Biltilsynet og effektøkning

Anbefalte innlegg

Skal inn å få godkjent senk og større felger. Bilen har ikke andre "spor" enn turboback eksosanlegg. Vil de kunne begynne å teste/spørre rundt effektøkning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det blir ikke noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og skulle de spørre vet du selvfølgelig ingenting om det.. de har uansett ingen mulighet til å verifisere det, og om de gjør det er en chip i de færreste tilfeller nok til å utløse hverken krav om avgift eller endre nevneverdig på avgass\utslipp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og skulle de spørre vet du selvfølgelig ingenting om det.. de har uansett ingen mulighet til å verifisere det, og om de gjør det er en chip i de færreste tilfeller nok til å utløse hverken krav om avgift eller endre nevneverdig på avgass\utslipp.

 

Har de ikke benk da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne ble vel demontert igjen. Da den var i drift var den hverken justert eller kalibrert for sånt, noe som endte opp med at sakene de prøvde å kjøre om for lite betalt engangsavgift ble lagt på is. Den er uansett ikke nøyaktig nok til å fange opp så små endringer på motor uansett, og ble vel kun brukt til å fastslå om man har flere hundre hk over orginal effekt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontroll gjennomført i dag, ingen spørsmål rundt dette. Jeg spurte litt om sportseksosanlegget og mulighet for godkjenning, han svarte at det måtte sjekkes i labratorium, men at han ikke visste om noe uorginalt anlegg som noen gang hadde blitt godkjent. Han refererte til "E-merking"...jaja, jeg spurte ikke så mye mer jeg da siden det allerede står på bilen...

 

Noen som har fått godkjent uorginal eksos?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet flere som har fått det godkjent hvis det leveres med tuv-papir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Molde var det ihvertfall praksis for noen år siden å IKKE føre inn uorginal eksos i vognkort sålenge den hadde riktige godkjenninger, som feks tüv.

En bekjent som kranglet med lensmannen om eksosen på bilen sin måtte trygle BT om å få den i vognkortet slik at han slapp å få kjeft flere ganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er poenget med godkjenning av annet eksos anlegg enn bilen kommer med originalt?

 

Er Biltema godkjent?

 

Så lenge du er under kravene for forurensing og kanskje lyd er et krav, så er det vel ingenting som pirke på det. Effektytelsen av annen eksos er veldig liten i seg selv, så det går vel innenfor variabelen av effekt man kan ha uten å måtte betale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er poenget med godkjenning av annet eksos anlegg enn bilen kommer med originalt?

 

Er Biltema godkjent?

 

Så lenge du er under kravene for forurensing og kanskje lyd er et krav, så er det vel ingenting som pirke på det. Effektytelsen av annen eksos er veldig liten i seg selv, så det går vel innenfor variabelen av effekt man kan ha uten å måtte betale.

 

Det er jo nettopp utslipp og lyd som er kriteriene, så har man det godkjent i vognkort også med uorginalt anlegg så slipper man krangling om det i en evt kontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er noe å være redd for uansett! BT må gå ut i fra effekt i fra vogn kort. Noe som er beregnet med motor i benk uten dynamo,ac osv. (Er det jeg har hørt å sett allefall). Da kan man ta en 1.8T på 150hk feks. 150hk i motor i benk uten Dynamo, servo, ac osv. Hvor mye effekt tap man har på dette er vel vanskelig å si. Men kan vel tippe rundt 100hk rett på hjula her.

 

Så om du chiper den får du 196hk? (Det stopper det på turboen). Så er du 46hk opp, Som vil si at du da er på 146hk på hjula. Setter du på større eksos så får du bedre respons, men vil ikke øke noe på hk siden.

 

Så min konklusjon er at man kan tryggt "mini" trimme å enda bli stoppet å havne på rullende landevei å enda komme under effekt i vognkort. Om det stemmer alt jeg har hørt, lest og sett tidligere da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.