Audi s4 stikkaksling ødelagt??

Anbefalte innlegg

Heisann! Sat på sperra på diffen spant et par rundinger skrudde av diffen igjenn og når jeg skulle kjøre da så gikk ikke bilen fremover.. Men når jeg slår på diffen så går bilen forover! Når jeg kommer opp i litt fart er det klakkelyd fra venstre bakdekk! Regner med det er stikkaksling? Har ikke fått tid til og sjekke enda men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som om noe har fått litt mye juling ja :) du får ta en kikk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper den ene drivakselen din på bakakselen har tatt kvelden. Av en eller merkelig grunn så går ikke Torsen-biler fremover når en drivaksel mangler, men når du sperrer diffen, så merkes ikke dette og bilen er kjørbar.

 

Det var nylig en lik tråd her på forumet ang en Passat 3BG hvor den ene akselen foran gikk i stykker, og bilen sto dønn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke så merkelig? Skal ikke en torsion sende kraft dit det trengs?? Ergo havner det der akselen er gått fordi diffen tror bilen spinner på det hjulet??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akslingen er nok heil, meir sannsynlig at det er ein drivknute som er gåen. Du ser det fort på mansjettene korleis som er gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar! Fikk bilen oppå bukken drivknuta har "knekt" ut av diffen og er helt grøt! resten av diffen så helt fin ut! Ble heldigvis en billig avfære denne gangen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke så merkelig? Skal ikke en torsion sende kraft dit det trengs?? Ergo havner det der akselen er gått fordi diffen tror bilen spinner på det hjulet??

 

Nesten, TorSendiffen overfører mest kraft til hjulet (eller akselen på audi som har den som senterdiff) som har mest feste, men det fungerer bare inntil en gitt forskjell, f.eks 95/5% så utover det altså mot 100/0 så virker det ikke. Men det er uansett ikke så rart at en ikke får framdrift ved en røket aksel pga dette.

 

EDIT: Diffen er basert på "enkle" mekaniske prinsipper som at en skrue lett kan dreie et tannhjul, men et tannhjul har problemer med å dreie en skrue. Truetrac etc er også avarter av torsen prinsippet (som egentlig står for Torque Sensing). Helt enkelt genialt. Det var dagens besserwisser-kommentar fra meg... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.