Tectyl på dsg-kasse - varmgang?

Anbefalte innlegg

Hei,

Vil tectyl på undersiden av en dsg-kasse påvirke kjølingen i negativ grad?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi bestefar sin 06 jetta 105tdi m/ 6-t dsg (ca 65k km) nettopp ble tectylbehandlet, og har opplevd problemer med girkassen etterpå.

Ved bykjøring der han kom på en rødt-lys-bølge begynte girkassen å lugge (som ved gåen mechatronic), og han sa det luktet svidd clutch. Ved normal kjøring i ettertid har girkassen fungert som normalt, så det kommer nok av at det ble mye sluring på bykjøringen.

Jeg inspiserte bilen kjapt tidligere i dag og så at hele undersiden av bilen er sauset inn med tectyl- underside av girkasse (med kjøleribber), drivaksler og belger, støtdempere med belger m.m.

 

Min teori er at tectylen har en betydelig isolerende effekt, som gjør at girkassen ikke får den nødvendige kjølingen når den stresses ved treg bykjøring med mye start/stopp og køkjøring. Jeg tror også at lukten av svidd clutch rett og slett kom fra varm, fersk tectyl.

 

Det er bestilt time hos møller for sjekk og jeg har snakket med dem uten å få et klart svar på om girkassen tåler tectylbehandlingen.

 

Jeg er også litt bekymret for om tectylen vil gjøre at gummibelger m.m. får kortere levetid pga at de tørker inn og sprekker.

Har ikke fått sett om belgen på støtdemperne er heldekkende, eller om det er en glippe slik at det har kommet tectyl på innerbeina som vil skade pakningene.

 

Er det noen her som har innspill?

Finner ingenting om dette ellers på nettet, og det hadde vært fint å vite om han må være litt forsiktig i tiden fram mot kontrollen på møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.