s4 2,2 automat som girer knallhardt

Anbefalte innlegg

Har problemer med at kassen ikke girer før 6000rpm på førstegir og girer så knallhardt videre på ca 3-3500rpm på de andre girene..

Ingen feilkoder.

Noen tips? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet olje og filter i det siste da? er verdt et forsøk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det gi så stort utslag altså? Absolutt verdt ett forsøk ja!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jevnlig skift av olje og filter er et must på automatkasser, ja. Dersom det er lenge siden siste skift og det er pga. dårlig olje og tett filter den oppfører seg sånn, er det ikke umulig at den alt er på randen av å havarere. Husk å kjøp olje med riktige spesifikasjoner (jeg aner ikke hva disse skal ha av olje), og prøv med olje- og filterskift først:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått tak i filter nå. Men oljen var svinedyr! Noen som vet om ett billig sted å få tak i den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig girolje koster peng. Trøst deg med at det er både billigere og enklere å skifte enn hele kassa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått tak i filter nå. Men oljen var svinedyr! Noen som vet om ett billig sted å få tak i den?

Automatkassen på C4 S4/S6 2.2 TQ kan bruke vanlig ATF Dexron 3 eller det som anbefales fra ZF; Esso LT 71141.

Begge får du billig fra Biltema:

LT 71141: http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-36831/

Dexron 3: http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-36979/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant akkurat ut det samme! Sto 4L dunker gjemt bak alt annet på nederste hylle nedstøvet inne på biltema. Fantastisk!

Kjøpte peilepinne til bilen på møller og og sjekket. Oljen på kassen er kullsvart så da er jeg optimistisk ang. hva som feiler den og pessimistisk for hvor lenge kassen holder.

Oppdaterer så fort jeg får byttet oljen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert med fordel kjøpe med olje nok til 2 skift, så får du "flushet" den også. Tapp av den gamle, fyll på ny og kjør en lang tur, tapp av, skift filter og fyll på ny igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjalp. Nå girer den opp normalt i 1 gir. Men den girer enda hardt og girer alt for tidlig. Virker som om den ikke vet hvor mye gass jeg gir. Kick down funker i høy fart og kun i 4 gir. Displayet som viser hvilket gir den står i funker og viser at bryteren i spaken funker som den skal..

Kan tps være problemet?

Har nå byttet filter og ca 6 liter olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at pluggen til tps sitter som den skal. Min giret på samme måte etter en motorvask da tps-kontakten hadde blitt litt fuktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Men vil ikke det gi utslag på feilkodene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje. Jeg utførte ikke feilkodescan da jeg fant problemet raskt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert med fordel kjøpe med olje nok til 2 skift, så får du "flushet" den også. Tapp av den gamle, fyll på ny og kjør en lang tur, tapp av, skift filter og fyll på ny igjen.

Ennå bedre løsning er å tappe, skifte filter, montere og fylle 2-3 liter i bunnpanna, demontere returslangen fra oljekjøler (kobling midt under motoren på siden av bunnpanna) og starte opp. Da kommer det ren olje inn i converter og hele veien gjennom oljekjøleren. Når all olja har kommet ut og det bare kommer luft så monterer du røret og fyller kassa på normalt vis. Resultatet er at du bruker vesentlig mindre ekstra olje enn metoden over her, og viktigst av alt er at oljen du til slutt har i kassa er mye renere enn metoden over her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.