bilen. Koblet det slik selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 4, 2012 Litt sen ute m denne men, for å spare seg for 2 ledninger til xtra bryter, og bare trekke en. Kan man la relè få jord, vi bryter inne i bilen. Koblet det slik selv. Skulle akkurat til å si det jeg og, før jeg leste helt ned til bunnen. Koble jordingen til rele'et via en bryter inni bilen, og den grønne + kabelen til styringen av releet direkte til langlyset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 10, 2012 Dere som har montert slikt på en 3BG, hvor har dere festet stag til lysene? Litt skeptisk til å feste stagene i grillen, da det ikke akkurat er den mest solide delen på bilen. Men det holder kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 11, 2012 Hvor er bilene HP!?! Fått til koblingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 11, 2012 bIsk0p? Bilder du mener? Lysene er koblet opp ja. Nå skal jeg bare få polert lykteglassene til de originale lysene, bytte pærer i nær- og fjernlys også få montert disse stagene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 11, 2012 Ja, jeg synes bilder er på sin plass OG jepp, rett person. Blir det noe LED i fronten din? Jeg har fått både til tåke og parklyset nå, må bare bli ferdig med kjøkkenet slik at fokuset kan gå tilbake på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 28, 2014 Hei! Ser dette er en gammel tråd men prøver å få litt liv i den da jeg driver å skal fikle litt med ekstra lys på min 3BG, er det noen som har prøvd å få signal fra rattstammen som de fleste "autoriserte" verkstedene gjør? Ellers så går jeg jo bare via den ene lampa avhengig om det tar lang tid å få svar her hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 29, 2014 Arbeid pågår 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...