Stabilt kjølemiddel uten vann- hva mener dere?

Anbefalte innlegg

http://www.ec1.se

 

Dette kjølemiddelet skal være stabilt fra -50 til + 240 grader C, inneholder ikke vann, smører godt samt varer visstnok evig i et motor system.

 

Det er visstnok en syntetisk diesel spesielt tilpasset for bruk i kjølesystemer, her er patentet skrevet på svensk.

 

Dette midlet er også diskutert her, var en her som kom opp med linken til patentet.

 

 

Har lyst til å prøve dette midlet på en folkevognbuss og hadde håpet å høre hva dere mener om dette kjølemidlet.

 

 

Alle kommentarer er velkomne.

 

 

Mvh Martin Ulsaker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sliter du med overoppheting pga du vurderer det produktet ?

 

Syntes det så dyrt ut, når god gammel rød funker like bra? hehe just my 2 cents

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert greit og bruke visst det er djæævelsk kaldt ute, eller såpass varmt at dekkene smelter..

Ellers ser jeg ikke noe vits i og helle dette på bilen når vanlig kjøleveske funker utmerket...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Sliter ikke med overoppheting foreløpig ihvertfall, men vanlig frostvæske skal vel egentlig byttes. Har lest om folk som mener at toppakningen har en tendens til å ryke oftere dersom man ikke gjør dette samtidig som smøre evnen i kjølevæska blir dårligere. Etter at toppakningen på en Volvo 240 jeg hadde røk etter en del år på gammel frostvæske er jeg kanskje enig (toppakningen på denne bilen var nesten borte samt at det var en del korrosjon i toppen).

 

EC1 er laget av syntetisk diesel (jf. patentet) og har dermed god smøreevne hele tiden?! Diesel smører jo godt uansett (i forhold til vann med glycol)?

 

Ettersom det ikke er vann i EC1 vil jo ingen deler av kjølesystemet ruste; dette er et problem på min '86 Caravelle med bensinmotor.

 

Er enig i at EC1 er litt dyrere, men så veldig mye er det vel ikke? SEK 52 + mva pr liter er ikke all verden, vanlig frostvæske koster jo også en del.

 

Er jo også en fordel å slippe å bekymre seg alt for mye dersom motoren skulle bli litt varmere enn normalt. selv om motoren helt sikkert går åt skogen dersom den blir altfor varm med denne kjølevæsken også.

 

 

Er vel egentlig litt mer bekymret for hva EC1 gjør med gummi og plast, men dette skal visst ikke være noe problem... står i hvertfall det på nettsiden.

 

 

Mvh Martin U

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå har jeg ikke rekt å lese så mye om produktet, men det er lite som lede varme så godt som vann....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EC1 skal jo ikke blandes ut, slik som vanlig frostveske skal..

Så da blir det omtrent dobbelt så dyrt som frostveske... (koster vell ca 60-70kr pr kg på biltema)...

 

Skal da virkelig ikke ruste ved bruk av kjøleveske, isåfall har du brukt feil type.

Har enda ikke sett rust i min motor :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rust i kjølesystemet kommer vel stort sett av at det ikke er kjøleveske, bare vann.

(Det vet jeg hvertfall helt sikkert, at stål ruster når det står i rent vann...)

 

Kan kjøre med dette stoffet og drite i om motoren kommer oppmot 150°C?:P

 

Beklager evt skivefeil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gamle wasserboxerne sliter fælt med korrosjon i toppene, som igjen fører til kjølevæskelekkasje og overoppheting. Et middel som ikke fører til korrosjon må jo være gull verdt for en wasserboxer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@ Morten: Dette produktet skal etter sigende ha større varmekapasitet enn vann.

 

@ Tord: Enkelte motorer korroderer innvendig uansett, i hvertfall hvis man ikke bytter frostvæske ofte nok. Så det på den nevnte Volvo 240'n; der var det en god del korrosjon i aluminiumen i topplokket. Tror dette skyldes at frostvæsken ikke var byttet på mangfoldige år. Blå væske, som det var på den, skal byttes hvert andre år. Tror ikke alle gjør dette.

 

På Caravelle motoren min er det ofte et stort problem med korrosjon; de ruster slik at det begynner å lekke vann fra dem.

 

@ Jonatan: Det vil neppe være særlig heldig å kjøre motoren så varm som 150 grader, bl.a. vil oljen bli altfor varm og altfor tynn når det har gått så langt (hva skjer med oljetrykket da? - det synker som følge av for tynn olje).

 

Det jeg derimot mener er at det vil være en (liten?) ekstra sikkerhet ved at det ikke blir damp/gass når motoren er varmere enn kokepunktet på vann/glykol; dermed vil midlet kjøle fortsatt og man vil ikke få punkter som ikke får kjøling (pga. at det er væske der og ikke damp/gass).

 

 

Kom gjerne med andre synspunkter, alle svar mottas med takk.

 

 

Mvh Martin Ulsaker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At jeg nå har lagt denne tråden inn i denne samletråden sier litt om hva jeg tror om et slikt middel;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prinsippet virker jo ok, men å hatt det noe mer seriøst skrevet enn dette: "With a boiling point of 200°C there is no risk that the radiation will boil as long as the cooling system is loaded (påfyllt)" hadde vel hjulpet litt.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.