Skade på felg ved dekkpålegging

Anbefalte innlegg

De som la på nye dekk på de nye felgene mine i dag sa at de fant et stygt hakk på den ene felgen under pålegging tidligere idag. De mener på at dette er noe som kom fra transport.

Jeg sa med en gang at jeg skulle sjekke med fraktselskapet. Men i bilen hjemover mens jeg banna HØYT, så tenkte jeg over at felgene var godt innpakket i 2x2 esker, og jeg har selv kikket over hver felg før jeg satt på ventiler uten at jeg så noe til disse hakkene.

 

De meldte ikke fra om dette før jeg kom for å hente felgene og dekket var montert på, noe som jeg syns virket merkelig. I tillegg spurte begge to om hvor mye felgene kostet meg, ettersom de sa de kunne tenke seg sånne selv.

Dette blir jo ord mot ord. Har jeg noen klagerett her, eller må jeg sitte her og godta dette??

 

 

F@%&!!!! : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er man litt "ny" eller litt uheldig når man skal smekke på hjul, så er det VELDIG lett å lage stygge merker i en felg... Selv har jeg sett eksempler på det selv. Hvor jeg har tatt bilde av felgene før noen andre skulle ta av dekk. Så får man igjen felger med noen stygge merker i, som de påstod var der fra før. Selv om du har bilder fra rett før "jobben" ble gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var ikke en liten ripe, men et 3-4mm dypt og 1cm bredt søkk, hvor aluminiumen er klint utover.

Burde kanskje hatt bilder av alle felgene før pålegging, ja. Neste gang blir det gjort i hvert fall!

 

Akkurat nå er det så utrolig lite motiverende å gå ut for å legge om når det ser ut som det her

 

IMG_0752.jpg

 

: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh. Det var jo også en plassering. Dekkspak som har gluppet? Uansett rart at det i tilfelle ikke er skade på selve felgkanten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel kanskje få ett slik hakk om de har lagt om dekk på en mindre felg før og så slått nedi armen på dekkomleggingsmaskinen-uten å ha justert den utover som må gjøres på større felger...? Skal vere god om du klarer å lage ett slikt hakk med en dekkspak ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det kan være, men er ganske sikker på at den ikke var der før jeg leverte fra meg felgene. Det ville jeg absolutt sett når jeg monterte ventilene. De lå i hver sin eske med en dusjhettesak over fronten som beskyttelse. Eneste gangen jeg tok de ut var for å sette i ventilene. Men som sagt så blir jo dette ord mot ord. Det skal også litt krefter til for å lage en såpass stort hakk.

 

En annen ting som får meg til å tro det skjedde under pålegginga er at maskinen streika i forrige uke når de skulle legge på første felgen. Jeg dro innom og så at det hadde blitt et rift på innsiden av det ene dekket. Han sa ikke noe om felgen og jeg regnet med at det ikke hadde skjedd noe med den da. For sikkerhets skyld spurte jeg senere om det faktisk ikke hadde blitt noe merker på felgen, men han sa "nei, kun dekket". Det var da den armen som presser inn dekket som hadde dratt inn i dekket på innsiden. Burde vel ikke være i nærheten av dette hakket da? De hadde så valgt å ikke gå videre med påleggingen før en servicemann hadde reparert maskinen.

 

Jeg kommer til å dra ut igjen dit på mandagen for å høre om de er helt sikre på at det hakket ikke var der før de la dekka på, og hvorfor de ikke sa ifra om skaden med en gang de så den. Tviler på om jeg kommer noen vei med å gjøre det men.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig situasjon, ring Forbrukerrådet på 03737

 

 

 

Jeg vet ikke hva det kan være, men er ganske sikker på at den ikke var der før jeg leverte fra meg felgene. Det ville jeg absolutt sett når jeg monterte ventilene. De lå i hver sin eske med en dusjhettesak over fronten som beskyttelse. Eneste gangen jeg tok de ut var for å sette i ventilene. Men som sagt så blir jo dette ord mot ord. Det skal også litt krefter til for å lage en såpass stort hakk.

 

En annen ting som får meg til å tro det skjedde under pålegginga er at maskinen streika i forrige uke når de skulle legge på første felgen. Jeg dro innom og så at det hadde blitt et rift på innsiden av det ene dekket. Han sa ikke noe om felgen og jeg regnet med at det ikke hadde skjedd noe med den da. For sikkerhets skyld spurte jeg senere om det faktisk ikke hadde blitt noe merker på felgen, men han sa "nei, kun dekket". Det var da den armen som presser inn dekket som hadde dratt inn i dekket på innsiden. Burde vel ikke være i nærheten av dette hakket da? De hadde så valgt å ikke gå videre med påleggingen før en servicemann hadde reparert maskinen.

 

Jeg kommer til å dra ut igjen dit på mandagen for å høre om de er helt sikre på at det hakket ikke var der før de la dekka på, og hvorfor de ikke sa ifra om skaden med en gang de så den. Tviler på om jeg kommer noen vei med å gjøre det men.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den dekkmaskinen jeg har vert borti er den fjærspent den armen som skal få dekket innpå felgen. Om fjæra henger litt igjen (som den gjorde der jeg jobbet) kan du fort slå den i felgen når tregheten i armen løsner. Du drar armen ned mot felgen for å justere riktig i forhold til felgen om du forstår. Og om de da drar ned armen ( og den henger litt) før de har justert den langt nok ut er det fullt mulig å lage ett slikt hakk. Var ihvertfall det første jeg tenkte på når jeg så bildet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. Tror du det da er mulig å simulere dette på nytt? Tenker da på rotasjon på felgen oppå maskinen, og prøve å få armen som kan ha slått imot til å passe i hakket. Det hjulet som er på denne armen har vel også en viss radius på kanten? Er denne av metall? Det er i hvert fall en jevn radius i hakket. Ser ut som noe har slått rett ned på det området, og sklidd litt av mot senter.

 

De må uansett av med det ene dekket fordi amatørene ikke sjekka rotasjonsretningen. Da kan jeg få sjekka dette på felgen som er skada.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er da i utgangspunktet litt mistenkelig når de har montert uten å hvertfall ringe først, når det er snakk om splitter nye felger? og de har sett dette så ville jeg ikke montert før jeg hadde klarert med kunden. Om det er fabrikk/frakt så mister du vel også garanti på dette etter de har satt på dekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gud hjelpe meg er det ett bakgårdsfirma du har vært hos tenker ikke bare på hakket, men at de har klart å få rotasjonen og feil: dum :

Irriterer meg når folk prøver å nekte for sånne ting: mad :

er det veldig dyre felger og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, felgene er helt nye. Det har ikke vært montert dekk på de tidligere.

 

De var ikke så veldig dyre, men jeg bestilte dem i november i fjor. Fikk dem seint i april, og nå er det altså et grovt hakk på en av dem, før jeg i det hele tatt har hatt dem på bilen. Det er DET som er så irriterende. En ting er at jeg lager hakk sjøl, men når andre gjør det uten engang å innrømme det så blir jeg arg. Problemet så langt er jo at jeg ikke kan bevise at de IKKE hadde disse hakka før de ble levert.

 

Tror jeg skulle KANSKJE klart å lage et tilsvarende hakk om jeg la en skrutrekker på flasken og dælja løs med en hammer. Så uvøren er jeg ikke. Hakket kan ikke stamme fra andre steder enn denne sjappa, men jeg har jo ingen bevis og de påstår de ikke har gjort dette.

 

Jeg gikk til dette stedet fordi de var de eneste som ikke tok en arm for å legge på litt gummi, og i tillegg ikke ha flere ukers ventetid. Jeg må visst lære the hard way.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror helt sikkert at du vil se at hjelparmen på maskinen passer veldig godt med hakket i felgen, hvis du setter den i maskinen igjen.;) Har sett dette før og er veldig lik skade.: rolleyes

 

 

Mvh.

 

 

 

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du skal snu ett dekk også, ta med deg den skadede felgen inn å be om å få se om maskinen har noen dele som passer i hakket, om maskinen har en bevegelig del som passer perfekt inn i hakket så kan dem ikke skylde på frakt lenger, da har du en bra sak.

Om de ikke vil la deg prøve å vise med maskinen (tipper dette er tilfelle) Ta kontakt med forbrukerrådet som Jon-Arlid skriver.

 

Har sett flere ganger at verksteder prøver seg med at "det var der fra før". Sto å venta på å få lagt om dekk på dekkmann en gang når en kunde klagde på oppskrapt lakk langs nesten hele kanten på alle 4 felger, og de påsto at det ver der fra før.

Så la kunden fram kvittering på at felgene ble lakka 3 dager før de ble lagt dekk på, så ble det stille bakom disken.

Endte med en kompansasjon av et slags slag, men ikke fult ut.

 

Vet ikke hvordan det er der borte, men her i distriktet er det en som driver å fikser felger, han skulle ha 7-800,- for å fikse en tilsvarende skade på en lakka felg en gang, så du bør hvertfall få dekka noe slikt.

Uansett kjipt, jeg synes hvertfall ikke ting har den "nye" følelsen lenger, når de allerede har vert inne til reprasjoner...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om felgen er blitt skadet under frakt, så kan man med stor sikkerhet anta at det vil være et merke på esken som passer godt overens med skaden på felgen. I så fall er det jo veldig merkelig at verkstedet ikke har tatt vare på denne esken for å bevise sin uskyld. På splitter nye felger legger man fort merke til det ene hakket, siden det er det eneste...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for inputen folkens. Jeg drar bort for å teste ut plasseringen av denne armen når de må snu dekket på mandagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for inputen folkens. Jeg drar bort for å teste ut plasseringen av denne armen når de må snu dekket på mandagen.

 

Er du MEGET heldig kan det være lakkrester etter felgen på omleggeren: klø :

Uansett: Lykke til, håper det ordner seg for deg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nesten garrantert hjelpearmen som har dunket nedi. De har nok glemt å ta denne tilbake fra forrige sett de la om (må være et mindre hjulsett) :)

 

Edit: Glemte å si at jeg har gjort akkurat det samme på jobb for litt siden :P Lite søvn + mye jobb, fort gjort det der hvis man er litt uoppmerksom. Heldigvis var det på et gammel stålfelg :) Det ble ingen skade, men kunden ble gjort oppmerksom på det. Dumt å prøve å lure seg unna en så opplagt sak

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du funnet utav noe? nysjerrig på hvordan dette gikk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan virke som om noen har vært litt uheldige med dekkmaskinen her ja. Som nevnt over ser det ut som maskinen har vært stilt inn på smalere felger, slik at hjelpearmen har slått neddi (disse kommer fort og hardt med trykkluft ned fra hvilestilling)

 

Husker da jeg klarte glippen med å lage en liten ripe i en splitter ny kundefelg i min første tid da jeg var lærling hos Audi. Fortalte at jeg hadde vært uheldig med en av felgene, kunden forsto dette og han fikk nylakkert felg kostnadsfritt få dager senere. Dette var også en MYE mindre ripe enn det store hakket du har fått på din.

Lønner seg å være ærlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått noe oppklart ennå her, nei. De er fortsatt ivrige på at jeg skal gå mot fraktselskapet med dette. Vil tro det ikke er aktuelt med en reklamasjon 3 uker etter at jeg mottok felgene. Uansett så kommer jeg ikke til å ta kontakt med de, for jeg vet de var bra når jeg fikk dem.

Jeg tok turen innom Aabenraa felglager (som monterer "et og annet" dekk i året), og fikk sjefen der til å se om dette kan være en skade som har skjedd ved dekkpålegging. "Skal ikke være skråsikker, men for meg ser det ut som de ikke har løsnet trykket på hjelpearmen før de rettet opp tårnet".

Tok kontakt med forbrukerrådet, men de var ikke så veldig behjelpelige. Eneste jeg fikk var en henvisning til "håndverkertjenesteloven", og at jeg skulle sende inn en klage om vi ikke kom til enighet.

 

Tenker veldig fram og tilbake om hvordan jeg skal gå tilbake og konfrontere dem nok en gang om en erstatning.

Sånn jeg ser det så er det eneste jeg har å gå mot de, er at de ikke sa ifra før etter dekket var ferdig montert. Det burde egentlig være god nok grunn. De kan jo ikke bevise at hakket var der før de begynte. Det er kun "det var der før vi la på dekket".

Funderer også på å gå til en lakkerer og få et estimat for å få dette bra nok, og så overlevere dette til dette firmaet, før jeg returnerer. Om det i det hele tatt lar seg gjøre å ha på både pulverlakk og vanlig lakk. : klø :

 

Høres ut som en plan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns du veler noe jævli... Hvorfor ikke bare ta med hjulet, vær litt bestemt. Gå inn til omleggingsmaskina, også sjekker du om maskina dems passer til hakket i felgen... Passer den, så er det jo ikke noe spørsmål om hvem hva hvor...

 

Hvorfor gjøre det 100 ganger vanskeligere enn nødvendig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som la på nye dekk på de nye felgene mine i dag sa at de fant et stygt hakk på den ene felgen under pålegging tidligere idag. De mener på at dette er noe som kom fra transport.

Jeg sa med en gang at jeg skulle sjekke med fraktselskapet. Men i bilen hjemover mens jeg banna HØYT, så tenkte jeg over at felgene var godt innpakket i 2x2 esker, og jeg har selv kikket over hver felg før jeg satt på ventiler uten at jeg så noe til disse hakkene.

 

De meldte ikke fra om dette før jeg kom for å hente felgene og dekket var montert på, noe som jeg syns virket merkelig. I tillegg spurte begge to om hvor mye felgene kostet meg, ettersom de sa de kunne tenke seg sånne selv.

Dette blir jo ord mot ord. Har jeg noen klagerett her, eller må jeg sitte her og godta dette??

 

 

F@%&!!!! : mad :

 

Har opplevd dette flere ganger selv, det blir vel ord mot ord hva og hvorfor hakket er kommet, men det ligger vel litt i bunnen dessverre at dersom man bruker et semiseriøst firma som får 500 kr for jobben og ødelegger en felg til X tusen kr, så kommer du neppe noen vei med å få erstatning såfremt de ikke innrømmer feilen og selv tar initiativ til å rette opp dette (rette og lakkere eller spandere ny felg). Tror ikke så mange hadde turt å legge på noe annet en 195 gubbe 15 på stålfelg hvis man risikerte søksmål for dyre hjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har opplevd dette flere ganger selv, det blir vel ord mot ord hva og hvorfor hakket er kommet, men det ligger vel litt i bunnen dessverre at dersom man bruker et semiseriøst firma som får 500 kr for jobben og ødelegger en felg til X tusen kr, så kommer du neppe noen vei med å få erstatning såfremt de ikke innrømmer feilen og selv tar initiativ til å rette opp dette (rette og lakkere eller spandere ny felg). Tror ikke så mange hadde turt å legge på noe annet en 195 gubbe 15 på stålfelg hvis man risikerte søksmål for dyre hjul.

 

Har hørt om at folk sliter med å få dekk på felgene sine fordi ingen vil ta sjangsen på å ødelegge dyre Magnesium felger osv...

Om man ikke tør å legge om annet enn 195-50/15 på stålfelg fordi du ødelegger alt du tar på så må du enten gå et kurs eller begynne med noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt om at folk sliter med å få dekk på felgene sine fordi ingen vil ta sjangsen på å ødelegge dyre Magnesium felger osv...

Om man ikke tør å legge om annet enn 195-50/15 på stålfelg fordi du ødelegger alt du tar på så må du enten gå et kurs eller begynne med noe annet.

 

Enig, men det må være et forhold mellom betaling og risiko også, og har selv opplevd at mange omleggere egentlig ikke har utstyr til å få på lavprofil og store felger og det finner man først ut etter å ha ødelagt litt.

 

Bransjen inneholder også svært mange mer eller mindre useriøse aktører og folk handler der det er billigst, ofte med et dårlig resultat, f.eks dårlig avbalansering, gal dekkdim og skader på felg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.