Går på tre sylindre innimellom, Audi 80 Quattro, DZ-motor

Anbefalte innlegg

Har en Audi 80 Quattro, 87-modell (B3), med 1.8E motor (DZ) som noen ganger ved oppstart går på to/tre sylindre og dermed er vanskelig å få start på. Den "nykker" også ved kjøring iblant.

 

Har i det siste skiftet følgende:

- Nye bensindyser med pakninger og holdere (bosch)

- Pluggledninger (bosch)

- Hallgiver (bosch)

- Rotor og fordelerlokk (biltema)

- Tenningsmodul (biltema)

- Coil (biltema)

- Temperaturbrytere (fra hugger)

- Tomgangsdyse (fra hugger)

- Innsugsbelg (fra hugger)

- Luftfilter (K&N, innsatsfilter i org. boks)

 

Noen ideer til hva annet som feilen kan skyldes ? Mistenker noen av vakuum-ventilene/bryterene, men hvilken skal jeg ta for meg først og hvordan feilsøke ?

 

På forhånd takk!

 

- Dag H

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En motor trenger tre ting for å gå, det er luft, bensin og gnist. Du skriver at den har problemet ved kald start. Det du kan gjøre er å starte motoren, la den gå et minutt for så å begynne å feilsøke. Først så kjenner du på temperaturen på tennpluggene. Er en eller to kalde, de andre varme, så vet du hvilke det er som ikke fungerer. Da tar du ut tennpluggene det er snakk om. Er de tørre, så har du ikke bensin her. Er de våte, så mangler du gnisten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er fire ting den trenger, du glemte den siste ;) Kompresjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, sant det, men det vanskelige her er at dette varer i 10 sek etter oppstart og av og til under kjøring og spesielt når den er varm og står på tomgang, f.eks. ved rødt lys etc. Alle fire pluggene ser helt like ut hvertfall (lysebrun).

 

De tomgangsventilene og vakuumstyringene, er det noen som kan forklare hvordan det funker? Haynes-manualen forklarer ikke dette særlig godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en slik bil med 2.0 16v, den begynte også å trøble smått. Jeg byttet alt som du sier men fikk den aldri til å gå helt fint, før jeg byttet ut hele k-jet"enheten". Virker som om disse er slitedeler desverre og koster en formue å kjøpe ny :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, mulig det kan være bensinmengdefordeleren som du beskriver. Har et originalt overhalingssett (nål ogmpakninger mm) til denne, så får i verste fall ta den fra hverandre. kjøpte to vakuumbrytere/ventiler på ebay idag, så får se om det utgjør noen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig jeg har en sånn liggende til din motor. Den var i orden da den ble demontert for ca ett år siden..

Denne kan du få får "gibortpris" vist jeg finner den da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja takk gjerne! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er bare at jeg er i militæret for tiden og lite hjemme. Så jeg må se når jeg kommer hjem neste gang (kanskje om to uker) om jeg finner den.

Send meg gjerne en pm om ei stund å minn meg på det, så det ikke går i glømmeboka :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da gjør jeg det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det nå bedre med den "nye" bensinmengde fordeleren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er nesten lik den jeg har, men er da også noen forskjeller. Så jeg må undersøke litt hva som må byttes osv. Men selve kjernen der bensinslangene er festet ser lik ut, og det er jo den som teller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.