#1 Skrevet Mai 8, 2012 Drømmefelgene har kommet på bilen, ET/sporvidde er etter "bokji", MEN felgene stikker litt ut om skjermene pga bredden, spes bak(anslagsvis 0,5 cm, men har ikke målt) Det ser unektelig bra ut, men er redd at Biltilsynet ikke er "imponert", jeg tenkte å få inn både senkesett og større felger i samma slengen... Noen "quick fix"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 8, 2012 Hvordan bil? kan justere camber så det kommer innenfor, men det må du gjøre etter 4hjulskontrollen og da er det ikke helt lovlig lenger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 8, 2012 Hvordan bil? kan justere camber så det kommer innenfor, men det må du gjøre etter 4hjulskontrollen og da er det ikke helt lovlig lenger Hva med dekkslitasje osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 8, 2012 Hva med smalere dekk? Er vel bare mønsteret som MÅ være innenfor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 8, 2012 Hva med smalere dekk? Er vel bare mønsteret som MÅ være innenfor Om det er riktig er det ikke noe problem, det er felgen som er utenfor :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 8, 2012 Det er mønsteret som må være innenfor. Så med strekk så er ikke det noe problem 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 8, 2012 Drømmefelgene har kommet på bilen, ET/sporvidde er etter "bokji", MEN felgene stikker litt ut om skjermene pga bredden, spes bak(anslagsvis 0,5 cm, men har ikke målt) Det ser unektelig bra ut, men er redd at Biltilsynet ikke er "imponert", jeg tenkte å få inn både senkesett og større felger i samma slengen... Noen "quick fix"? Tror ikke det er så enkelt å få godkjent felger som stikker utenfor selv om dekkmønstret er innenfor pga strekk. Det er ganske uvanlig at felgen skal stikke utenfor hvis man har TUV på felgene eller man kun endrer ET med 7,5mm, hvilken bil og felg/bredde/offset er dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 8, 2012 Skulle godkjenne senkesett og felger hos bt og fikk senke sett godkjent men ikke felger siden disse var 0,4 - 0,5 utenfor hjulbue mens felg leverandør sier at hjulskulder skal være innenfor så hjalp ikke det men kunne lime på en list på hjulbue for å få det godkjent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 8, 2012 Tror ikke det er så enkelt å få godkjent felger som stikker utenfor selv om dekkmønstret er innenfor pga strekk. Det er ganske uvanlig at felgen skal stikke utenfor hvis man har TUV på felgene eller man kun endrer ET med 7,5mm, hvilken bil og felg/bredde/offset er dette? Golf MK6 senket 30 mm, Helios 19X8,5 ET 45 med 225/35/19 dekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 8, 2012 Det der skal da ikke havne utenfor skjermene i det hele tatt... Har du utført en firehjulskontroll etter at du senket den? hva er camberen på bak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 8, 2012 Det der skal da ikke havne utenfor skjermene i det hele tatt... Har du utført en firehjulskontroll etter at du senket den? hva er camberen på bak? Bilen er en GTI, men antar at den ikke er så annerledes? Vet en med ny Edition 35 og Helios som bekreftet at felgene var utenfor før senk, etter senk, "kant i kant"...uansett camber: bak -1*45' venstre og -1*44' høyre foran -1*30'venstre og -1*40' høyre *=gradetegnet som jeg ikke fant ifarten Når det gjelder referanseverdier for denne bilen så har jeg bare fått oppgitt de på et ark ved siden av målingen, ikke lett for en økonom å forstå alt...men jeg spurte verkstedet, som jeg egentlig stoler på, og de sa at alt skulle være ok for fremvisning ifht firhjulskontrollen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 9, 2012 4-hjulskontroll.pdf Noen som ser noe merkelig her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 9, 2012 Det var rart! Pappa har samme dim og ET på felg, og samme dim på dekkene på hans 2010 GTD og der kryper de fint innenfor. På bilen hans er det bedre plass bak enn foran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 9, 2012 Skulle godkjenne senkesett og felger hos bt og fikk senke sett godkjent men ikke felger siden disse var 0,4 - 0,5 utenfor hjulbue mens felg leverandør sier at hjulskulder skal være innenfor så hjalp ikke det men kunne lime på en list på hjulbue for å få det godkjent. Hvor skjedde dette? Jeg krangla meg til godkjenning med felg som stakk 1 cm utfor skjermen, det er mønsteret som skal vere innfor! Be om å få lese regelen som sier et felgen skal vere innfor... Synes det høres rart ut med orginalt innpress likevel? Sikker på at camberen er riktig? Beklager evt skivefeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 9, 2012 Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for at felgene er "kant-i-kant", tar med Tüv papirene og stiller med friskt mot og optimisme til kontroll senere i mai :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 9, 2012 Det står ingen plass at felgen skal være innenfor. Be de bevise dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 9, 2012 Helios skal da gå veldig greit under også de da. Så dette syntes jeg var rart. Jan Tore Kopperud kjører da med senk og helios på sin nye GTI nå, tror ikke han har dette problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 9, 2012 Helios skal da gå veldig greit under også de da. Så dette syntes jeg var rart. Jan Tore Kopperud kjører da med senk og helios på sin nye GTI nå, tror ikke han har dette problemet? Var i kontakt med Kopperud, han sa at de var utenfor før senk(samme senk som meg), og "kant-i-kant" etter. Derfor har jeg omdefinert til at jeg også er "kant-i-kant" :-) Burde i utgangspunktet være likt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 9, 2012 [ATTACH]173953[/ATTACH] Noen som ser noe merkelig her? Jeg har ikke studert målebrevet i detalj, men ved første øyekast ser det ut til at camberen foran ikke ligger innenfor referanseverdiene. Max tillatt camber er oppgitt til 1*14'. På bilen er det målt til hhv. 1*30' og 1*40'. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 9, 2012 Det står ingen plass at felgen skal være innenfor. Be de bevise dette. Om man skal være kranglete på lovens bokstav står det heller ikke noe om at det er dekkets slitebane som gjelder. Altså er dekkets bredde å regne helt ut til anleggsflaten på felgen. Mao: dette er no-go: Når det er sagt tviler jeg på at oppsettet til trådstarter gjør strekken stor nok til at dekkbanen ligger innenfor og anleggsflaten mot utenfor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 9, 2012 § 13-1 Generelt om hjul, dekk6.1 b Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fult styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. Kjør bakhjulet på en kloss. Går dekk/felg klar av skjermbuen, så må BT godkjenne det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 9, 2012 Jeg har ikke studert målebrevet i detalj, men ved første øyekast ser det ut til at camberen foran ikke ligger innenfor referanseverdiene. Max tillatt camber er oppgitt til 1*14'. På bilen er det målt til hhv. 1*30' og 1*40'. Er camber foran justerbart? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 9, 2012 Er camber foran justerbart? Jeg kjenner ikke til om det er mulig på Golf mk6, så det får noen andre svare på. Om det ikke er mulig, er det på de fleste biler mulig å kompensere for negativ camber ved å øke toe out (positiv toe). Av hva jeg ser på målebrevet har du ingen ting ekstra å gå på ang total toe da denne allerede er såvidt over øvre grense (0*22' på bilen mot 0*20' i referanse). Det er lettere å lese målebrevet om det er skrevet ut slik (et jeg fant på nettet av 10-11 GTI). Referanseverdiene på din bil er de samme.: Konklusjon: Camber er utenfor begge sider foran. I tillegg er total toe foran litt utenfor. Så spørs det om kontroll-duden skjønner noe av målebrevet når det ikke er noen åpenbare "røde flagg" som lyser mot han. Mk6-mafiaen her inne får heller dele litt av sine erfaringer hva de har fått av resultater på sine hjulstillingskontroller og om det er noen løsninger for å redusere negativ camber. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 9, 2012 Husk at møller har egene "grenseverdier" for Camber/Caster for "sportsundersell". De hadde i allefall det da jeg byggde om til dette på Boraen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 25, 2012 Oppdatering: Har nå fått godkjent både senkesett og drømmefelgene og alt er ført inn i vognkort. Kontrollen på bilen tok en 3 minutters prøvetur og 5 minutt oppå bukken, papirarbeidet tok 1,5 time...jaj, fikk godkjent i alle fall, uten noen kommentar :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...