Hva bør man velge? Diesel eller bensin med 4 hjulstrekk.

Anbefalte innlegg

Fatter'n trenger en ny bil med 4 hjulstrekk. Han har en 2000 A4 1,8TQ.

Han er helt besatt på at han vil ha bensin, fordi han har hørt så mye om at dieselbiler ikke får lov å kjøre i Oslo på visse dager i året.

Hva tror dere om dette?

Han er pansjonist og kjører derretter også. Rolig uten mye turtall. Har også hørt mye om filteret i diesel som ikke taler bare småturer.

Hva mener dere?

 

Skjønner heller ikke hvorfor de ikke vil ha automat, men de har aldri kjørt dette og vet ikke hva det er.

 

Han trenger en smal bil for å komme inn i garasjen som har 4 hjulstrekk. Testet Q3. Den er nok for dyr og bred. Testet også Skoda Octavia 2.0 140hk, men den er jo disel og er nok litt bred. Testet også Subaru XV 1,6. Støyet noe fryktelig og var veldig slapp.

 

Har dere forslag til bil?

Tenkte litt på Golf stv. Den er smalere, men får den vel bare i 105 TDI 4Motion.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mye små kjøring så ville jeg valgt bensin... Langkjøring, diesel...

Liker heller ikke automat, finner ikke kjøregleden i dette, og er kun greit og ha ved køkjøring...

 

Hva med en A3?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg holder med far din. Velg bensin motor.

 

Hva med Skoda Yeti 1,8 TSI 160HK 4x4 ?

Jeg prøvekjørte en Yeti, en diesel riktignok, og var meget imponert over bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det kun er små-turer (dvs under 10km) bilen blir brukt til, så er jeg enig i at bensin er best, men hvis det blir noen turer hvor du ligger over 80km/t i 10km minst annen hver uke, så går det helt fint med diesel.

 

Når det gjelder noe smalere enn en A4 med firehjulstrekk, så er utvalget fort veldig smalt. Men både Golf og A3 har firehjul, evt så kan du jo se på Subaru/Suzuki (kanskje litt farlig å foreslå her..) som bare(?) leveres med firehjulstrekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste er vel fremdeles mest populært med diesel, men A3 o.l. kan være greit å få solgt igjen med en god bensinmotor, f.eks. 1,4 TFSI/122 hk. Evt. har du BMW X1, noen få cm smalere enn Q3 og skal være en bra bil. Men på en slik bil er det nok diesel som gjelder igjen. Så lenge motoren rekker å bli ordentlig varm går det nok greit med småkjøring og diesel, så det spørs hvor korte turer det er snakk om. Webasto hjelper jo også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vel at DPF soter ned siden "renseprosessen" til filteret krever litt fart, tid og turtall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vel at DPF soter ned siden "renseprosessen" til filteret krever litt fart, tid og turtall?

 

Det krever varme, noe som igjen krever litt fart, tid og turtall. :)

Til småkjøring ville jeg aldri valgt en moderne dieselmotor. Det er den rett og slett ikke laget for.

 

Se forøvrig også disse:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=227993

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=231946

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe å lure på KJØP BENSIN og automat.

Dieselmotorer er til for å brukes, må kjøres skikkelig varm (jeg vil si min 40km turer) og belastes, ellers soter de helt ned (soter til DPF, motoroljen, osv).

Ved å tette/redusere EGR (EGR = dieselmotorens forbannelse) effekten, kan dieselmotoren leve litt lengre. Å tukle med EGR blir mer og mer komplisert på nyere motorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yeti er rett og slett for 4 kantete og ikke så pen mener han.

 

Hørt at det er endel drosjer som sliter med dieselfilterert. Blir stående for lenge på tomgang.

Man får vel en varsellampe som lyser før det går utover filteret. Da er det bare å kjøre over 60km/t en 10 minutters tid?

 

Blir endel turer til hytta som er 22 mil unna også. Men han girer rundt 2-3000 omdr på 1,8TQ. Derfor tror jeg diesel hadde passet bedre?¨

 

Hva med dette at man ikke får bruke bilen på visse dager i vinterhalvåret? Kjenner der til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har jo Fiat Panda som er en kjekk liten bil med 4wd som du får med bensin. Ellers så skal faktisk Fiat 500 komme med 4wd, ble knipsa spyphotos av den under test i vinter. Da er det vel smalt nok? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han vil også ha stasjonsvogn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen blir ikke ødelagt av at du kjører småturer en dag, men hvis det blir mye småturer i en periode (spesielt når det er kaldt) så er det greit å få bilen opp i driftstemp og la den ligge i 80km/t eller mer en stund. Å gi på litt slik at turtallet kommer seg litt opp, vil også være smart.

 

Du skal kjøre veldig mye småturer/stå på tomgang for at en diesel bil tar skade av det. En lang tur inni mellom, vil rense opp og skape god stemning igjen :)

 

Min mormor kjøpte februar i fjor ny Golf Plus TDi, november i fjor nådde den 1000km. Den blir stort sett bare kjørt 400 meter frem og tilbake til butikken (og dette er i Trondheim, så er kaldt om vinteren) Når jeg er på besøk, tar jeg turen (og mormor) med på en lengre tur for å få frem smilet på bilen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man kjører såpass lite, ser jeg i hvertfall ingen grunn til å velge diesel. Diesel har kun et poeng (om noe) hvis målet er lave driftsutgifter, og for at det skal inntreffe, må man kjøre et godt stykke om gangen. I Norge vil tilleggsvarmeren spise opp fordelen ved småkjøring. Å måtte kjøre en langtur kun for å rense filteret og redde motoren ser jeg på som 'helt høl i hue', da har man valgt feil motor!

Gasoline FTW.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, dessverre har nok min mormor blitt litt lurt av selgeren når hun kjøpte denne bilen. Men det var kun for å illustrere poenget mitt, alle turene trenger ikke være langturer selv om man har diesel. Det ble nevnt at TS sin far hadde hytte, kjører man til den en gang i blant vil man få både driftsvarme samt litt fart og få renset opp i systemet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er slik jeg har forstått det også. Har ikke DPF-faenskap på min nåværende bil, men sørger likevel for å ta noen lengre turer innimellom vinterstid uansett. Sommerstid blir det nok langturer og motoren blir raskere varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror som sagt at det ikke vil være noe problem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder også med far, her er det bensin som gjelder. Da helst sammen med automat.

 

At man får renset DPF en gang iblant fordi en kjører en lengre tur til hytta, er ikke god nok grunn for å velge bort bensinbilen. Det er typisk Ola-Nordmann å prøve og spare hundrelapper i drivstoffkostnader, samtidig som verdiavskrivningen er flere tusen i mnd. For totaløkonomien er det ikke nødvendigvis så store forskjeller om man velger bensin eller fyringsolje.

 

Jeg tror de fleste som har kjørt diesel de siste årene har glemt mye av bensinmotorens fordeler. Forelskelsen over mye dreiemoment på lavt turtall har nok kjølnet sammen temperaturen fra varmeapparatet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, jeg er absolutt ikke dieselfrelst. Det står derimot ganske ofte at det er høyere verditap på bensin, senest i dag eller i går, tror jeg. Men heldigvis går det muligens mot en utjevning her over tid.

 

Selv har jeg aldri hatt problemer med varmeapparatet på de to dieselbilene jeg har hatt. Begge med elektrisk tilleggsvarmer. Faktisk har jeg opplevd raskere varm kupé enn med mine tidligere bensinbiler. Dette med de kalde politibilene har jo vist seg å gjelde et fåtall biler, hvor det i tillegg har vært brukerfeil.

 

Når det er sagt, så kunne jeg vel så gjerne kjøpt en moderne bensinmotor neste gang. Mange bra, nye bensinmotorer. Problemet er at du på flere biler ikke får dette i kombinasjon med automat og firehjulsdrift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg argumenterer FOR diesel pga utvalget på firehjulstrekkere. De fleste aktuelle bilene som har blitt nevnt, har blitt avskrevet pga manglende bensin-motor.. Jeg er ikke frelst-diesel gutt og planlegger bensin på nesten, men fordelene er absolutt mange! :)

 

EDIT: For en fantastisk hjerne du har Henning! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDIT: For en fantastisk hjerne du har Henning! :D

 

Ja, noen ganger blir jeg helt overveldet, selv. Haha... : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.