Anbefalte innlegg

Et aldri så lite spørsmål angående spacere og lengre bolter. Hvis man har f.eks en felg med ET40 og man vil ha ET35, da tar man naturligvis å kjøper 5 mm spacere. Må man da ha lengre bolter? Eller kan man bruke bolter som er beregnet for en alu. felg med ET38?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha 5 mm lengre bolter. En felg med ET 38 i forhold til ET 35 har bolthullene dypere, og samme bolter brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange biler har orginalt bolter som er for lange. Sett bolten i felgen og sett på spaceren. I følge en lokal dekkforhandler burde det være 7-8 runder med gjenger igjen på bolten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller for å si det på en annen måte - det må være like mye igjen av bolten, som bolten er tjukk (diameteren) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et aldri så lite spørsmål angående spacere og lengre bolter. Hvis man har f.eks en felg med ET40 og man vil ha ET35, da tar man naturligvis å kjøper 5 mm spacere. Må man da ha lengre bolter? Eller kan man bruke bolter som er beregnet for en alu. felg med ET38?

 

Enkelt forklart:

Man bruker de boltene som følger med/er ment for felgene. Dersom man setter på 5mm spacer kan man bruke de samme boltene (selv om man de da går litt kortere inn i navet ja, men det er sikkert ikkeno problem sålenge man ikke har 1000 hk/Nm...

 

Med 10mm spacer og oppover, bruker man boltene tilapsset den aktuelle spacer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske fra TÜV-papirerene fra mine gamle Jamex spacere at du minimum måtte kunne skru inn bolten 7,5 runde med orginal boltene og 5 mm spacer. Gikk ikke dette måtte du ha bolter som var 5 mm lengere enn de orginale

 

HTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig et dumt spørsmål, men:

 

Er det lov å kjøre med spacere?

 

Jeg har på noen store spacere, men endring i hull, fra 5x100 til 5x113.

 

Det kan da umulig være lovlig.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kan jeg kjøpe spacere med bolter???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig et dumt spørsmål, men:

 

Er det lov å kjøre med spacere?

 

Jeg har på noen store spacere, men endring i hull, fra 5x100 til 5x113.

 

Det kan da umulig være lovlig.......

 

Du kan endre 7,5 mm pr. side uten at noen kan si noe. Skal du utover dette trenger du spacere med TÜV-papirer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kan jeg kjøpe spacere med bolter???

 

Bema i Grimstad har i hvert fall Jamex. Jeg fikk mine derfra (15mm) og de ble levert med nødvendige bolter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan endre 7,5 mm pr. side uten at noen kan si noe. Skal du utover dette trenger du spacere med TÜV-papirer.

 

Og da kan ikke bilsakkyndig pirke på det ved en evnt. kontroll??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da kan ikke bilsakkyndig pirke på det ved en evnt. kontroll??

 

Nope, det kan de ikke.

 

"Kjøretøyforskriften" regulerer dette for biler som er registrert før 1. januar 1995. Et lite udrag fra forskriften:

 

Sitat

Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

Sitat Slutt

 

Hvordan det er for nyere biler har jeg ikke sjekket siden det ikke er så interresant for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bema i Grimstad har i hvert fall Jamex. Jeg fikk mine derfra (15mm) og de ble levert med nødvendige bolter.

 

Har du noe link/telefonnummer eller noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å ha lest at spacere ikke er tillatt... selv om de ikke endrer inpresset med mer enn 7,5mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å ha lest at spacere ikke er tillatt... selv om de ikke endrer inpresset med mer enn 7,5mm.

 

Da ville jeg lest en gang til...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan endre 7,5 mm pr. side uten at noen kan si noe. Skal du utover dette trenger du spacere med TÜV-papirer.

 

Man kan endre sprovidden med 7,5 mm ved forskjell i felgenes innpress.

Spacere derimot er IKKE lovlig.

 

Dette vet jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan endre sprovidden med 7,5 mm ved forskjell i felgenes innpress.

Spacere derimot er IKKE lovlig.

 

Dette vet jeg

 

Da vet du feil desverre. Les Kjøretøyforskriften en gang til så ser du det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å ha lest at spacere ikke er tillatt... selv om de ikke endrer inpresset med mer enn 7,5mm.

 

Stemmer nok dette, det sitatet fra kjøretøyforskriften mener er nok det at man kan bytte felger som har annerledes innpress enn originalt...

Alt utenom det som er originalt på en bil, som berører kjøre-egenskaper og sikkerhet, må nok ha TÜV papirer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da prøver vi med et lite sitat igjen...

 

SITAT

Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

SITAT SLUTT

 

Hvis man leser dette så er det vel ingen tvil lenger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.