#1 Skrevet April 18, 2005 Har en 2001 Passat. Den hadde jeg på service og det ble fylt longlife olje på den. Kjørt snart 15000 km og trenger litt påfyll. Kan jeg slå på 1-2 dl med vanlig syntetisk olje fra Biltema? Det andre er at bilen min er produsert før uke 40 i 2001. Så da gjelder ikke 30000km for longlife olja. Så jeg må bytte hvert 15000 km og da gidder jeg jo ikke bruke longlife olje, eller hva? Er oljeskift noe jeg bør gjøre selv? Koster 1490 kr og bare ta full service hver 30000km hos Møller? Men da må jeg leve med at det kommer opp slik tekst om service når jeg starter den. Hvor viktig er det å ta oljeskift på Møller å få stemplet inn dette når man skal selge bilen? Er den syntetiske olja på Biltema grei? 5W40 på en disel bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 19, 2005 Har en 2001 Passat. Den hadde jeg på service og det ble fylt longlife olje på den. Kjørt snart 15000 km og trenger litt påfyll. Kan jeg slå på 1-2 dl med vanlig syntetisk olje fra Biltema? Det andre er at bilen min er produsert før uke 40 i 2001. Så da gjelder ikke 30000km for longlife olja. Så jeg må bytte hvert 15000 km og da gidder jeg jo ikke bruke longlife olje, eller hva? Er oljeskift noe jeg bør gjøre selv? Koster 1490 kr og bare ta full service hver 30000km hos Møller? Men da må jeg leve med at det kommer opp slik tekst om service når jeg starter den. Hvor viktig er det å ta oljeskift på Møller å få stemplet inn dette når man skal selge bilen? Er den syntetiske olja på Biltema grei? 5W40 på en disel bil. Hei hå. Du bør ikke blande oljen. Kvaliteten blir dårligere, og har du pompe dyse motor så kan dette skade smøringen til dusene/pumpene... Vis du ikke kjører 30000 km på LL oljen, kan du bytte til vanlig synt.olje for pumpedyse motorer (forskjellig olje...) Denne er billigere. I forhold til service så er det jo garantiden som teller. Er garanti tiden gått ut, så er det opp til deg om du vil gjøre det selv eller ikke.. Helt klart billigst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 19, 2005 Men all olje du bruker *må* være godkjent av VW for pumpedyse-motor.. Alle de "store" merkene har en olje som er det.. Har ihvertfall sett Castrol, Mobil og Shell med slik olje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 19, 2005 Hvor viktig er det å ta oljeskift på Møller å få stemplet inn dette når man skal selge bilen? Jeg har solgt 2 biler det siste året en 1995 Audi A4 (143.000km) og en 99/00 Audi A4 (166.000km). På begge disse bilene var servicene fulgt opp til 100.000. Det var ingen av de jeg solgte bilene til som klagde eller pirket på at servicene ikke var fulgt videre. Det viktigste er at du holder bilen ved like og sørger for at det som trenger å bli bytta blir bytta. Men et fullstemplet servicehefte er selvsagt et pluss, men ingen nødvendighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 19, 2005 Er det noen som har eldre biler enn 2001 uke 40 pompedyse som bruker Longlife olje og kjører denne 30000 km? For Møller anbefaller longlife olje, men denne må byttes hvert 15000km siden bilen er produsert før uke 40. Står det syntetisk olje for pumpedyse motorer på oljen, eller står det noen andre tall og bokstaver. Hvordan er det når man har kjørt mange år på longlife og så forandre til vanlig? Får ikke ut all olja før man har på ny. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 19, 2005 Jeg skrev en presentasjon angående smørefett på jobb her en dag, basert på info fra Shell Aviation, og de har en prosedyre for bytting av fett, som i prinsippet er olje med stivelse. Beste er å rense alt med fettløsende middel, men det er ikke alltid mulig, så da enbefales det å "purge" systemet/lageret/etc, ved å fylle på til det kommer nytt fett ut av lageret (tømme ut og fylle på), og så kjøre 50% kortere på neste skiftintervall/smøreintervall. Dette var ved bytte av leverandør f.eks, selv om fettet hadde samme spesifikasjoner. Dette fordi forskjellige leverandører kan ha oppnådd spesifikasjonene med forskjellige metoder. Men, hos shell, står det ikke noe om noe bytting av oljeslag på olje til stempelmotorer på fly, så om det er nødvendig å gjøre dette med en bil da, er ikke sikkert... Står endel bra om olje på http://www.shell.com/aviation under Tech talk eller noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 27, 2005 Noen som vet hvilken olje Møller bruker til pumpedysemotorer? Hvilket nummer har olja eller benevnelse eller hvordan jeg vet at jeg har riktig. Har litt lite på og vil helle på 2-3 dl før jeg tar service om 1-2 måneder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 27, 2005 Noen som vet hvilken olje Møller bruker til pumpedysemotorer?Hvilket nummer har olja eller benevnelse eller hvordan jeg vet at jeg har riktig. Har litt lite på og vil helle på 2-3 dl før jeg tar service om 1-2 måneder. Alle biler med pumpedyser må ha olje med VW norm 505.01. Denne oljen hadde jeg brukt hadde jeg vert deg. Du kjører jo ikke longlife service uansett, så det er unødvendig å bruke longlife olje. Hvis du skal bruke noe annet enn 505.01 er det kun 506.01 som kan brukes. Det er i utgangspunktet ikke farlig å bruke noen desiliter med helsyntetisk 5w40 olje, men det frarådes. En pumpedyse motor med bare helsyntetisk olje har en levetid på 20-30 minutter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 27, 2005 VW norm 505.01. Har Esso og shell stasjoner dette? Har longlife olje også denne normen? Ikke noe problem å bruke noen dl av denne VW norm 505.01olja sammen med longlifeolja om jeg snart skal bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 27, 2005 VW norm 505.01. Har Esso og shell stasjoner dette? Har longlife olje også denne normen? Ikke noe problem å bruke noen dl av denne VW norm 505.01olja sammen med longlifeolja om jeg snart skal bytte? Shell har VW505.01 olje: Shell Helix Diesel Plus VA 5W-40 http://www3.shell.no/op/smidler/prodhbok/HelixDieselVA.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 28, 2005 VW norm 505.01. Har Esso og shell stasjoner dette? Har longlife olje også denne normen? Ikke noe problem å bruke noen dl av denne VW norm 505.01olja sammen med longlifeolja om jeg snart skal bytte? Det er ikke mange bensinstasjoner som har dette. Shell og Castrol vet jeg at du kan finne på noen få stasjoner. 505.01 kan blandes med 506.01 (longlife pumpedyse), så lenge du ikke kjører mer enn 15.000 km. Men det anbefales ikke, da du kan oppleve øket oljeforbruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...