Mangler effekt på lave turtall, tungstartet - A6 2,5 TDI R5 AAT

Anbefalte innlegg

Har søkt litt her inne på og lest litt i Sjaastad's liste over sjekkpunkter på disse motorene når de ikke

går skikkelig, men blir ikke helt klok på min R5... -Eller litt klok, men usikker :-)

 

Vil lufte innpå her hva som til nå er gjort med håp om at noen har gode tips.

(Med fare for å gjenta allerede belyste sider av disse motorene)

 

Bilen; 97 mod A6 Avant 2,5TDI R5 AAT 115hk.

Km: Vel 330'

 

Bilen hadde tidligere chip.

Da jeg kjøpte den dro den voldsomt fra 2000 rpm og oppover, men var veldig svak på lave turtall.

Tung last/evt henger krevde mye turtall og filing for å løse bilen...

 

Så fikk jeg problemer med tung start og påfølgende diesellekkasje pumpe.

Fikk ny brukt pumpe, bilen fikk nå noen turtallsområder hvor den hadde antydning til tenningsfeil, som senere ble verre. Dobbelsjekka tenning med VAG-com, alt ok på TDI timing.

 

Tilslutt ble det lekkasje på denne pumpa også, og har nylig bytta pumpe.

Denne er tett og fin, men gir en voldsom bråkete gange på motor.

 

Motor går jevnt på tomgang, men når jeg logger på med VAG-com og kjører tdi timing og programmet kjører motor opp i 1000 rpm begynner motor å fuske og gå ujevnt.

Tenningsfeil igjen, men nå mye verre enn noensinne.

 

TDI timing viser at tenning er riktig justert. Hadde først litt fortenning som jeg pleier, men har nå justert ned til "dead on"

 

Motor ikke spesiellt startevillig, og går hardt, som om den har for mye fortenning.

 

Har sjekka med å koble fra kabel som går fra pumpe nede på siden og til torpedovegg, motor går da enda hardere så regulering virker å vere ok.

 

I tillegg er motor lat i forhold til slik den skal vere. (Det var den før pumpe var bytta nå sist også)

 

Sjekka/lånt luftmengdemåler fra bilen til en kompis, -ingen forskjell.

 

Satt inn VDO turbotrykkmåler.

Turbo lader med 1 bar. Er ikke dette lite for disse motorene?

Kobla ut N75, da lader den med 0,5 bar, så det skulle vel tilsi at N75 er ok?

 

Resirk.ventil er blenda hos meg.

 

Har også testa å koble ut dyse med nåleløftsensor, da blir bilen enda latere og glødelampe blinker.

 

Ryker litt men det har nok med større dyser å gjøre.

(Disse er sjekka på dieselverksted for noen mnd siden)

 

Har gått over alt av slanger, men kan ikke se at noe er skade på eller lekker så må være komponentfeil

Også sjekka at det ikke er lekkasje på sug-side diesel (tilførsel).

 

Vil selv tro at det er en kombinasjon av dieselpumpe og gjerne slitt turbo/waste ventil som ikke er tett.

 

Finnes ingen feilkoder by the way...

 

Nå har jeg to pumper, 1 i bilen og en som jeg lurer på å sende til overhaling. Da har jeg i hvertfall bil selv om pumpa er på overhaling.

 

Har en brukt volvo-turbo som jeg kjøpte fra Sjaastad for noen år tilbake som aldri har blitt montert...

Denne er vel fra 140 hk utgaven.

 

Lurer litt på hvordan dette vil fungere mot 115 hk med store dyser.

Har jo også chippene liggende, disse ble tatt ut i forbindelse med feilsøking.

Lurte jo på om det kunne være noe feil med disse.

 

Før jeg fikk fatt i pumpe nå sist testa jeg med pumpa fra en annen, og da gikk bilen jevnt og bedre enn på lenge, men mangla fortsatt momentet på lave turtall. Dro på ganske bra men fortsatt ikke heeelt som den skulle på høye turtall heller så er nok ikke bare dieselpumpa.

 

Kompis med samme bil og motor (uten chip) -drar voldsomt på tomgang, så er nok noe som gjør at min ikke er tilsvarende "seig" på lave turtall... (Sliter mye clutch)

 

 

Hvis noen har andre ideer/forslag til hva jeg kan sjekke, kom gjerne med dem! :-)

 

-Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har forsøkt med tre ulike pumper og motoren har ikke fungert normalt med noen av dem? Jeg ville ikke brukt penger på å overhale en pumpe, det er sannsynlig at feilen ligger andre steder.

 

Hva er gjort med registeret? Er det korrekt timet mot kammen og har remma korrekt stramming? Er den for slakk så kan timingen se riktig ut på et turtall, men bli feil på andre turtall. Regner med at dieselpumpereima også har korrekt stramming, altså 2,5kg på armen på strammehjulet? Timer du den først mekanisk med måleur i senter av pumpa? Hvis ikke, så er det lurt da du får mer kontroll på at timingen blir noenlunde rett. Slakke remmer er en hyppig årsak til treg start, rufsete tomgang og manglende effekt på ulike turtall.

 

Når ble større dyser montert? Har feilene vært der med orginale dyser også? Er du sikker på at monteringen av spissene er gjort skikkelig (renslighet, skrapet bort all sot under mutter (mot selve spisen), trukket til med relativt lite moment)? Er det EN kobbermutter under hver injektor?

 

Hvis du følger kabel fra nåleløftsensor opp til torpedoveggen så er stikket brunt, men hvilken farge er stikket den står inn i, er den også brun? Bare så du ikke har mikset om ifm monteringer.

 

Med 140 hk turbo og store dyser vil den trolig gå i nødmodus ved hardt pådrag over tid, typisk når du har full gass i 3. gir og snegler deg opp mot 3000 omdr. Skal du unngå det må du primært ha chip evt 140 hk programvare som tillater høyere trykk før nødmodus inntreffer.

 

Det kommer ikke luftbobler inn i det blanke dieselrøret inn til pumpa?

 

Har du kontrollert tilstanden på turbo, om den har mye aksialslakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjaastad:

Registeret var bytta på 320' etter din trinn for trinn beskrivelse.

Timing mellom veiv, kam og dieselpumpe var jeg nøye med, og har kontrollert register og timing mot veiv og kam hver gang jeg har bytta pumpe. Nå jeg bytta pumpe nå sist tok jeg samtidig ny dieselpumpereim.

Denne og forrige ble strammet slik du beskriver med 2,5 kg (med bagasjevekt/fiskevekt) :-)

 

Timing alltid utført med måleur, og dette har vært dobbelt og trippelt sjekka pga alle problemene.

Vag-Com bruker jeg bare i etterkant som kontroll...

 

Større dyser var montert for et par år siden. Disse hadde jeg nettopp inne på kontroll på dieselverksted.

Bilen har ikke kjørt mer enn ca 10-12 000 etter dyseskift.

Dysene mener jeg selv jeg var nøye med, de var også demontert og renset på dyseverksted nå for noen mnd siden.

 

Feilene var der med originale dyser også.

Montering av dyser var jeg skikkelig nøye med nå sist, dyser så ut som nye da de kom tilbake fra verksted. Rengjorde skikkelig nedi toppen, før det ble montert 1 stk kobberring pr. dyse.

(disse var forøvrig nye og fulgte med fra verksted)

 

Har nettopp vert nede å sjekka at stikket på torpedovegg står riktig, uansett så hører og merker jeg betydelig forskjell på motor (latere) ved frakobling av nåleløftsensor.

 

Ingen luftbobler, har sjekka over lengre tid :)

 

Har ikke sjekka aksial slakk i turbo, kun sett at det er betydelig med olje i slange mellom turbo og innsugmanifoil.

 

Synes det er rart at når jeg kjører på lave turtall og gir full gass, så drar den ikke på.

Skulle da gi mer diesel og skape mer turbotrykk og yte på vel?

 

Må ha masse turtall i kombinasjon med belastning for å få turbotrykk.

Som sagt dårlig med ytelse på lave turtall ingen "bunndrag"

 

Synes også det er meget rart at motor kan gå helt jevnt og fint over lengre tid på tomgang før den plutselig får disse tenningsfeilene. Kommer og går.

 

Skrev for en tid tilbake om en kompis sin C4 med samme motor som jaga ganske heftig.

Det var mye lignende oppførsel med at feilen kom og gikk.

 

Der var draget i motor som det skulle, bare at den jaga på tomgang.

Tilslutt stoppa den og ville ikke mer. Fant ut at den ikke fikk diesel på dyser, bytta pumpe og bilen starta som et skudd. Jaginga var borte også :-)

 

Jeg drar endel paralleller pga feil som kommer og går, i og med at jeg har vært så nøye og dobbelstsjekka alt av register.

Har i tillegg gått over alt av elektriske kontakter med elektrospray, samt alt av vacuum-slanger og satt strips på alt av slangekoblinger for å være sikker på at alt er tett.

 

Da jeg lånte pumpe gikk bil jevnt, ingen tenningsfusk, så derfor lurer jeg litt på å sende pumpa jeg har nå på overhaling...

 

Tror nok at turbo er begynt å bli redusert etter over 300', men dette skal vel ikke virke inn på tomgang og oppkjøring i Vag-Com til 1000 rpm...?

 

Har en mistanke om at pumpa stjeler bunndraget mitt sammen med turbo jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kansje tette katalysatorer ? har vært borti flere der det har vert tett katalysator...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kansje tette katalysatorer ? har vært borti flere der det har vert tett katalysator...

 

Hadde katalysatoren ute for ca to år siden, godt mulig denne holder på å tette seg til nå siden jeg har mye røyk, men prøver å bruke registeret aktivt for å unngå dette. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katalysatorene på FWD er ikke så utsatte for tetting som på quattroene.

Det er relativt enkelt å skru av litt slanger og inspisere aksialslakken på turbo.

Bruker motoren noe olje? Dersom det er betydelige mengder olje som lekker i turbo vil det jo komme olje i innsugslufta, dette kan MULIGENS skape fortenning og rufse til tomgang.

 

Hiv på den "nye" turboen din, selv om den muligens kan gi nedmodus ved hard belastning over tid så er det bare å slippe gasspedalen, inn med clutchen og få motor på tomgang så går den ut av nødmodusen. Men da har du i hvertfall redusert sannsynligheten for at turbo skaper trøbbel med tomgangen.

 

Når ny turbo er på så kan du jo låne deg en brukt pumpe, det er noe rimeligere enn å overhale i tilfelle annen pumpe heller ikke gir underverker.

 

Forutsetter at du har gått over alle de tynne slangene for hull, det samme gjelder den tykke innsugsslangen mellm IC og innsug da den får hull på undersiden akkurat i knekken 10 cm nedenfor innsuget.

 

Disse problemene med tomgang og manglende effekt har de kommet over tid eller brått? Evt alltid vært der i din eie?

Går motoren jevnt eller er det antyding til regelmessig halting, feks fra en bøyd råde ifm startgass?

Har du hatt ute glødepluggene og sett om det er signifikante forskjeller i farge/sot mellom sylindrene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal skru litt i morgen.

 

Da blir det aksial sjekk på turboen, bytte av dieselpumpe for å prøve om det er her feilen ligger.

Går over register samtidig for å være sikker på at alt er riktig innstilt og har riktig stramming, og stiller inn med måleur.

 

Mulig bytte av turbo, men vet ikke om jeg får tid da. Ser at det er en del skruing for å bytte denne...

 

Lite oljeforbruk på denne. Er sjelden jeg etterfyller. Kompis med samme bil og motor derimot etterfyller ofte.

 

Da den var ny for meg (220' km), dro den på noe hinsides når den kom over 2000rpm.(chip)

Hadde ikke så mye peiling på disse i starten, har lært mer etterhvert som ting har oppstått.

Etterhvert har jeg fått meg måleur og Vag-Com, og blitt bedre kjent med både denne og andre VAG for venner og kjente.

 

Men lav effekt på lave turtall har vert der i hele mitt eie. Har bare levd med det, men merkes

godt på kjøring med henger og mye last.

 

Slange mellom IC og innsug var bytta for ca 2 år siden, da den plutselig sprakk.

Men skal se over denne også i morgen.

 

Fusk på tomgang har oppstått i senere tid.

Begynte med dieselpumpa som sto i når jeg kjøpte bilen. Etter noen år ble bilen ble verre og verre å få i gang, og påfølgende diesellekkasje på pumpe, og tenningsfusk. Måtte kinne lufta ut av systemet hver gang jeg skulle ha bilen i gang. Bytta pumpe, -tett og fint men antydning til tenningsfeil. Bytta senere register og stilte alt fint inn, fortsatt antydning til tenningsfeil.

 

Mistenkte en stund at pumpa fikk luft i diesel, men har gått over dette flere ganger, og kan ikke se luft i blank slange inn på pumpe.

 

Har blitt verre med tiden. Nå med den siste pumpa er det merkbart verre.

 

Startgass har aldri vert brukt i mitt eie, og råder ikke synlig skadet i allefall.

(Hadde jo ute veiv i forb. med lagerskift i fjor)

 

Glødeplugger byttet før vinteren, ikke vert ute siden, men det er fort gjort i morgen :-)

 

 

Men;

 

-Hva er normalt turbotrykk på disse? (Er for øyeblikket original 115 hk uten chipper)

 

-Er det andre sensorer på motor som kan sjekkes?

 

-Hvordan vet ECU hvilket turtall motor går med? Sensor som kan skape trøbbel?

 

-Flere kontakter/plugger som kan være dårlige som jeg ikke har funnet?

(Har tatt alt på torpedovegg, og inn på komponenter som følere på kjølevann, LMM, etc...)

Tenker om det kan være flere plugger som har med gange på motor å gjøre...?

(Bare for å utelukke elektriske feil)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

-Hvordan vet ECU hvilket turtall motor går med? Sensor som kan skape trøbbel?

 

Nåleløftsensor på dyse 4 og trigger mot veiv gir info om turtall.

 

Disse + LMM + trykksensor + dieseltempsensor + kjølevannstempsensor + div info fra pumpe + evt info fra automatkasse gir info som ECU bruker til å regulere turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager sein tilbakemelding men har det litt travelt for tiden. Har skrudd bil og vil nesten påstå at jeg har fått den til! :-)

 

Kom seg betraktelig med ny pumpe, men her var flere feil som spilte meg et puss. Men den forrige pumpa var definitivt ikke helt god.

 

Har fortsatt litt mye røyk synes jeg, har ikke fått prøvd med turboen fra 140 hk R5 enda, men kommer snart.

 

Skal komme med en utfyllende forklaring på hva jeg fant ut så snart jeg får tid :o

 

-Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.