Vakumpumpe på 2.5 TDi. Tikking og funksjon.

Anbefalte innlegg

Har den vistnok ganske vanlige tikkingen fra vakumpumpa på bilen min. Jeg har søkt mye om denne og kommet fram til at det er et relativt vanlig problem. Jeg har også erfart at de trådene som nevner fjerning av stempelet på 2.3 literen ikke passer for 2.5 tdi :P Fordi da blir bremsepedalen jævlig hard…

 

Men jeg lurer på hva som mekanisk skjer som gjør at de tikker, og hvorfor ingen jeg har sett nevner å overhale dem isteden for å kjøpe nye/brukte.

 

Fra hva jeg kan se/tyde: fungerer "stempelet" som en pushrod (dyttestang?) som igjen presser på bolten; klemmer sammen fjæren og lager bevegelse i membranet som resulterer i vakum og fjæra returnerer stempelet tilbake mot kammen igjen.

 

Eller er det feil?

 

Tok noen bilder når jeg fikla med den:

IMG_1670.jpg

IMG_1663.jpg

IMG_1664.jpg

IMG_1665.jpg

IMG_1666.jpg

IMG_1667.jpg

 

Jeg kan ikke se noe slitasje hverken på stempelet eller bolten. Kan det være at de "henger" og at det blir en forsinkelse på returen som gjør at de lager ulyd? Og er det noen som har overhalt en slik en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Tok noen bilder når jeg fikla med den:

 

Du har vel ikke fiklet med den, du har bare skrudd den av ;)

 

Hva med å plukke den helt fra hverandre og legge ut biler?

 

Det som vanligvis frembringer lys er slitasje i pumpa slik at bolten i pumpa som ligger an mot støtstanga blir kortere (flyttes litt lengre vekk fra kammen i hvilestilling). Dermed blir det slark tilsvarende ventilslakk mellom ventilløftere og kam.

 

Når bremsekvraftforsterker slutter å virke og årsaken er pumpa så er det som regel defekt enveisventil eller hull i membran. Jeg har aldri sett at dette går an å kjøpe løst og det er ikke laget for å kunne skiftes ut.

 

Noe helt annet vedr disse pumpene: Hvis du putter en pumpe fra tdi på en bensinmotor så eksploderer den, pga feil slaglengde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det er liten slitasje på stempelet, fikk samme problem selv, la på en tynn skive, det har fungert noen år no,,,, kan jo selvfølgelig være fjær som blir litt slapp også, og ikke greier returnere stempelet raskt nok,,,, finnes sikkert slike pumper på e bay

 

Sent from my ST17i using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Steinar: Mente fikle som "å styre,drive, holde på med" den :)

Jeg kan dissekere den med mange bilder når jeg har en ny. Det er bruksbil så jeg må ha den kjørbar til da.

 

@John Hvordan fikk du skiven til å ligge på plass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slip av annlegsflata på pumpa isteden du , en skive inni der er da idiotisk ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske, at eg bare tok skiva, som ligger under mutterern, som stempelet er festet i, og la på undersiden av lokket.

Vel å merke, var dette på en bensinmotor da... Men de ser jo make ut.

Får ikke sett bildene du har lagt ut da....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjengepartiet på stempelet, går jo igjennom skiva, så den forsvinner aldri.

Det er en annen tråd på nevnte problem, der noen har brukt en tynn skive, for å forlenge stemplet...Funker som nødløsning.

Blir opptil hver enkelt å vurdere hva man vil gjøre.

 

:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke sett bildene du har lagt ut da....

Attention joarek

 

You have exceeded the 10 GB monthly bandwidth limit on your free

Photobucket account. As such, your image and video links have been

temporarily disabled. Your images and videos have not been deleted but

will be reactivated on the 29th of the month, when your bandwidth

usage resets to zero.

: flau :

 

Ok, ja det ga litt mer mening en å legge den løst mellom, stussa litt der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten update her.

 

Etter jeg hadde denne ute og monterte den tilbake, har den faktisk vært lydløs.. Ikke spør meg hvorfor men jeg klager ikke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min T4 2.5tdi så monterte eg pumpe fra 2.4d, forskjellig delenummer og forskjellig utseende men alt bolta rett på.

På den gamle var det membranen som var kaputt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.