#1 Skrevet Mai 9, 2012 Hei. Jeg har diskutert litt på andre forum ang hvor eksosen har lov til og komme ut, dette gjelder altså biler som skal bruker på offentlig vei og ikke bane. Noen sier hvor som helst så lenge det er bak bakerste siderute, hvor som helst så lenge det kommer ut bak bakhjulet. Også spørsmål om eksosanlegg MÅ ligge over travers (ford granada feks) eller om den har lov til og passere under. Har du erfaringer så del dem gjerne På Ford forumet var det vertfall håpløst og få et konkret svar. Ps; med tanke på amerikanere med sidepipes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 9, 2012 Konkret svar blir det vel dårlig med. Men skal vel være bak bakestre hjul som du sier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 9, 2012 for veteranbiler/amerikanere med original utgave av sidepipes får du disp og godkjenning, men ellers skal eksosen ut bak bakaksling. Sto å krangla litt med BT om detta med landcruiser'n min.. MEN eg kjøyrde med det fordiom, og på eu'en dreit dei i det.. så moralen er? ... use it! Så lenge det ikkje går an å brenne seg på det så brydde dei seg lite.. men såklart kan du jo treffe på feil paragrafrytter ein dag.. Men dei eg har truffe såg mellom fingrane på det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 9, 2012 Eksos må komme ut bak siste rute som kan åpnes... Problemet er da å få dempet lyden nok da du mest sannsynlig mister en demper som pleier å være bakerst, ellers er det ikke no stress. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 9, 2012 Da var vi der vi var sist, 3 forskjellige konklusjoner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 9, 2012 Dra innom et verksted å spør hva som står i kjøretøyforskriftene... Var det jeg gjorde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 9, 2012 Dra innom et verksted å spør hva som står i kjøretøyforskriftene... Var det jeg gjorde Eller se her: http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html Men dette er dagens forskrift. Dersom disse begrenser deg kan du også sjekke om tidligere forskrift fra den gang bilen var ny har de samme begrensningene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 9, 2012 Finner ingenting om Endring eller hvor eksos skal ende... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 9, 2012 Kan komme med enda ett svar : Bygget sidepipes på en plymouth for noen år siden. Da hørte jeg at to-dørs biler kunne ha sidepipes. Ikke 4-dørs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 9, 2012 Jeg vet om to eksempler på biler som har "sidepipe" originalt. Mercedes-Benz G-klasse, samt Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroen Jumper. På Mercedesen så kommer altså eksosen ut under bakdøra og midt under det bakre vinduet, så det at eksosen må ut bak den bakerste døren eller det bakerste vinduet kjøper jeg ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 9, 2012 (endret) Ser at det kan være en regel om 40 cm bak bakerste døråpning. Men hva da med MB SLR McLaren, der kommer de jo ut foran døra? Et annet sted står det "enden på røret må utenfor kanalkant og minst 30 cm bak bakerste dør/vindu som kan åpnes". For Ducato'en gjetter jeg på at ingen av vinduene bak B-stolpen kan åpnes, så det er ikke noe problem med eksos inn i bilen? jeg vil tro at opprinnelig typegodkjenning spiller inn (Typisk MB AMG i diverse varianter), og at regler for større biler (varebiler, større pickuper og oppover) kan være annerledes? Mener å huske at det var noe med Viper også, at europautgaven ikke hadde Sidepipes pga europeiske regler? Mer info her: http://de.wikipedia.org/wiki/Dodge_Viper Her er svenske krav: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm#_Toc38872769, kapittel 8 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 9, 2012 Audi sidepipes.... http://www.motorauthority.com/pictures/1060778_audi-a1-clubsport-quattro-concept-wrthersee-tour-2011_gallery-1#100351271 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 9, 2012 husk at det alltid vil være forskjell på typegodkjenning og ettermontering 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...